اقتصاد

باید در قرارداد جدید با چین تجدیدنظر کنیم

پولی است که مال ماست و در چین مانده است و باید کالا بخریم، اگر نتوانیم کالا بخریم در آنجا می‌ماند و بهره‌اش را هم می‌دهند. باید ترتیبی بدهیم که بتوانیم کالاهای با کیفیت بالای چینی را از این محل وارد کنیم و یا بودجه فاینانس‌های سرمایه‌گذاریمان را از این محل تأمین کنیم.
الان وضعیت بده بستان اقتصادی ما با چین در مورد فروش نفت و دریافت کالا و خدمات به چه صورت است؟

طبق قرارداد باید ۶۵ تا ۷۰ درصد پول نفت را از چینیها کالا بخریم و ۳۰ تا ۳۵ درصد آن را Cash بگیریم. پولی را که میگویند آن ۶۵ درصد هست که در بانکهای چین مانده است و باید برویم کالا بخریم. نتوانستیم کالاهای چینی را در اینجا سازماندهی کنیم که بخریم، بنابراین تا وقتی نخریم آن پول در آنجا مانده است. توقیف هم نیست، باز است و باید کالا بخریم.

اخیراً که تفاهمهای جدیدی شده است و هیئتهای بلندپایه مثل رئیس مجلس و یا وزیر خارجهمان به چین رفتهاند تفاهم شده است که این مبلغ را بابت فاینانسها هم مورد استفاده قرار بدهند. نه توقیف است، نه بلوکه است. این حرفها نیست. این حرفها شایعه است. پولی است که مال ماست و در آنجاست و باید کالا بخریم، اگر نتوانیم کالا بخریم در آنجا میماند و بهرهاش را هم میدهند. باید ترتیبی بدهیم که بتوانیم کالاهای با کیفیت بالای چینی را از این محل وارد کنیم و یا بودجه فاینانسهای سرمایهگذاریمان را از این محل تأمین کنیم.

پس مشکل حل شده است؟ یعنی قرارداد بسته شده است؟

قسمت عمده مشکل حل شده است. مبلغ سنگین و در حدود ۱۷ میلیارد یوروست. در همین ده پانزده روز دو سه میلیارد آن مصرف شده است. دو باره نفت میدهیم و دو باره روی این مبلغ میرود. ما هر روز داریم به چینیها نفت تحویل میدهیم و ۶۵ درصد آن به‌‌ همان حساب میرود، بنابراین باید رقمهای بزرگ خرید یا فاینانسهای بزرگ عمل کنیم که رقم بشکند و پایین بیاید.

آیا موافقید که نفت بدهیم و به این ترتیب کالا و خدمات بگیریم؟

چاره نداریم. چه کار میتوانیم بکنیم؟ ما در مقابل اخم و بداخلاقیهای غربیها لبخند شرقیها را پذیرفتیم و اگر میخواهیم در درازمدت با اینها کار کنیم باید کار بر اساس حفظ اصول و منافعمان باشد. ما هم معتقدیم وقتی این قرارداد تمام میشود باید تجدیدنظر کنیم که بتوانیم پولمان را بگیریم و اختیار پول با خودمان باشد، نه با خرید کالا. در قرارداد بعدی این مسئله باید رعایت شود.

بخش خصوصی ما هنوز با چین به مشکل برنخورده است؟

مشکلات کوچک داریم، ولی مشکلات بزرگ نه. بعضی اوقات بخش خصوصی اشتباه کرده است و بدون اینکه طرف چینیاش را بشناسد، برایش پول فرستاده، او هم پول را برداشته و کالا را تحویل نداده و پول ما را خورده است. از این اتفاقات در بخش خصوصی ما افتاده و تعدادش هم زیاد است. از آن طرف هم چینیها به ایرانیها اعتماد کرده و کالا را فرستاده و ایرانیها پولشان را ندادهاند. این دو طرفه است، ولی متأسفانه طرف چینیاش بیشتر است.

https://shoma-weekly.ir/OqhkCz