عضو ارشد حزب موتلفه اسلامیبا اعلام اینکه در طول سالهای گذشته تحریمهای مختلفی در حوزههای حمل و نقل، بانکی و بیمه برضد کشور اعمال شده است، افزود: امروز حجم تحریمهای بین المللی بر ضد کشور افزایش پیدا کرده است و در این شرایط مسئولین باید با همدلی بیشتر اقتصاد کشور را مدیریت کنند.
این کارشناس اقتصادی در ادامه به تشریح تجربه خود در زمانی که وزیر بازرگانی بود، پرداخت و گفت: در آن برهه یک عمل جهادی برای حل مشکلات اقتصادی به وجود آمده بود و هرکس با توجه به توانمندی خود سعی در رفع موانع پیش روی کشور داشت.
* تأمین تمام مایحتاج مردم با منابع اندک 3میلیارددلاری
آلاسحاق اضافه کرد: در آن مقطع حوزه بانکی کشور مشکلات زیادی داشت، حتی در دوره وزارت خود بنده برای تأمین 10هزار قلم کالا که کالای اساسی هم در آن قرار داشت فقط سه میلیارد دلار منابع داشت درحالی که باید با همین منابع اندک از سیم خاردار تا تمام نیازهای عمده مردم را تأمین میکردیم.
این کارشناس اقتصادی با اشاره به اینکه هم اکنون کشور برای 24 قلم کالای وارداتی 11 میلیون دلار هزینه میکند، اظهار داشت: در دوره وزارت بنده بسیاری از کالاها به کشور وارد میشد و مثل امروز مفهوم تولید داخلی معنا نداشت.
وی با بیان اینکه در آن سالها مواد اولیه مورد نیاز کشور و حتی کالاهای اساسی از محل واردات تأمین میشد، ابراز کرد: همین سه میلیارد دلار آن سالها که در اختیار وزارت برای تأمین کالاهای مورد نیاز کشور قرار داشت هم بهصورت نسیه بود. اما همکاری سیستم بانکی و مشارکت سایر بخشهای دولتی باعث شد تا بتوانیم تا بر مشکلات فائق آییم.
آلاسحاق به برخی از سیاستهای خود در دوران فعالیت در وزارت بازرگانی جهت مقابله با تحریمهای بین المللی پرداخت و گفت: یکی از ابزارهای ما برای تأمین کالاها، نظام تهاتر بود بهنحوی که در مقابل صادرات کالا وارد کشور میکردیم. کنار این موضوع از موافقتنامههای مالی نیز با کشورهای مختلف از جمله پاکستان و هند کمک میگرفتیم.
وی با اشاره به مشکلات حمل و نقل کالا در سال 62 افزود: در آن سال بنده مدیرعامل مرکز تأمین منسوجات بودم که برای حمل و نقل کالا از طریق کشتیرانی با مشکلات متعددی روبهرو بودیم. یکی از راهکارهای ما برای حل این موانع تغییر مبدأ تخلیه بار کشتیها روی دریا بود، بهنحوی که اگر کالاهای ما از ژاپن به مبدأ امارات حمل میشد بین راه اسناد را تغییر داده بهسمت بندر خود هدایت میکردیم.
*همکاری ارتش و سپاه برای انتقال کشتی کالاها با بنادر
این کارشناس اقتصادی شرایط سخت جنگ و تأمین کالاهای آن را نیز یادآور شد و اظهار داشت: کشتیها در آن مقطع به هیچ عنوان حاضر به انتقال کالا به ایران نبودند حتی اگر کشتی به بنادر ما نزدیک میشد با هواپیما میزدند. برای مقابله با این موضوع با همکاری ارتش و سپاه کشتیها را بهشکل هفتتایی و کاروانی به حرکت درمیآوردیم. اما در نهایت از هر هفت کشتی یکی را میزدند ولی در آخر میتوانستیم کالا را منتقل کنیم.
وی با بیان اینکه در دوران جنگ تحمیلی یک معاونت جنگ برای تأمین مواد مورد نیاز رزمندگان ایجاد شده بود، گفت: در این معاونت مواد اولیه مورد نیاز جنگ تأمین میشد اما ایران بهجهت اینکه نمیتوانست کالاها را به کشور وارد کند برخی از کارخانجات را تغییر کاربری داده نیاز خود را تأمین میکرد، بهعنوان نمونه برخی از کارخانههای رادیاتور و یا نساجی مسئولیت تأمین نیاز جنگ را بهعهده گرفته بودند.
*مردم و مسئولین به این باور برسند که در شرایط جنگ تمامعیار اقتصادی هستیم
آلاسحاق با اعلام "در آن سالها انسجام عمومی و هماهنگی میان دستگاهها باعث شد تا بتوانیم بر مشکلات پیروز شویم" اظهار داشت: در شرایط فعلی نیز باید با مدیریت اقتصاد و بهکارگیری روحیه انقلابی سیاستهای خود را در مقابله با تحریمهای بین المللی تدوین کنیم.
وی با اشاره به اینکه کشور در شرایط فعلی با یک جنگ تمامعیار اقتصادی روبهرو است و باید برای مقابله با آن مدیریتهای لازم را انجام دهد، گفت: جنگ اقتصادی بسیار سختتر از جنگ فیزیکی است چرا که دشمن غیرمستقیم پروژههای اقتصادی ما را هدف گرفته و با ممانعت تأمین مواد مورد نیاز آنها پروژهها را بهسمت تعطیلی میکشد.
این کارشناس اقتصادی با تأکید بر اینکه مردم باید به این باور برسند که در شرایط جنگ قرار دارند، تصریح کرد: تجربه سالهای گذشته نشان میدهد که کنار روحیه جهادی و با بهکارگیری اعتقادات معنوی میتوانیم بر تمام مشکلات پیروز شویم.