اقتصاد

بانک‌های قانون پذیر!

هنوز دوماه از ابلاغ دستورالعمل ناظر بر سیاست‌های پولی و اعتباری سال 1394 توسط بانک مرکزی نگذشته است که در میدان واقعیت، اثر چندانی از آن باقی نمانده است.
 بانک مرکزی در میانه اردیبهشت ماه سالجاری و به رسم مالوف، سقف نرخ سود علیالحساب سپرده های بانکی را متناسب با طول دوره سپرده گذاری با حداکثر سررسید یک ساله، معادل 20 درصد تعیین کرد و درعین حال تعیین نرخ های کمتر از یکسال هم بر عهده خود بانک ها گذارده شد. هر چند که قبل تر، نرخ سود سپرده های با مدت کمتر از یکسال هم، بدین سیاق تعیین شده بود؛ روز شمار تا سقف سه ماهه حداکثر 10 درصد، سه تا شش ماه 14 درصد، شش تا 9 ماه 16 درصد و 9 تا 12 ماهه هم 18 درصد و برای یکساله هم رقم 20 درصد.

تعداد زیادی از بانکداران حاضر در شبکه بانکی کشور، نرخ سود کنونی را به نفع بانک ها ارزیابی نکردند. یکی از این روش های پر کاربرد بانکها برای مقابله با این دستور، الزام بر مسدود ساختن همه یا بخشی از سپرده افراد برای مدت محدود درحساب بانکی فرد بوده تا از این رهگذر دارنده سپرده، بتواند سود روز شمار 20 درصدو یا اندکی کمتر را از بانک مورد نظر دریافت کند. اقدامی کاملا بر خلاف قانون بانکداری بدون ربا!

شگرد برخی از بانک ها برای جذب سپرده بیشتر نیز نشانگر استعداد آنها در دور زدن دستور رسمی است. به عنوان نمونه بانک سپه، جدای از پرداخت سود به روش نرخ های مصوب بانک مرکزی،پیشنهاد می دهد که با امکان خرید اوراق به مشتریان،آنها می توانند سود روز شمار 20 درصدی و یا هر سه ماه یکبار سود 19.75 درصدی دریافت دارند.

بانک ملت در رقابت شانه به شانه خود با
بانکهای دیگر طرحی را رونمایی کرده که بر اساس این طرح،حداقل درحساب سپرده گذار باید 20 میلیون تومان مسدود بماند که دراین صورت سودقابل پرداخت به سپرده گذار به نرخ روز شمار 19.5 درصد خواهد بود.

بانک قوامین برای جذب سپرده ازمشتریان خود شرایط ویژه ای تدارک دیده که دستکم دو میلیون تومان همواره باید درحساب مشتری وجود داشته باشد. با تحقق این شرط مشتری می تواند سود روز شمار 20 درصدی دریافت کند.

بانک دی هم از مدت ها قبل فرمولی طراحی کرده که به نام «اشتیاق»معروف است؛ در این طرح حداقل مانده حساب باید یک میلیون تومان (دست نخورده) باشد ،در اینصورت سپرده گذار می تواند سود روزشمار 20 درصدی را دریافت کند.

بانک کارآفرین درکنارپرداخت سود عادی یک سود متفاوت هم پرداخت می کند. اگر سپرده فرد یکماه دست نخورد چنانچه سپرده صاحب حساب بین 10 تا 50 میلیون تومان باشد سود روزشمار 18 درصد و اگر مانده حساب سپرده فرد بین 50 تا 100 میلیون تومان باشد سود روزشمارپرداختی به 18.5 درصد خواهد رسید. برای سپرده های بالای یکصد میلیون تومان هم سود روز شمار 19.5 درصد پرداخت می کند.

پست بانک با الزام سپرده گذاران علاقمند به دریافت سودروز شماربیشتر ازعدد معهود، تاکید دارد که دستکم پنج میلیون تومان مانده سپرده گذار به مدت 10 ماه مسدود می شود و بر این اساس سود روز شمار 18 درصد می پردازد.

بانک پارسیان هم با طرح ویژه صندوق لوتوس پارسیان تلاش دارد تا سهم بیشتری از جذب سپرده را نصیب خود کند. درسپرده های سرمایه گذاری بالای 20 میلیون تومان این حساب ویژه گشایش یافته و سود تضمین شده 20 درصدی درکنار سود 3 تا 3.5 درصدی از محل سرمایه گذاری هم عاید صاحب حساب خواهد شد، مجموع سود ماهیانه روز شمار 23تا 23.5 درصد!

موسسه اعتباری عسکریه درتلاش است تا در این دوئل نفس گیر بانکی از سایر رقبا، گوی سبقت را برباید با اخذ سپرده های با ارقامی متفاوت، برای یکسال سود 23 درصد ارائه می دهد و حتی درحساب هایی مثل«پانیذ»، به صورت روزشمار شناور، صاحب حساب می تواند با سپرده با ارقام بالا، 24 درصد سود سالانه هم دریافت دارد.

عدم ذکر دیگر بانکها برای پرهیز از تکرار نویسی است، نه انحصار این امر به همین چند بانک!

https://shoma-weekly.ir/9H7owB