زنان

بایدها و نبایدهای نمایش زنان شاغل در رسانه

یکی از مقوله‌های بسیار مهمی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سینما مطرح شد، مسئله اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان است و سینما و تلویزیون نیز با نمایش زنان شاغل در فیلم ها و سریال های گوناگون به ویژه در دهه های اخیر تلاش کردند تا جایگاه فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی زن را به تصویر کشیده و در برخی از موارد ارتقا دهند. رسانه ایران با سپری کردن 4 دوره گوناگون تاریخی و سیاسی اعم از جنگ تحمیلی، سازندگی، اصلاحات و دوران عدالت محوری در مورد نمایش زنان شاغل در فیلم ها با افت و خیزهایی همراه بوده است.

رسانه ها همیشه در ایجاد و تغییر ذائقه جامعه نقشی موثر دارند. بخشی از این ذائقه سازی در حوزه مسائل مربوط به زنان و نگرش جامعه  نسبت به آنها طراحی و تدوین می شود و در دستور کار قرار می گیرد. در این میان، فیلمهای سینمایی با حوزه وسیع پوشش و برد زیاد، توانایی دسترسی به انبوهی از مخاطب با سرعت زیاد و به طور همزمان را داشته و نقش غیر قابل انکاری را در شکلگیری دیدگاه ها و تحولات فکری و رفتاری مخاطبان دارند.

یکی از مقولههای بسیار مهمی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سینما مطرح شد، مسئله اشتغال و مشارکت اقتصادی زنان است و سینما و تلویزیون نیز با نمایش زنان شاغل در فیلم ها و سریال های گوناگون به ویژه در دهه های اخیر تلاش کردند تا جایگاه
فعالیت
های اجتماعی و اقتصادی زن را به تصویر کشیده و در برخی از موارد ارتقا دهند. رسانه ایران با سپری کردن 4 دوره گوناگون تاریخی و سیاسی اعم از جنگ تحمیلی، سازندگی، اصلاحات و دوران عدالت محوری در مورد نمایش زنان شاغل در فیلم ها با افت و خیزهایی همراه بوده است.

 به طور مثال به طبع روی دادن دفاع مقدس حضور زنان شاغل در این فیلم ها در قالب های جنگی نظیر حضور در جبهه به عنوان امداد گر و مانند آن بوده است و در دوره های بعد از جنگ به طبع دگرگونی در یک سلسله از ارزش های اجتماعی زن بیش از پیش وارد بازار کار در سناریو فیلمها میشود و با یک نگاه کلی و به دور از شائبه فمنیستی او هم پای
شخصیت
های مرد فیلم های این دوران، در فرایند کار و تلاشی که در سناریو برای او در نظر گرفته شده، وضعیت همنوعان خود را به نمایش می گذارد و تلاش می کند تا در جامعه به الگوسازی بپردازد.

 در حقیقت میتوان با یک بررسی اجمالی به این نتیجه مهم دست یافت که نمایش زن در فیلم های سینمایی و تلویزیونی مرهون تحولات دورانی است که در آن روزگار می گذراند و به طبع آن بیشتر درصدد اجرایی نمودن خواست دولتی است که در رأس امور قرار دارد، شاهد این مدعا این مطلب است که هر چقدر از دوره جنگ به سمت دوره موسوم به عدالت محور، پیش می‌‌رویم ورود زنان به حیطه وظایف مردانه بیشتر می‌‌شود. این امر نشان می دهد که جامعه رو به سمتی می‌‌رود که دیگر تفاوتهای جنسی را دلیلی برای تفاوتهای شغلی نمیداند و تقسیم بندی مشاغل به دو دسته زنانه و مردانه را زیر سئوال میبرد.

 این مسئله نشان دهنده تغییراتی است که در جامعه و در خصوص نگرش جامعه نسبت به
توانایی‌‌ها و قابلیت های زنان در تصدی و به عهده گرفتن مشاغل مختلف به وقوع پیوسته است و بازتاب عینی آن در فیلم ها دیده می شود البته باید در نظر داشت این سیری که با شتاب همراه است، در نهایت تا کجا پیش خواهد رفت و بی توجهی به تفاوتهای زنان و مردان در تصدی مشاغل گوناگون در رسانههای کشور که محصولی جز تغییرات ذهنی و عینی در کل جامعه نیست چه تبعاتی را برای زنان عصر حاضر در پی خواهد
https://shoma-weekly.ir/8trkBh