ورزش

بدون اشتباه نبودیم

گروه ورزشی: چند صباحی است که جامعه داوری فوتبال ایران زیر سوال رفته است،‌این موضوع از زمان بازی سپاهان و پرسپولیس که با ادعای قش کردن قهرمانی به سمت اصفهانی ها که از سوی دایی مطرح شده بود قوت بیشتری گرفت و شاید نگاه اکثر جراید و کارشناسان به سمت داوران و در راس آن‌ها رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال نشانه رفت. با توجه به نزدیک بودن جام جهانی اکثر کشورهای صاحب سبک سعی می کنند تیم های داوری در این تورنمنت داشته باشند، با توجه به اتفاقات اخیر برای داوری ما کمی بعید به نظر می رسد که این اتفاق برای ایران بیافتد،‌البته شاید! از این رو به سراغ فریدون اصفهانیان رییس کمیته داوران فدراسیون فوتبال رفتیم تا از تمام مشکلاتی که این روزها داوران با آن سر و پنجه نرم می کنند باخبر شویم: گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا

از عملکرد داوران در نیم فصل اول لیگ برتر رضایت داشتید؟

در کل عملکرد داوران در نیمفصل اول مثبت بود و داوریهای خوبی را شاهد بودیم البته اشتباهاتی هم داشتیم که برای کاستن از آنها تلاش میکنیم.

به این عملکرد مثبت چه نمره ای می‌دهید؟

داوری در نیم فصل نمره قابل قبولی گرفت. گرچه باز هم تاکید می کنم بدون اشتباه نبودیم.

دلایل این اشتباهات و ضعف‌هایی که به نظر اکثر کارشناسان در این فصل بیشتر هم شده چیست؟

تاکنون این همه مسابقه همزمان در فوتبال برگزار نشده بود؛ بهجز لیگ برتر، مسابقات لیگ دسته اول و پایینتر هم برگزار میشد، به هر حال این فشردگی روی روند داوری هم تأثیر میگذارد. مسائل دیگری هم بود از جمله اینکه مظفریزاده 2 ماه بیرون از ایران بود یا محسن ترکی به دلیل اینکه تمرکز لازم را نداشت تصمیم گرفت قضاوت نکند. چند داور هم دچار مصدومیت شدند و نتوانستند قضاوت کنند یا در برخی از مسابقات داورانی بودند که به دلیل مشکلات خانوادگی نمیتوانستند قضاوت کنند و ما مجبور میشدیم در دقیقه 90 داور دیگری را انتخاب کنیم.

برای این اشتباهاتی که خودتان هم قبول دارید چه راهکاری دارید؟

در کلاس 3 روزه ای که برگزار کردیم و نزدیک به 100 نفر از داوران و کمک داوران حضور داشتند برخی قضاوتهای نیم فصل آنالیز شد، هم نکات مثبت را بیان و هم نقاط ضعف را گوشزد کردیم.

در بسیاری از گفتگوهایی که با داوران داشته ایم همگی از کمبود حقوق ناراضی هستند، برای رفع این نقیصه چه کرده‌اید؟

ما نامهای به کفاشیان نوشتیم تا 60 در صد حقوق داوران افزایش یابد گویا فعلا قرار است تا 30 در صد حقوق داوران لیگ برتر و تا 50 درصد حقوق داوران دستههای پایینتر افزایش یابد؛ البته هم با آقای تاج و همه با آقای کفاشیان صحبت کردم که این درصد افزایش یابد.

30 و 50 درصد مشکل حقوق داوران رفع می شود؟

پیشنهاد ما بسیار بالاتر از این حرفهاست. مطمئناً اگر داوران به مانند بازیکنان پول خوب بگیرند در داوریهایشان تأثیر گذار است. البته میبینم در برخی از کشورهای صاحب سبک در فوتبال با وجود اینکه پول زیادی هم به داوران میدهند اما باز هم اشتباهاتی دارند؛ یعنی پول زیاد ضامن صد درصدی برای داوری خوب نیست.

جامعه آرمانی از نظر شما برای داوران چه موقع است؟

باید در آینده نزدیک این امر محقق شود که داوران هم به مانند فوتبالیستها پولهای حرفه ای بگیرند تا همان طور که یک فوتبالیست بازی کردن برایش یک شغل است قضاوت هم برای داوران یک شغل باشد تا به مشاغل دیگر فکر نکنند.

در سال منتهی به جام جهانی هستیم و نگاه‌ها به این رخداد مهم، فکر می کنید با وضعیت فعلی داوران ما جایگاهی در برزیل خواهند داشت؟

امیدواریم در جام جهانی یک تیم داوری حضور داشته باشد، ضمن اینکه آقای کامرانیفرد یکی از نامزدهای برترین کمک داور سال آسیاست که این نشان میدهد در داوری از تواناییهای بالایی برخورداریم.

یکی از نکاتی که در این نیم فصل در چینش داوران به چشم می خورد جوانگرایی بود، این جوانگرایی در این مقطع حساس
نمی‌تواند به ما ضربه بزند؟

اگر در داوری جوانگرایی نکنیم در آینده به مشکل بر میخوریم؛ به هر حال دیر یا زود داوران فعلی از دنیای داوری خداحافظی میکنند و باید به فکر جانشینهای آنها بود یعنی باید الان دانه را بکاریم تا بعدها برداشت کنیم. این کار اکنون‌ در کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن هم انجام شده است و ما هم نباید از غافله عقب بمانیم زیرا در آینده با استفاده از نیروهای جوان میتوانیم در داوری آسیا و جهان بدرخشیم.

پرونده بزرگی برای تبانی داوران و به خصوص محسن قهرمانی باز شده است، این پرونده به نتیجه خاصی نرسید؟

هر وقت در این باره در جلسات شرکت میکنیم با وجود اینکه سؤالات زیادی درباره این ادعاها مطرح میشود نتیجه کاملی نگرفتهایم. اکنون از کمیسیون اصل 90 مجلس تا کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال پیگیر این موضوع هستند ولی تاکنون به نتیجه ای نرسیدهاند من هم بارها گفتهام این ادعاهایی که در خصوص داوری مطرح میشود حتی به ذهن ما خطور نمیکرد. در مورد پرونده قهرمانی هم فقط ادعایی مطرح شد که هیچ کدام از آنان ثابت نشده است.

https://shoma-weekly.ir/hEjdq2