اقتصاد

بانک مرکزی مقتدر می تواند مشکلات را حل کند

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران خواستار تجدید نظر در برخورد نظام بانکی برای تامین نقدینگی بخش تولید شد و افزود: درک مشکلات نظام بانکی باید بانگاه واقع بینانه صورت گیرد اما عطش تقاضای تسهیلات در کشور بالاست و عدم رفع گلوگاههای اقتصادی بخش تولید موجب شده تا این مشکلات روز به روز ابعاد جدیدتری داشته باشد .
یحیی آل اسحاق درگفت وگو با خبرنگار اقتصادی پانا با بیان اینکه بانکها مشکلاتی دارند و کفایت سرمایه آنها اندک بوده و مطالباتی دارندکه قادر به بازپس گیری آن نیستند ،عنوان کرد: عطش تقاضا بالاست و قیمت پول در بازار آزاد و بانکها به گونه ای است که تقاضای بالایی برای دریافت تسهیلات از سیستم بانکی وجود دارد به همین دلیل همه هجمه برای دریافت تسهیلات از این سیستم را دارند .

عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی خواستار تجدید نظر در برخورد نظام بانکی برای تامین نقدینگی بخش تولید شدو افزود: درک مشکلات نظام بانکی باید بانگاه واقع بینانه صورت گیرد اما عطش تقاضای تسهیلات در کشور بالاست و عدم رفع گلوگاههای اقتصادی بخش تولید موجب شده تا این مشکلات روز به روز ابعاد جدیدتری داشته باشد .

آل اسحاق بیان کرد: مجموعه علل و عوامل به گونه ای است که سرمایه گذاری ،سرمایه درگردش و منابع لازم برای توسعه با محدودیت هایی مواجه است که در کنار آن فعال نبودن بازار سرمایه و عدم رفع گلوگاههای اقتصادی بخش تولید موجب شده تا این مشکلات روز به روز ابعاد جدیدتری داشته باشد .

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران عنوان کرد: سمینارهای بسیاری در کشور درخصوص موانع تولید و سرمایه گذاری برگزار شده که اگر به نتیجه برسد بخش عمده ای از مشکلات تولید در کشور قابل حل خواهد بود .

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بانک مرکزی قادر خواهد بود بانکها را متقاعدبه انصراف از بنگاه داری و شرکت داری کند ، عنوان کرد: اقتدار بانک مرکزی بستگی به شرایطی دارد که برای آن ایجاد می شود و بانک مرکزی نهادی است که به حمایت قانون ،مجلس و دولت نیاز دارد .

آل اسحاق خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی از اقتدار لازم برخوردار نباشد حمایت ها و تصمیم ها به جایی نخواهد رسید بنابراین احساس می شود بانک مرکزی از حوزه های مختلف جریانات سیاسی ،بخشی و گروهی تاثیرمی گیرد اما باید واقعیت را پذیرفت که بانک مرکزی نخ تسبیح اقتصاد است و اگر بانک مرکزی توانا ،مستقل ،برنده و ناظر باشد ، بخش عمده ای ازمشکلات کشور حل خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/uceLfQ