اقتصاد

بستر ایران برای جذب سرمایه گذاری خارجی بدون مشابه است

علاء میرمحمدصادقی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی گفت: بستری که در حال حاضر ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد، به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دیگر کشورها نیست
عضو هیات داوری حزب موتلفه اسلامی در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروز کشور که از آن به عنوان شرایط جنگ اقتصادی نام برده می‌شود، اولویت باید جذب سرمایه‌ خارجی به کشور باشد یا ممانعت از خروج سرمایه پاسخ داد: معتقدم هر دو؛ باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا فعالان اقتصادی و عموم جامعه به فضای اقتصادی امیدوار و البته مطمئن باشند تا نخواهند سرمایه‌های خود را در کشور دیگری به‌ کار گیرند. از طرف دیگر سرمایه‌های سرگردان در همه جای دنیا وجود دارد که اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی آن‌ها را جذب کشور کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کرده‌ایم.

علاء میرمحمدصادقی نایب‌رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران نیز در گفت‌وگو با «پایگاه خبری اتاق ایران» با تأکید بر این نکته که در چند سال گذشته سرمایه‌گذاری خارجی مورد غفلت واقع شده، بیان کرد: در دهه‌های گذشته متأسفانه کمتر به مسئله جذب سرمایه‌گذار خارجی پرداخته‌ایم و درواقع خود را از سرمایه‌ خارجی محروم کرده‌ایم. به هر حال، بستری که در حال حاضر ایران برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی دارد، به‌هیچ‌وجه قابل‌مقایسه با دیگر کشورها نیست؛ منتهی کمتر روی این منابع کار و تبلیغ مثبت می‌کنیم.

نایب‌رئیس اتاق تهران با اشاره به تصمیم اخیر دولت درباره مجوز اقامت 5 ساله در ایران به‌شرط سرمایه‌گذاری، خاطرنشان کرد: نظارت یکی از مهم‌ترین پیش‌شرط‌های موفقیت اجرای این طرح است؛ برای نمونه اگر اتباع خارجی اعلام کردند که قصد سرمایه‌گذاری 250 هزار دلاری دارند، بررسی شود تا حتماً کار و انتقال پول به درستی صورت گیرد. علاوه بر این صلاحیت سرمایه‌گذاران قبل از انجام هر پروژه‌ای احراز گردد. چرا که در برخی از کشورهای همسایه برخی از افرادی که زمینه تخلف دارند می‌توانند با جمع‌آوری این مبلغ در کشور ما به عنوان سرمایه‌گذار وارد؛ بنابراین باید مراقب باشیم که به‌اشتباه به‌جای جذب سرمایه‌گذار، این افراد را جذب نکنیم. در این طرح، هدف جذب سرمایه و رونق اقتصاد است، نه چیز دیگر.

میرمحمدصادقی اتخاذ تدابیری جهت جلوگیری از فساد و ناامنی را یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌های موفقیت طرح مذکور برشمرد و افزود: به یاد دارم که چند سال پیش یکی از بازرگانان خارجی در گفت‌وگویی که داشتیم تأکید داشت که ایران یکی از سخت‌ترین کشورها برای گرفتن ویزا و اقامت به‌قصد سرمایه‌گذاری است. اینکه امروز دولت تصمیم گرفته قدری از این سختی‌ها کم کند، به‌نوبه خود ارزشمند است؛ بااین‌حال دولت باید همه جوانب اجرای این طرح را در نظر بگیرد تا موجب فساد و ناامنی در فضای اقتصادی کشور نشود.

نایب‌رئیس اتاق تهران در پاسخ به این سؤال که در شرایط امروز کشور که از آن به عنوان شرایط جنگ اقتصادی نام برده می‌شود، اولویت باید جذب سرمایه‌ خارجی به کشور باشد یا ممانعت از خروج سرمایه پاسخ داد: معتقدم هر دو؛ باید زمینه‌ای فراهم کنیم تا فعالان اقتصادی و عموم جامعه به فضای اقتصادی امیدوار و البته مطمئن باشند تا نخواهند سرمایه‌های خود را در کشور دیگری به‌ کار گیرند. از طرف دیگر سرمایه‌های سرگردان در همه جای دنیا وجود دارد که اگر بتوانیم با برنامه‌ریزی آن‌ها را جذب کشور کنیم، می‌توانیم امیدوار باشیم که در جذب سرمایه‌گذاری خارجی موفق عمل کرده‌ایم.

https://shoma-weekly.ir/gFbwFX