ورزش

بررسی عملکرد کاروان ورزشی ایران در بازیهای آسیایی

یکی از نکات مهم و مثبت کاروان ورزشی در بازیهای آسیایی اینچئون حضور چشمگیر و پررنگ بانوان ایرانی بوده است. کسب ۱۶ مدال رنگارنگ همراه با اخلاق و رفتاری مطابق با ارزش‌های دینی نکته بارزی بود که در این دوره از مسابقات به چشم آمد و توجه رسانه‌های خارجی را به حضور شایسته بانوان مسلمان ایرانی جلب کرد و تاثیر مثبتی را برای کشور به همراه داشت. همچنین تیم ملی والیبال ایران توانست با حضور در فینال این رقابت‌ها پس از سال‌ها به مدال طلا برسد و نخستین طلای بازیهای آسیایی را کسب کند.
مهدی یکتا- غوغای بازیهای آسیایی هنوز در جریان است و طبق معمول ادوار گذشته اغلب رسانهها و مسئولان درگیر بررسی کسب مدالها و موفقیتهای کاروان ورزشی ایران هستند. برخیها مرغوبیت مدالهای این دوره را بیشتر از دوره قبل میدانند و برخی دیگر از دست دادن عنوان چهارمی «گوانگ ژو» در «اینچئون» را یک عقبگرد نسبی قلمداد میکنند.

اما اگر بخواهیم یک تحلیل مناسبی در این شرایط داشته باشیم، باید بگوییم که بازیهای آسیایی فقط در آسیا برگزار میشود، در واقع این رقابت‌‌ها تنها در یک قاره برگزار میشود و در سایر قارهها بازیهای مشابهی همچون آسیا انجام نمیشود. بنابر این نمیتوان بازیهای آسیایی را با سایر میادین معتبر ورزشی مثل المپیک و مسابقات جهانی مقایسه کرد.

در این مجال میخواهیم به این نکته اشاره کنیم که بزرگنمایی مدالهای بازیهای آسیایی «اینچئون» و یا زیر سئوال بردن دستاوردهای این دوره منصفانه نیست.

تجربه نشان داده که هرگاه ما در باد موفقیت ورزش خوابیدیم، در ادامه مغموم شده و ناکام ماندهایم و از آنجایی که تاوان سنگینی هم دادهایم پیشنهاد میکنیم به جای زیر سئوال بردن و یا بزرگنمایی، واقعبین باشیم.

ما در بازیهای آسیایی ۲۱ مدال طلا گرفتیم، اما بیتعارف این نمیتواند شاقول خوبی برای ارزیابی ورزش ایران باشد. اگر چه از طرف دیگر میتوان به این رقابتها به چشم یک دوره مسابقات تدارکاتی برای مسابقات معظم المپیک نگریست. به عبارت بهتر با بررسی نتایج رشتههای مختلف و ورزشکاران ایرانی در بازیهای آسیایی اینچئون میتوان به نقاط قوت و ضعف خودمان پی برده و از همین حالا برنامهریزی مناسبتری برای المپیک ۲۰۱۶ ریو داشته باشیم.

همچنین وقتی میبینیم قزاقستان با یک سرمایهگذاری مناسب عنوان چهارمی خود در بازیهای آسیایی را از ما پس میگیرد، یا اینکه میشنویم هندوستان درصدد برنامهریزی و سرمایهگذاری وسیعی برای درخشش در ورزش قاره و جهان است، نمیتوانیم نگران نباشیم.

فراموش نکنیم چینیها در بازیهای آسیایی ۱۹۷۴ تهران با دیدن ورزشگاه آزادی حیرت زده شدند، اما امروز به جایی رسیدهاند که با ۱۵۱ مدال طلا، ۱۰۸ نقره و ۸۳ برنز با قدرت قهرمان بازیهای اینچئون میشوند. بدین روی دور از ذهن نیست که هند هم با این جمعیت فراوان و یک برنامهریزی درست به غول جدید ورزش آسیا و جهان تبدیل شود، پس باید حواسمان ششدانگ جمع باشد.

یکی از نکات مهم و مثبت کاروان ورزشی در بازیهای آسیایی اینچئون حضور چشمگیر و پررنگ بانوان ایرانی بوده است. کسب ۱۶ مدال رنگارنگ همراه با اخلاق و رفتاری مطابق با ارزشهای دینی نکته بارزی بود که در این دوره از مسابقات به چشم آمد و توجه رسانههای خارجی را به حضور شایسته بانوان مسلمان ایرانی جلب کرد و تاثیر مثبتی را برای کشور به همراه داشت. همچنین تیم ملی والیبال ایران توانست با حضور در فینال این رقابتها پس از سالها به مدال طلا برسد و نخستین طلای بازیهای آسیایی را کسب کند.

این دوره از مسابقات نشان داد که کشورهایی مانند قزاقستان، هند، تایلند، چین تایپه، قطر و کره شمالی در کمین ایران نشستهاند و اگر ما غفلت کنیم و فکری برای نسل بعد ورزش در چهار سال دیگر نکنیم، جایگاه کشورمان را خواهند گرفت.

https://shoma-weekly.ir/l0KCVF