شهرستانها

با صداهای ناآشنا همدلی محقق نمی‌شود

سخن ریاست محترم جمهور در دیدار با هنرمندان که «هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم!» یا عبارت «وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است نه اجرای اسلام» در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی و همچنین صداهای ناآشنای دیگری که از بعضی مشاوران و نزدیکان ایشان شنیده می‌شود، دل برخی از مؤمنان و حتی مراجع تقلید را به درد می‌آورد و موجب نگرانی می‌شود و خلاف همزبانی است. مقامات رسمی نباید به گونه‌ای سخن بگویند که در جامعه ابهام یا تنش ایجاد شود.
عبدالله فاتحی- امسال از سوی مقام عظمای ولایت سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی نام گرفت تا در پرتو آن دولت و ملت به یکدیگر نزدیکتر شوند و دست در دست هم به سوی هدف بلند انقلاب اسلامی و تحقق آرمانهای امام راحل(ره) و شهدای به خون خفته حرکت نمایند. لذا جناحهای مختلف سیاسی که صادقانه و از سر اخلاص برای سرافرازی و پیشرفت ایران اسلامی دل میسوزانند، باید جملگی همدل و همزبان باشند پس چیزی که در اینجا بسیار اهمیت دارد و باید برای تحقق آن تلاش کرد همزبانی است که کاری مهم و اساسی به شمار میرود و نیاز به دقت و هوشمندی فراوان دارد. پس عاقلان و دلسوزان جامعه ما، از مسئولین بلندپایه دولتی که بیانات آنان در داخل و خارج از کشور تأثیر گذار است، این توقع را دارند که بهگونهای حسابشده و دقیق سخن بگویند تا کلام آنها آب به آسیاب دشمن نریزد؛ بلکه آب گوارایی به پای نهال همدلی باشد و درنهایت امنیت کشور را تضمین کند. رهبرمعظم انقلاب درخصوص همدلی و همزبانی فرمودند: «همدلی و همزبانی که ما گفتهایم یک چیز زورکی نیست یک چیز دستوری نیست که کسی دستور بدهد که مردم همدلی کنید و مردم هم بگویند چشم. این همدلی نمیشود. همدلی مانند یک گل است، مثل یک نهال است، بوته گل است باید نهال آن را نشاند در زمین. بعد از آن مراقبت کرد. آن را آبیاری کرد از لطمهزدن به آن باید جلوگیری کرد تا این همدلی رشد کند. بدون این، همدلی نخواهد شد.»

سخن ریاست محترم جمهور در دیدار با هنرمندان که «هنرمند ارزشی و غیر ارزشی نداریم!» یا عبارت «وظیفه نیروی انتظامی اجرای قانون است نه اجرای اسلام» در دیدار با فرماندهان نیروی انتظامی و همچنین صداهای ناآشنای دیگری که از بعضی مشاوران و نزدیکان ایشان شنیده میشود، دل برخی از مؤمنان و حتی مراجع تقلید را به درد میآورد و موجب نگرانی میشود و خلاف همزبانی است. مقامات رسمی نباید به گونهای سخن بگویند که در جامعه ابهام یا تنش ایجاد شود.

ممکن است منظور رئیسجمهور محترم از این کلام چیز دیگری باشد؛ ولی ظاهر این سخن برای متدینین و مراجع عظام تقلید سنگین و نگرانکننده است؛ لذا نیاز به روشنگری و رفع ابهام دارد و بهتر این است که مسئولین و دولتمردان از بیان اینگونه سخنان پرهیز نمایند. طرح و بیان سخنان اختلافانگیز و تفرقهافکن برای جامعه اسلامی مضراست. دشمنان اسلام از اینگونه سخنان برای ایجاد تفرقه و اختلاف میان گروهها و جناحهای سیاسی سوء استفاده میکنند و زمینه آشوب و اغتشاش را در جامعه فراهم میسازند؛ بنابراین وظیفه مسئولین محترم بهانه ندادن به دشمنان و پرهیز از به کاربردن عبارات مبهم و دو پهلو در سخنرانیهایشان است. آری توجه به شعار «تدبیر و امید» ایجاب میکند که ریاست محترم جمهور و مشاوران ایشان سنجیدهتر سخن بگویند تا اینکه این دو واژه نیز به سرنوشت واژگانی همچون استعمار، حقوق بشر، آزادی و دموکراسی دچار شوند؟

اما نکته بعدی که قابل تامل است، توجه به رهنمودهای دلسوزانه و مدبرانه مقام معظم رهبری در مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی همچون اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخلی و تکیه بر امکانات بومی و داخلی کشور است که لازم است با دقت و جدیت بیشتری پیگیری شود. بدیهی است که استفاده رئیسجمهور محترم از مشاوران دلسوز، مؤمن و باتجربه دراین زمینه یک ضرورت است و جلوگیری از رخنه نامحرمان تفرقهافکن خطری است جدی که باید از آن پرهیز کنند.

*دبیر حزب موتلفه اسلامی استان بوشهر

https://shoma-weekly.ir/lbnZG4