اقتصاد

باید اتاق جنگ اقتصادی فرا قوه ای تشکیل شود

رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه دولت نباید خود را فرمانده جنگ اقتصادی و بخش خصوصی را سرباز این جنگ ببیند گفت: باید اتاق جنگ فرا قوه ای و با حضور همه صاحب نظران اقتصادی تشکیل شود تا با روش های پارتیزانی در جنگ اقتصادی پیروز شویم.
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی با اشاره به اینکه دولت نباید خود را فرمانده جنگ اقتصادی و بخش خصوصی را سرباز این جنگ ببیند گفت: باید اتاق جنگ فرا قوه ای و با حضور همه صاحب نظران اقتصادی تشکیل شود تا با روش های پارتیزانی در جنگ اقتصادی پیروز شویم.
مجید رضا حریری  با اشاره به اینکه در هر جنگی سرباز نقش اصلی را در اجرای طرح ها و روشها دارد اظهار داشت: نمی توان با سربازان دست و پا بسته به جنگ دشمن رفت، نه در میدان جنگ نظامی و نه در جنگ اقتصادی؛ اما اکنون سربازان جنگ اقتصادی ایران، دست و پا بسته هستند.
وی ادامه داد: باید به تجار اعتماد کرد، مگر در زمان جنگ ایران و عراق همین تجار نبودند که نیازهای کالایی کشور را تامین کردند؛ آیا در آن دوران شرایط کشور دشوار نبود؟ آیا تجار به کشورشان خیانت کردند که اکنون سعی می کنیم دست و پای آنها را ببندیم تا خطایی از آنها سر نزند؟
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی گفت: صحن جنگ کنونی اقتصادی است اما علت جنگ مسایل سیاسی و ایدئولوژیک است؛ ما معتقدیم که مجموعه نظام، یعنی همه قوا به اضافه تمامی بخش های خصوصی، درگیر یک جنگ است اما اینکه دولت فکر می کند فرمانده جنگ است این اشتباه است.
وی ادامه داد: نیازمند یک ستاد فرماندهی فرا قوه ای برای مبارزه با جنگ اقتصادی هستیم و در این بین باید همه بخش ها حضور داشته باشند، از قوای سه گانه تا بخش خصوصی همه باید در این بخش نماینده داشته باشند تا همه زوایای یک تصمیم به صورت کامل بررسی شود؛ مگر نمی گوییم جنگ اقتصادی است پس باید اجازه دهیم فرمانده هان اقتصادی نیز در این زمینه نظر بدند.
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی تصریح کرد: از آنجایی که جنگ به شکل اقتصادی است باید فرمانده هان این جنگ نیز از بخش اقتصادی باشند و مشاوران از مکاتب مختلف اقتصادی در این زمینه نظر بدهند و راه حل ارایه کنند؛ و هیچ کسی هم وحشت از این نداشته باشد که اگر گفته شد از این مواضع عقب نشینی کنیم، آنگاه ما مخالف آرمانها شناخته شویم.
حریری افزود: باید بپذیریم که اگر جنگ اقتصادی است پس کارشناسان اقتصادی در این زمنیه فرمانده هان بهتری خواهند بود پس به آنها اجازه تصمیم گیری دهند و آنها را به خاطر حرف های اقتصادیشان، با عواقب سیاسی نترسانند.
وی تاکید کرد: در سالهایی که جنگ نظامی انجام می دادیم، سبک کلاسیک برای ایران نتیجه ای جز شکست نداشت زیرا قدرت حریف بالاتر بود اما این جنگ های پارتیزانی بود که به کمک ایران می آمد، به عبارت دیگر علت پیروزی ایران در 8 سال جنگ، استفاده از روشهای غیر کلاسیک و نامنظم بود، اکنون نیز حریف در بخش کلاسیک قدرتمند است و باید جنگ اقتصادی را نیز به سبک پارتیزانی انجام دهیم.
رییس کمیسیون واردات اتاق بازرگانی ادامه داد: نمی توان در صحنه جنگ اقتصادی من سرباز و خط مقدم باشم و پای من نیز بسته باشد، باید اجازه دهیم تجار ایرانی به عنوان سربازان این جنگ آزادانه عمل کنند و من معتقدم که با تصمیمات صحیح در عرصه اقتصاد می توانیم از این شرایط به خوبی عبور کنیم.
حریری خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت اقتصادی برای برخورد با تحریم چیزی است که از آن مغفول مانده ایم به همین دلیل باید این ظرفیت ها شناسایی و بهره برداری شود.
وی ادامه داد: سربازهای تنبل دولت نمی توانند در این جنگ پیروز شوند زیرا آنها چابکی بخش خصوصی را ندارند، اما در همین مدت می بینیم که فعالان بخش خصوصی ارز را به دندان گرفته از این کشور به آن کشور می برند و سپس کالا را از کشوری به کشور دیگر منتقل کرده و وارد ایران می کنند، این یعنی بخش خصوصی توان لازم برای این مبارزه سنگین را دارد.
رییس کمیسیون واردات تاکید کرد: اقتصاد ایران در حال حاضر اسیر برخی مشکلات ساختاری است که از آن جمله می توان به قوانین دست و پا گیر اشاره کرد، اما در شرایط جنگی باید این قوانین تسهیل شود؛ نمی توانیم هم انتظار داشته باشیم که تجار اموال خود را در راه کشور به هر شکلی هزینه کنند و از طرف دیگر دولت تنها به فکر منافع خود باشد و برای دریافت مالیات و یا مدیریت بازار، بند قوانین خود را هر روز تنگ تر کند.
حریری با اشاره به اینکه تحریم ها در آینده شرایط را برای تجار دشوارتر خواهد کرد گفت: باید پیش از آنکه با مشکلات جدیدی در عرصه تجارت رو به رو شویم اقدامات اساسی برای حل مشکلات انجام دهیم و مهمترین کار همان تشکیل اتاق جنگ فرا قوه ای است.

https://shoma-weekly.ir/yAnN0B