شهرستانها

بایسته های تبریز برای پایتختی گردشگری اسلامی

در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نیجریه، تبریز برای سال ۲۰۱۸ به‌عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شد. انتخاب پایتخت گردشگری اسلامی از سال ۲۰۱۵ با انتخاب قدس وسپس شهرهای مدینه و قونیه از ترکیه و تبریز از جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.

کریم ایرانی - در نهمین اجلاس وزرای گردشگری کشورهای اسلامی در نیجریه، تبریز برای سال ۲۰۱۸ بهعنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب شد. انتخاب پایتخت گردشگری اسلامی از سال ۲۰۱۵ با انتخاب قدس وسپس شهرهای مدینه و قونیه از ترکیه و تبریز از جمهوری اسلامی ایران شروع شده است.

کمتر از شش ماه تا سال 2018 باقی مانده و تبریز باید علاوه بر امکانات فعلی خود، برخی آمادگی های لازم برای میزبانی از گردشگران را کسب کند. در حال حاضر، گردشگران خارجی این شهر بیش از 600 هزار نفر در سال تخمین زده می شوند و پیش بینی می شود در سال آتی میلادی این رقم به ویژه از مبدأ کشورهای اسلامی تا دو میلیون نفر افزایش یابد که در این راستا لازم است اقدامات اساسی و ضربتی صورت پذیرد تا هم از نظر ملی و هم از نظر استانی بتوان از این ظرفیت ایجاد شده به نحو احسن استفاده نمود که در این جهت میتوان موارد ذیل را برشمرد:

برخی از آمادگی های لازم مربوط به خود مردم است. مهم ترین شاخصه برای چنین شهرهایی، فرهنگ گردشگرپذیری و نوع برخورد با توریست ها و راهنمایی آنهاست.
بخش دیگری از امکانات لازم برای آماده سازی این شهر، به دستگاه های دولتی و مدیریت شهری باز می
گردد.
فرصت به وجود آمده برای تبریز، می تواند هم جنبه فرهنگی و سیاسی داشته باشد و هم جنبه اقتصادی. اگر مسئولین کشور بتوانند از این فرصت استفاده کافی را ببرند چه بسا بتوان گردشگران موقتی سال 2018 را با رقم قابل توجهی هر ساله به تبریز و حتی سایر شهرهای دیدنی کشور کشاند. این فرصت از جهتی بسیار مغتنم است که ممکن است چنین مجالی تا ده ها سال دیگر، به شهرهای کشورمان نرسد. سازمان همکاری اسلامی 57 عضو دارد و اگر قرار باشد هرساله یکی از شهرهای هر کشور این عنوان را به دست بیاورند باید 54 سال دیگر منتظر بمانیم تا شهر دیگری از کشورمان وارد این فهرست شود. به این ترتیب فرصت مذکور، یک نگاه کلان ملی و یک نگاه ویژه استانی را طلب می
کند لکن در این راستا مد نظر قراردادن موارد ذیل میتواند در استفاده از این رویداد تاریخی در سطح ملی و استانی تاثیر مضاعفی داشته باشد:

اولیه ترین مانع و مشکل در این راه که میتواند تاثیر مخرب بر سایر فعالیتهای انجام گرفته بگذارد عدم اطلاع رسانی کافی در سطح ملی و بویژه استانی میباشد که متاسفانه در خود استان و به ویژه تبریز این موضوع به طور کامل و شفاف برای مردم باز گو نشده و اهداف آن نیز تبیین نشده که لازم است در فرصت باقیمانده این اقدام بصورت جدی پیگیری و اجرایی شود.

ارائه آموزشهای لازم به کلیه دست اندرکاران برگزاری این رویداد و مردم تبریز در راستای استفاده بهینه و طولانی مدت ملی و استانی از این ظرفیت ایجاد شده بطوریکه این رویداد در سالهای آتی نیز امتداد داشته و توسعه گردشگری اسلامی به صورت گسترده تر برای کل کشور را منجر گردد. تسریع در اختتام پروژه های شهری مرتبط با این رویداد به دور از حواشی و مسائل مبتلا به روز خصوصا در حوزه مسئولین استانی و به ویژه در حوزه شورای شهر و شهرداری.

استفاده از ظرفیتهای گردشگری کل استان برای پوشش دهی کامل موضوع گردشگری

بازنگری اساسی و ویژه این رویداد در حوزه گردشگری سلامت با توجه به اینکه این بخش از گردشگری علیرغم اینکه سابقه طولانی در تبریز دارد لکن دچار مسائل و مشکلاتی شده که نیازمند رفع میباشند.

استفاده از پتانسیل تبلیغی و گفتاری روحانیت در این راستا و برگزاری بهتر و هماهنگی عالیترو مردمی این رویداد.

استفاده از برتریها و ظرفیتهای اقتصادی و صنعتی استان خصوصا در حوزه صنایع برند دار غذایی و دارویی.

بهره گیری از ظرفیت عظیم منطقه آزاد ارس و شهرک های سرمایه گذاری خارجی در راستای منافع سرمایه گذاری و اقتصادی.

و کوتاه سخن اینکه به زودی روز دهم دیماه 1396 از راه میرسد و شروع این رویداد با حضور مسئولین و دست اندرکاران اعلام و با تمام توان افتتاح میشود اما لازم است قبل از اینکه سال 2018 تمام شود بتوانیم از این پتانسیل و ظرفیت برای سالها در سطوح ملی و استانی بهره ببریم و این کار تنها یک همت جمعی و فردی و در هر سطحی از جامعه را میطلبد .

* مسئول سیاسی حزب موتلفه اسلامی آذربایجان شرقی

https://shoma-weekly.ir/shIQNl