ورزش

بحرین، لکه ننگ فوتبال آسیا

فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتقاد دارند که احتمال پاک نبودن نتیجه به دست آمده در بازی اندونزی و بحرین اصلاً کم نیست.

ش. ابراهیمی- حکایت گل باران شدن دروازه‌ اندونزی توسط حریف بحرینی، این روزها تبدیل به یکی از دغدغه‌های اصلی و جنجالی فیفا شده است. فدراسیون جهانی فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا اعتقاد دارند که احتمال پاک نبودن نتیجه به دست آمده اصلاً کم نیست. بالاخص آنکه دروازه‌بان اصلی اندونزی در دقیقه دوم بازی و در پی انجام یک خطای غیرلازم و ابلهانه از زمین مسابقه اخراج شد!
اندونزی آنگونه که در همین مسابقات نشان داد، اصلاً به تیمی که در یک بازی ده گل دریافت کند، شباهت نداشت. آنها در تهران فقط سه گل از تیم ملی ایران دریافت کردند و در دیدار رفت با بحرین هم بازی را با نتیجه معقول دو بر صفر به حریف باخته بودند. طبیعی است که دریافت ده گل در یک بازی از چنین تیمی بسیار بعید باشد. موضوع زمانی مشکوک تر می‌شود که می‌بینیم بحرینی ها برای صعود به مرحله بعدی رقابت‌های مقدماتی جام جهانی به پیروزی با اختلاف حداقل 9 گل نیاز ‌داشتند تا در صورت شکست قطر در مقابل ایران به مرحله نهایی برسند. اتفاقی که البته به صورت معکوس رخ داد و نهایتاً حذف بحرین را رقم زد. بماند که به تساوی دقیقه نودی قطری‌ها در تهران هم شبهاتی وارد شده است!
فوتبال در آسیا پاک نیست. این جمله را با قاطعیت هر چه تمامتر می‌توان به زبان آورد همانطوری که بی تردید باید کشورهای عربی را سردمدار بروز اینگونه ناپاکی‌ها نامید. حضور بازیکنان بزرگسال در رده‌های سنی پایین تر و به خدمت گرفتن فوتبالیست‌های خارجی در قالب پذیرفتن تابعیت کشورهای عربی، فقط نمونه ای از دور زدن قانون توسط آنهاست. بارها شاهد آن بوده ایم که یکی از تیم‌های عربی به نفع یکی دیگرشان مسابقه‌ای را جدی‌تر گرفت یا به حریف راه داده است که بارزترین نمونه آن، رقص بحرینی‌ها با پرچم سعودی، بعد از غلبه بر ایران بوده. تصویری که هرگز از ذهن فوتبال‌دوستان وطنی پاک نمی‌شود و حالا منجر به آن شده که ایرانی‌ها را از حذف بحرین، شادمان کند!
با وجود این شادمانی، مسلم است که هیچ کس به اندازه ما از پاک شدن فوتبال آسیا خوشحال و خرسند نمی‌شود، چون هیچ تیمی به اندازه تیم ملی فوتبال ایران از این رهگذر دچار مشکل و متضرر نشده است! بنابر این امیدواریم که دلارهای عربی در AFC و فیفا نفوذ بیشتری پیدا نکنند و مدیران فوتبال قاره کهن و جهان با شدت هر چه تمام‌تر با آنچه در بازی بحرین و اندونزی رخ داد برخورد کنند تا سیه روی شود هر که در او غش باشد!

 

https://shoma-weekly.ir/tpdZCW