شهرستانها

بایسته های رقابت تشکیلاتی در سیستان و بلوچستان

همه دولت‌ها تاکنون خیلی تمایلی به رشد و تقویت احزاب نداشته‌اند و بعضا بعد از انتخاب‌شدن اعلام می‌کنند که ما وابسته به حزب و گروهی نیستیم، دولت تدبیر و امید هم ظاهرا اظهار می‌کند که به‌دنبال تقویت احزاب است؛ ولی متاسفانه تاکنون اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نداده است.
غلام محمد طاهری- مردم ایران چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب خاطره خوبی از احزاب ندارند؛ چون احزاب قبل از انقلاب یا وابسته به شرق بودند یا وابسته به غرب و متاسفانه حزب مستقل که از بطن جامعه برخواسته باشد و با فرهنگ مردم و نیاز جامعه همخوانی داشته باشد بسیار اندک بودند که برای آنها هم زمینه فعالیت فراهم نبود. در استان سیستان و بلوچستان هم به طبع شرایط کشور همان شرایط حاکم بود و فعالیت حزبی نبود بعد از انقلاب هم احزاب جامع و فراگیر به جز حزب جمهوری اسلامی شکل نگرفت گرچه که خدمات بسیار ارزشمند و مهمی انجام داد؛ اما به دلایل مختلف منجمله اینکه طیفهای ناهمگون در آن جمع شده بودند بینشان اختلاف افتاد و با توجه به شرایط آن دوره که انقلاب نیاز به وحدت و همدلی داشت و جنگ در اولویت بود و این اختلافات به بطن جامعه کشیده میشد، حضرت امام(ره) مصلحت را بر این دیدند که دستور دهند فتیله فعالیتهای حزب جمهوری اسلامی پایین کشیده شود و احزابی هم که بعد تشکیل شدند دولت ساخته بودند و با دولتها رشد میکردند و بعد از کناررفتن آن دولت فروکش میکرد و بهجای اینکه در خدمت مردم و نظام و ایران اسلامی باشند رودرروی مردم و نظام قرار گرفتند لذا مردم خیلی سابقه خوبی از احزاب ندارند در نتیجه احزاب باید با عملکردشان ثابت کنند که در خدمت مردم و نظام و رشد و تعالی ایران هستند البته بودند و هستند احزابی که وابسته به دولتها نیستند و در خدمت مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده و خواهند بود البته متاسفانه سایه عملکرد بد آن احزاب بر اینها هم تاثیرگذاشته است خلاصه اینکه احزاب در این استان خیلی فعالیت چشمگیری ندارند؛ اما با برنامهریزیهایی که انجام شده انشاالله. در آینده خوب خواهد شد.

یکی از اهداف و برنامههای دشمنان انقلاب اسلامی پررنگکردن اختلافات مذهبی و قومی در ایران بهخصوص این استان است و همه باید تلاش کنند که نگذارند فعالیتهای سیاسی و انتخاباتی رنگ قومی و مذهبی بگیرد چون این خطرناک است که مذاهب و قومیتها رودرروی هم قرارگیرند. لذا احزاب باید با هم رقابت کنند البته رقابتی سازنده که اگر دلخوری و کدورتی هم احیانا پیش بیاید باید در بین احزاب و گروههای سیاسی باشد.

از دیگر فواید وجود احزاب این است که هر حزب برنامهای ویژه دارد و کاندید مدنظر خود را همراه برنامه به مردم معرفی میکند در نتیجه باید به مردم پاسخگو باشد و اگر کاندید مدنظر رای آورد و به وعدههای انتخاباتیاش عمل نکرد حزب باید پاسخگو باشد، جدای از این احزاب میتوانند در اجرا و پیشبرد اهداف نیز به کاندید مدنظرشان کمک نمایند تا بتوانند موفق باشند چون موفقیت او موفقیت حزب و عدم موفقیت او عدم موفقیت حزب است و حزب در مقابل مردم مسئول است.

در خصوص تقویت احزاب در استان اولا باید خود احزاب طرح و برنامه داشته و مدیران احزاب وقتگذاری متناوب داشته باشند و مشکلات مردم شناسایی شود و با تشکیل کارگروه باید در رفع آنها کوشید.

ثانیا حزب باید استقلال خودش را حفظ کند و وابسته به دولتها نباشد و از رانت دولتی استفاده نکند؛ بلکه پشتوانه حزب اعضاء حزب و مردم باشند.

ثالثا دولتمردان استان اگر پایبند به مردمسالاری دینی هستند برای احزاب و مسئولین آن و نقطه نظرات و دیدگاههایشان احترام قائل شوند و کار حزبی و تشکیلاتی را ارزش بدانند نه بهگونهای برخورد کنند که عضو حزب احساس کند تلاش و فعالیت آنها از نظر مسئولین ضد ارزش است. البته باید در اینجا این نکته را متذکر شد که منظور احزابی است که در راستای نظام و مردم عمل میکنند و نه احزاب فتنهگر و برانداز.

رابعا احزاب باید به جای سیاسیکاری و سیاسیبازی فعالیت سالم سیاسی انجام دهند تا صداقت و سلامت آنها برای مردم و مسئولین ثابت شود، خلاصه اینکه مردم احساس کنند که بودن حزب و حضور احزاب برای آنان مفید است و خلع نبود حزب را حس کنند.

همه دولتها تاکنون خیلی تمایلی به رشد و تقویت احزاب نداشتهاند و بعضا بعد از انتخابشدن اعلام میکنند که ما وابسته به حزب و گروهی نیستیم، دولت تدبیر و امید هم ظاهرا اظهار میکند که بهدنبال تقویت احزاب است؛ ولی متاسفانه تاکنون اقدام چشمگیری در این زمینه انجام نداده است.

* دبیر حزب مؤتلفه اسلامی

استان سیستان و بلوچستان

https://shoma-weekly.ir/DoT5KK