شهرستانها

بروکراسی خسته کننده و مدیریتهای ضعیف ، مانع رشد اقتصادی استان است

دبیر حزب موتلفه استان قزوین عنوان کرد: بروکراسی خسته کننده و نا امید کننده و در پس اینها مدیریتهای ضعیف ، مانع رشد اقتصادی است
گفتگو عباس پناه- اهم موضوعات مطرح امروز جامعه ما ، بحث اقتصادی است که به دلایل مختلف که عمده آن تحریم اقتصادی از طرف آمریکاست. اخیرا استاندار قزوین در دیدار سرمایه گذار چینی حمایت خود را از سرمایه گذاری بخش خصوصی اعلام داشته است و مزیت های استان قزوین را از جمله عوامل سرمایه گذاری دانسته است به همین منظور با آقای محمدحسین شفیعی ها دبیر حزب موتلفه اسلامی استان قزوین گفتگویی داریم که از نظرتان می گذرد.

شما با توجه به حضور در استان وضعیت سرمایه گذاری را چگونه
می بینید؟

یکی از الزامات اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم های ظالمانه آمریکا و نیز شکوفایی اقتصادی و اشتغال که منجر به گشایش معیشت مردم خواهد شد ، ایجاد زمینه های سرمایه گذاری اعم از بخش خصوصی و خارجی است. البته مقدمه این اقدام فراهم کردن بستر و زمینه جذب سرمایه گذار است که در کشور و به تبع آن در استان قزوین از ضعف های گوناگونی رنج می برد . از جمله ضوابط و قوانین کند کننده ، و از آن بدتر بروکراسی خسته کننده و نا امید کننده و در پس اینها مدیریتهای ضعیف و بی جرأت و بعضا کارشکن در ساختار اداری است ، که موجب شده است انگیزه ها و رغبت سرمایه گذار برای اقدام قاطع کاهش یابد.

نمونه ی این عدم رغبت ها را اشاره ای داشته باشید و بگوئید چه راه حلی برای عبور از این موانع وجود دارد؟

از جمله گلایه مندی سرمایه گذاران خارجی به ویژه چینی ها که زمینه فراوان برای حضور آنان وجود دارد همین نکاتی است که بدان اشاره شد. یا در تشویق سرمایه گذران بخش خصوصی همین معنا با شکل گسترده تر مشاهده می شود. جناب آقای استاندار که دفاع از سرمایه گذاری بخش خصوصی دارد ، لازم است فهرستی از درخواست های سرمایه گذاری را منتشر و سپس میزان پیشرفت و تحقق آنها را در مهلتی شش ماهه یا یکساله به اطلاع مردم برساند. این اقدام موجب می شود بخشی از کارشکنی ها کاسته شود و یا ضعف های استان خود را نشان دهد و یا اگر روند پیشرفت آنها مطلوب بود ، طبیعی است که باعث تشویق بیشتر بخش خصوصی خارجی و داخلی خواهد شد تا سرمایه گذاری بیشتری را در استان پایه گذاری کنند.

شفافیت و دسترسی آزاد به اطلاعات از عوامل آشکار شدن توانایی ها و ضعف های موجود خواهد بود که متاسفانه علیرغم تبلیغات و شعارهای داده شده در این زمینه ، ولی در عمل کمتر شاهد آن هستیم . بنده برای سفر چند ماه پیش که همراه هیئتی از حزب برای چین داشتم ، اطلاعاتی را از دستگاه هایی که به نحوی با تجارت خارجی مرتبط بودند ، خواستم جمع آوری کنم که در آنجا در صورت ضرورت استفاده کنم و ظرفیت های استانی را با مقامات حزبی چین در میان بگذارم ، ولی متاسفانه تلاشی که دوستان برای بدست آوردن آن انجام دادند منجر به هیچ گزارشی مدون و معتبرو روشنی نشدکه جای تاسف داشت.

یا در ضعف حمایت از سرمایه گذاری بخش خصوصی آنچه در رسانه ها منعکس شده و بنده از آن کم و بیش اطلاع یافته ام ، پروژه ی بیمارستان فوق تخصصی سوانح و سوختگی امام سجاد علیه السلام مهرگان است که به دلیل موقعیت خاص استان و نیاز منطقه به آن و نیز نرخ پائین تخت های بیمارستانی استان و محرومیت شدید ناحیه مهرگان از جهت زیرساخت های درمانی باید بدرستی مدیریت می شد تا این سرمایه گذاری قریب سیصد میلیاردی بتواند شروع به عملیات اجرایی کند که متاسفانه به دلائل ناموجه و بیماری مزمن سوء مدیریت علیرغم تجهیز کارگاه از سوی پیمانکار، گویا به تعطیلی کشانده شده و شنیده می شود احتمال حذف آن از سوی سرمایه گذار وجود دارد.

چه توصیه ای به مسولان ارشد استان برای رهایی از این مشکل دارید؟

از استاندارمحترم انتظار می رود بیش از آن که مانور بر سرمایه گذاری های اسمی داشته باشد به روند اجرایی شدن و پیشرفت آنها و برخورد با سنگ اندازی ها و سوء مدیریت ها بپردازد تا شاهد به ثمر نشستن واقعی سرمایه گذاری های بخش خصوصی باشیم.

https://shoma-weekly.ir/MsbPoJ