اقتصاد

با ۵۰ سال سابقه تولید، مرکز «آزمون خودرو» در کشور نداریم

نواقص زیادی در نحوه اعمال استاندارد بر خودرو وجود دارد، اولا آن استانداردهای که گذاشته شده حداقل و کف استانداردهای مورد نیازی است که ایمنی مردم و سرنشینان خودرو‌ها را تامین نمی‌کند از طرفی دیگر نظارت کافی صورت نمی‌گیرد بر فرآیند تولید خودرو بلکه بصورت کاملا اتفاقی این نظارت‌ها انجام می‌شود.
محمدعلی پورمختار نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با اشاره به جلسه کمیسیون اصل ۹۰ با حضور رئیس سازمان استاندارد ملیس رئیس پلیس ناجا و رئیس راهداری کشور اظهار داشت: ما در جلسات خود با مسئولین راهنمایی و رانندگی و سازمان استاندارد به نحوه اعمال استانداردها بر تولید خودرو انتقاد داشتیم در این جلسه درباره پایین بودن کیفیت خودروها و ضرورت ساماندهی استاندارد و نظارت بر آنها در تمامی مراحل تولید و بهره برداری بحث شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مشخص شد نواقص زیادی در نحوه اعمال استاندارد بر خودرو وجود دارد، اولا آن استانداردهای که گذاشته شده حداقل و کف استانداردهای مورد نیازی است که ایمنی مردم و سرنشینان خودروها را تامین نمیکند از طرفی دیگر نظارت کافی صورت نمیگیرد بر فرآیند تولید خودرو بلکه بصورت کاملا اتفاقی این نظارتها انجام میشود.

رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تاکید کرد: نظارت کافی بر واردات قطعات خودرو صورت نمیگیرد، گاهی گزارشهایی به دست ما رسیده که میگوید برخی قطعهسازان، قطعات بیکیفیت چینی را به نام قطعات ایرانی به مردم عرضه میکنند، البته گمرگ هم در این مورد نقش جدی دارد، در جلسهای که با مسئولین سازمانهای مختلف داشتیم، مقرر شد نظارت از سوی وزارت صنعت و معدن، نیروهای انتظامی و سازمان استاندارد جدیتر اعمال شود و برخورد واقعی هم صورت بگیرد. نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ در مجلس با تأکید بر اینکه یکی از دلایل پایین بودن کیفیت خودروها؛ پایین بودن شاخصهای استاندارد است، تصریح کرد: در این جلسه همچنین مقرر شد نظارتهای لازم برای کنترل واردات قطعات توسط سازمان ملی استاندارد انجام شود. رئیس کمیسیون اصل نود ادامه داد: نکته مهم این است که سازمان استاندارد باید افزایش سطح استانداردهای خودرو در کشور را در دستور کار خودش قرار دهد. متاسفانه بیتوجهی به استانداردهای لازم موجب آمار بالای تصادفات در کشور شده است، ما سابقه ۵۰ سال تولید خودرو در کشور داریم امروز مرکز آزمون خودرو در کشور وجود ندارد و لذا خودروسازان مجبور هستند با شرکتهای خارجی قرارداد استاندارد منعقد کنند و این موضوع هم به عهده سازمان استاندارد قرار داده شد که پیگیریهای لازم را انجام دهد.وی خاطر نشان کرد: همچنین مقرر شد اقداماتی توسط پلیس و معاونت صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره رقابتی کردن تولید که میتواند منجر به ارتقای کیفیت خودرو شود، انجام شده تا زمینه انحصار محصول در کشور کمتر و نظارت بر تولید به عنوان ناظر ثالث و مستقیم در بخش تولید و واردات خودروها بیشتر و سختگیرانهتر شود.

و مبتنی بر واقعیتهای اقتصاد است ولی مشکل ما در این نظام نبود سیستم نظارتی مقتدر است.

https://shoma-weekly.ir/jO2vXj