اقتصاد

باید در روش و منش اقتصاد تغییر رخ دهد

باید تغییری در روش و منش اقتصاد شکل بگیرد. لازمه این سیاستهای تغییر قوانین، مقررات و دستور العمل هایی متناسب با این سیاست‌ها است.
هفته گذشته با تبیین جزئیات طرح رونق اقتصادی و تشکیل شورای گفتگو به منظور دعوت بخش خصوصی برای همکاری اقتصادی با دولت عملا زنگ حماسه اقتصادی به صدا درآمد. دکتر حسن روحانی رئیس جمهور در نخستین گفتگوی تلویزیونی خود از آماده شدن طرح کوتاه مدت رونق اقتصادی در 35 بند و تسهیلات جدید بانکی و گمرکی برای تولید کنندگان خبر داد . وی تصریح کرد: ظرف 15 روز در یکشنبه همین هفته طرح ستاد اقتصادی دولت که در جلسات متعدد مورد بررسی قرار گرفته بود در جلسه هیئت وزیران مطرح شد و این طرح در 25 بند به صورت عمومی، 9 بند ویژه بانک مرکزی و یک بند هم برای پایش که وزارت اقتصاد و دارایی ماهانه یک بار به هیئت وزیران گزارش دهد. در آن آمده است که در اختیار عامه مردم توسط سخنگوی دولت قرار خواهد گرفت.
همچنین حضور وزرای اقتصادی و معاون اول رئیس جمهور در جلسه شورای گفتگوی دولت با بخش خصوصی حکایت از اهتمام ویژه دولت نسبت به خلق حماسه اقتصادی داشت. بر اساس ماده 75قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﺗﺒﺎدلﻧﻈﺮ دوﻟﺖ و ﺑﺨﺸﻬﺎی ﺧﺼﻮﺻﯽ و ﺗﻌﺎوﻧﯽ و ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻓﻌﺎﻟﯿﺘﻬﺎی اﻗﺘﺼﺎدی اﯾﻦ ﺑﺨﺸﻬﺎ، ﺑﺮرﺳﯽ و رﻓﻊ ﻣﻮاﻧﻊﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و اﺗﺨﺎذ ﺗﺼﻤﯿﻢ ﻣﺆﺛﺮ ﺑﺮای اﻗﺪاﻣﺎت ﻻزم در ﭼﻬﺎرﭼﻮب ﻗﻮاﻧﯿﻦ و ﻣﻘﺮرات ﻣﻮﺟﻮد و اراﺋﻪ ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدﻫﺎ و راﻫﮑﺎرﻫﺎی اﺟﺮاﺋﯽ ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺑﻪ ﻣﺮاﺟﻊ ذیرﺑﻂ، ﺷﻮرای ﮔﻔﺖوﮔﻮی دوﻟﺖ و ﺑﺨﺶ ﺧﺼﻮﺻﯽ تشکیل می‌شود آنچه در پی می‌آید گفتگو آدینه تهران با یحیی آل اسحاق رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران و عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی در خصوص اهم محورهای اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در دولت یازدهم است.

ارزیابی جنابعالی از اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی در دولت آقای روحانی چگونه است؟

جلسه شورای گفتگو به جای مانده از دوره‌های مختلف و سیاست گذاریهای متعدد در 30 سال گذشته است. در 30 سال گذشته به دلایل متعدد نحوه اداره بخش اقتصاد کشور در مسائل داخلی و خارجی دارای یک روش  و منش مقطعی بوده است. مثلا در شرایط جنگ ما اقتصاد جنگی با ادبیات و منش خاص خود داشتیم یا در دروه سازندگی ادبیات و منش آن دوره را تجربه کردیم. در مجموع در هر دوره ادبیات و منش آن دوره بر اقتصاد کشور حکم فرما بوده است. با این سابقه اگر به قوانین و مقرارت و دستورالعمل‌ها نگاهی داشته باشیم  ذخیره‌ای از همه مقرارت را ملاحظه می‌کنیم.امروز که شرایط جدیدی برای اقتصاد ایران به وجود آمده است و تاکیدی که مقام معظم رهبری بر اصل 44 داشته اند و همچنین رهنمودهایی که در سیاست‌های کلی اقتصاد و حوزه‌های دیگر داشته اند، مجموعه این عوامل نوعی بینش فکری درحوزه اقتصاد ایجاد نمود است. لذا باید تغییری در روش  و منش اقتصاد شکل بگیرد. لازمه این سیاستهای تغییر قوانین، مقررات و دستور العمل هایی متناسب با این سیاست‌ها است. در دوره گذشته با کثرت بخشنامه‌ها مواجه بودیم برخی نهادها در هر هفته یک بخشنامه صادر می‌کردند. لذا امروز ما با جمع کثیری از بخشنامه‌ها در حوزه‌های مختلف مواجه هستیم. باید ارزیابی مجدد شود و با موقعیت‌های امروز تغییر پیدا کند تا مقررات متناسب با این سیاست‌ها تنظیم شود که کار به خوبی پیش رود.

  اتاق بازرگانی چه اقدامی در راستای منافع کشور می‌تواند انجام دهد؟
در تحول اقتصادی کشور و حرکت از وضعیت موجود به وضعیت مطلوب، اقدام عمده‌ای که اتاق می‌تواند انجام دهد، فضاسازی برای انجام تغییرات است؛ همانطور که ظرف  سال‌های گذشته، اتاق بازرگانی در فضاسازی اقتصاد، نقش مهمی داشته است. در این میان، یکی از ابزارهای فضاسازی از سوی اتاق بازرگانی تهران و ایران، جلسات صبحانه با مسئولان بوده است که البته بعد از شکل‌گیری شورای گفتگو به صورت یک نهاد مشورتی و رسمی در قانون برنامه پنجم، این موضوع اندکی به تعویق افتاد. حال این اتاق فکر با اتخاذ تصمیمات صحیح می‌تواند در حوزه اقتصاد کارهای مهمی را انجام دهد.

https://shoma-weekly.ir/Z1d7Rt