اقتصاد

بانکهای اروپایی در ارتباط با ایران احتیاط می کنند

در حال حاضر مقداری ال.سی باز شده و دسترسی به سوئیفت به وجود آمده، اما این مساله هنوز برای همه بانک‌های ما جامع نیست و عمومیت ندارد.
علاء میرمحمد صادقی، نایب رئیس اتاق بازرگانی گفت: برخی دولتمردان طوری وانمود کردند که تا برجام اجرا شود، همه مؤسسات مالی و اقتصادی اروپا و فروشندگان مواد اولیه آماده‌اند تا به ما خدمت‌رسانی کنند و همه تحریم‌ها برداشته می‌شود، اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاد.

وی درخصوص مشکل اتصال بانک‌های ایرانی به سوئیفت و بازگشایی ال.سی با وجود گذشت روزهای زیاد از اجرای برجام، اظهار کرد: این طور که دولتمردان اعلام می‌کنند، برخی بانک‌ها در کشورهای اروپایی، ارتباط خود را با بانک‌های ایرانی از طریق سوئیفت و ال.سی برقرار کرده‌اند و تعدادی ال.سی هم باز شده، ولی بعضی از بانک‌های اروپایی احتیاط می‌کنند و هنوز آماده همکاری با بانک‌های ایران نیستند.
میرمحمد صادقی افزود: اگر ارتباط ما با بانک‌های سوئیس برقرار شود، چون اکثر بانک‌ها در این کشور هستند، ممکن است بقیه بانک‌ها و مؤسسات مالی اروپایی، این احتیاط کنونی را کنار بگذارند. در حال حاضر مقداری ال.سی باز شده و دسترسی به سوئیفت به وجود آمده، اما این مساله هنوز برای همه بانک‌های ما جامع نیست و عمومیت ندارد.
عضو هیات نظارت حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان کرد: مشخص است که آمریکا هیچ تضمینی به بانک‌های اروپایی نمی‌دهد، ولی همین که مسئولان آمریکایی اعلام کنند بانک‌های اروپایی می‌توانند با بانک‌های ایرانی همکاری کنند، می‌تواند تأثیرگذار باشد.

https://shoma-weekly.ir/UaSvOp