ورزش

برای صعود به جام جهانی«فردا» باید بر لبنان غلبه کنیم

تیم کی روش، فوتبال ایران را به آینده امیدوار کرد و حالا اگر بتوانیم فردا در ورزشگاه بزرگ آزادی با لبنان به یک پیروزی پر گل دست یابیم به جام جهانی صعود خواهیم کرد و اگر در بازی آخر کره جنوبی را هم شکست دهیم به عنوان تیم اول گروه راهی برزیل خواهیم شد. اکنون سرنوشت‌مان دست خودمان است. این فرصت را نباید به راحتی از دست بدهیم.
شاهین تهرانی- در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی 2014 برزیل در قاره آسیا، تیم ملی فوتبال ایران باپیروزی بر قطر به صعود امیدوار شد. تیم ایران در ورزشگاه السد قطر دست به کار بزرگی زد و با تنها گل دقیقه 68 مسابقه توسط «رضا قوچان نژاد» قطر را در ورزشگاه خانگی خود شکست داد و سه امتیاز شیرینتر از عسل را گرفت و راه صعود به جامجهانی راهموار کرد.

البته میتوان بدبین بود و گفت که اگر ضربه مهاجم قطری قبل از به ثمر رسیدن گل قوچان نژاد به جای برخورد با دیرک افقی دروازه ایران به تور اصابت میکرد، اکنون «کارلوس کی روش» سرمربی پرتغالی تیم ملی ایران حرفی برای گفتن نداشت! آن وقت میتوان گفت: وای بر تیم ملی فوتبال که حالا سطح حریفانش به تیمهای درجه دوم و سوم آسیا تنزل یافته است! اما واقعیت این است که تیم کی روش در دوحه قطر ثابت کرد که هر چند لاک پشت وار اما بهتدریج رو به جلو و در حال حرکت است. تیم ملی با هدایت و درایت «کارلوس کی روش» حتی بدون ستارگان اصلی تیمش مثل سید مهدی رحمتی، اشکا دژاگه، علی کریمی، هادی عقیلی و... باز هم در حال پیشرفت است و توانسته باارایه یک فوتبال منطقی علاوه بر تسلط نسبی بر حریف آن هم در زمین خودش به سه امتیاز ارزشمند و حساس دست پیدا کند؛ سه امتیازی که تیم ملی را برای رسیدن به برزیل امیدوار میسازد.

تیم ملی فوتبال ایران برای رسیدن به این سه امتیاز، ترکیب بسیار خوبی داشت و خیلی خوب تلاش کرد و بالطبع بسیار خوب هم نتیجه گرفت. کی روش زیرک ترجیح داده بود که خط دفاع تیمش را در اختیار مردان آبی پوش لیگ ایران قرار دهد. البته به اضافه ستاره سرخپوشان سید جلال حسینی! این راهکار هوشمندانه به خوبی هم جواب داد، در حالی که برخی از کارشناسان  میپنداشتند، کم تجربگی امیرحسین صادقی و هاشم بیک زاده ممکن است کار دست تیم ملی بدهد، اما شاهد آن بودیم که هماهنگی تسری یافته از لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا به تیم ملی ایران باعث شد که این دو نفر حتی از بهترینهای این میدان دشوار هم باشند.

انتخاب درست  کی روش در فاز دفاعی را البته عملکرد استقلال در لیگ سبب شده بود. استقلالیها در لیگ برتر دوازدهم از «34 » بازی «18» گل دریافت کردند و صاحب بهترین خط دفاع بودند. اگر به مدافعان تیم ملی کاپیتان جواد نکونام که در خط میانی وظایف هافبک دفاعی دارد را هم اضافه خواهیم دید که شیوه کی روش چقدر حساب شده بوده است که حالا باید هم ثمره آن را بچشیم و هم خشنود باشیم. تیم ملی فوتبال کشورمان در فاز تهاجمی به اندازه مدافعانش موفق نبود. شاگردان کی روش در آن 90 دقیقه داغ و نفسگیر موفق به ایجاد چند موقعیت حساس روی دروازه حریف شدند، اما تنها یکی از آن موقعیتها به گل تبدیل شد که تازه حاصل اشتباه دفاع حریف بود! این که مهاجمان هدف ما از چندین موقعیت مسلم فقط یک گل میسازند، اصلاً خوب نیست! کی روش باید روی این معضل کار کند. شاید استفاده بیشتر از مهاجم سرعتی و تکنیکی توانمند همچون محمدرضا خلعتبری و احیای دوباره کریم انصاری فرد بتواند این مشکل را حل کند.

تیم کی روش، فوتبال ایران را به آینده امیدوار کرد و حالا اگر بتوانیم فردا در ورزشگاه بزرگ آزادی با لبنان به یک پیروزی پر گل دست یابیم به جام جهانی صعود خواهیم کرد و اگر در بازی آخر کره جنوبی را هم شکست دهیم به عنوان تیم اول گروه راهی برزیل خواهیم شد. اکنون سرنوشتمان دست خودمان است. این فرصت را نباید به راحتی از دست بدهیم.

https://shoma-weekly.ir/tecR7V