اقتصاد

بانک‌ها مقصر عقب‌ماندگی طرح جهش تولید مسکن

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس با اشاره به عقب ماندگی دولت در اجرای تعهدِ ساخت واحدهای مسکونی در طرح جهش تولید مسکن، مقصر را بانک‌هایی معرفی کرد که تسهیلات لازم را برای اجرای طرح تزریق نکرده‌اند.

عبدالجلال ایری با اشاره به پیش رفتن فرایند تولید مسکن گفت: از نظر اقتصادی با مشکلاتی درگیر هستیم.در حوزه تامین مسکن مشکل خاصی نداریم ولی درباره مصالح نتوانستیم سمت و سوی مورد نظر را مطابق با برنامه در یک راستا قرار دهیم.

وی در رابطه با تامین زمین در برخی استان‌ها گفت: سرمایه موتور محرک ساخت مسکن است ولی بانک‌ها همکاری لازم را نداشتند که عزم دولت را می‌طلبد.

سخنگوی کمیسیون عمران مجلس توضیح داد: دولت به این موضوع ورود کرده تا از محل مصوبه قانون جهش تولید مسکن، همکاری لازم را داشته باشند ولی متاسفانه تا کنون این اتفاق رخ نداده و لذا شرکت‌ها نتوانستند تعهدات خود را عملیاتی سازند.

ایری ادامه داد: احساس می‌شود این مسئله کند پیش می‌رود که به دلیل عدم پرداخت تسهیلات بانک هاست و پاسخگوی مردم نبودیم.

وی با اشاره به تعهد دولت در رابطه با واگذاری بخشی از سازه‌ها تا پایان شهریور، گفت: قیمت‌ها بالا رفته و مصالح ساختمانی گران شده است که بر قیمت پایه مسکن تاثیر می‌گذارد.

ایری با بیان این که از ابتدا قیمت‌ها سیال در نظر گرفته شده است، گفت: طرح جهش تولید مسکن باید از صندوق ملی مسکن تامین منابع کند ولی منبع خاصی تزریق نشده به جز بانک مسکن. همچنین از محل فروش زمین فعلا مبلغ خاصی وارد صندوق نشده است.

ایری از پیگیری‌های مجلس سخن گفت تا ظرفیت‌های قانونی به اجرا درآید. در سال اگر یک میلیون واحد مسکونی مورد نظر باشد، همچنان با کمبود ۴۰۰ هزار تایی رو به رو هستیم و این نیاز انباشته شده نیز پاسخگوی نیاز‌های قبلی بازار نخواهد بود. اگر یک میلیون واحد مسکونی تا پایان ۱۴۰۲ تامین شود، در ارتباط با سیاست‌های تولید، اجاره داری و... پیشرفت نسبی حاصل خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/2XkM9i