اقتصاد

برنج شهریور ارزان می‌شود

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در شهریورماه که اوج زمان برداشت برنج است قطعاً انتظار داریم که قیمت برنج کاهش پیدا کند.

دکتر قاسمعلی حسنی، دبیرکل اتحادیه بنکداران درمورد کاهش ۱۵ درصدی قیمت برنج اظهارکرد: افزایش قیمت برنج امسال طی یکصد سال اخیر بی سابقه بوده و مجموعه ای از سودجویی، گرانفروشی و غیرمنطقی بودن در کنار هم منجر به این افزایش قیمت شد.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت برنج دلایل خاص خودش را داشته که ما آن را تأیید نمی کنیم افزود: ما هر سال بر اساس بخشنامه وزارت صمت از اول مرداد تا اول دی ماه ممنوعیت واردات برنج را داشتیم که عده ای سودجو هم خلأ عدم واردات برنج در پنج ماه را دستاویزی برای افزایش قیمت و سودجویی خود قرار می دادند.

دبیرکل اتحادیه بنکداران با بیان اینکه فاصله قیمتی برنج ایرانی با خارجی تقریباً سه برابر شده عنوان کرد: ما با رایزنی هایی که انجام دادیم و دولت هم پذیرفت امسال زنجیره واردات برنج قطع نشد.

حسنی واردات برنج در شرایط تغییر کاربری زمین های کشاورزی، کمبود آب و کاهش قدرت خرید مردم ضروری دانست و گفت: در حال حاضر خوشبختانه شاهد افزایش حدود ۳۰ درصدی تولیدات برنج ایرانی در داخل کشور و باقی ماندن برنج سال گذشته در انبارهای تهران و شمال هستیم.

دکتر ذبیح الله اعظمی ساردویی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی هم در این باره گفت: افزایش قیمت بسیاری از محصولات به ویژه محصولات کشاورزی تابعی از میزان عرضه و تقاضاست.

وی افزود: در حال حاضر برداشت برنج شروع شده اما در شهریورماه که اوج زمان برداشت برنج است قطعاً انتظار داریم که قیمت برنج کاهش پیدا کند.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس از اجرای طرح «کشاورزی قراردادی» برای محصول برنج در ۴۵ هزار هکتار از اراضی کشور سخن گفت و اظهارکرد: این کار باعث راحتی خیال کشاورز و مصرف کننده شد.

اعظمی ساردویی با بیان اینکه ما در حال حاضر به ۸۰۰ هزار تن برنج نیاز داریم مطرح کرد: اگر ۴۵۰ هزار هکتار از اراضی شمال زهکشی شود و زیر کشت برود ما در تولید برنج هم خودکفا می شویم و ۸۰۰ دلال و واسطه هم از این میان حذف می شوند.

https://shoma-weekly.ir/lzkBIF