ورزش

باشگاه های ما فقط اسم فرهنگی را با خود یدک می کشند

این باید در بین همه اهالی فوتبال فرهنگ سازی شود که فوتبال فقط نتیجه گرفتن نیست و در بخش ارایه بازی زیبا و بازیکن سازی هم باید فعالیت داشته باشیم و زمانی که تیم بازی زیبا داشته باشد نتیجه هم خواهد گرفت. مانند آژاکس هلند که چندین بار هم قهرمان اروپا شده است هر ساله به فکر تولید بازیکنان با اخلاق و کیفت خوب است که شاهدیم این بازیکنان به کشورهای دیگر تراسفر می شوند، ماهم باید به این سمت حرکت کنیم .اما باید صبر و حوصله داشت و برای پیشرفت برنامه ریزی های بلند مدت نیاز است.
علیرضا حاجی میرزابابا - 2 هفته به انتهای لیگ باقی مانده است اما هفته گذشته آماری را مهدی تاج سرپرست لیگ برتر فوتبال درباره تعداد دقایق بازی بازیکنان در تیم های لیگ برتری اعلام کرد. طبق این آمار یک سوم بازیکنان تیم های لیگ برتری برای تیم های خودشان حتی یک دقیقه هم بازی نکرده اند. از طرفی درصد قابل تاملی هم خیلی کم و در حد چند دقیقه در چند مسابقه بازی کرده اند. از آنجایی که اکثر تیم های ما دولتی هستند و از جیب بیت المال هزینه های جاری خود را می گذرانند، این مساله برای ما مهم تر جلوه کرد، از این رو با فریدون معینی کارشناس فوتبال کشورمان تماس گرفتیم تا به مسایل آسیب شناسی این آمار بپردازیم:

آقای معینی نظرتان درباره اینکه یک سوم بازیکنان لیگ برتری برای تیم هایشان بازی نکردند چیست؟
جای بسیاری تاسف دارد که در لیگی که ادعا می کنیم حرفه ای است بازیکنانی وجود دارند که در طول یک فصل فقط قرارداد می بندند و در هیچ مسابقه ای بازی نمی کنند. مربیان و مدیران عامل باید دقت بیشتری در انتخاب بازیکنان خود داشته باشند که به این شکل پولهای یک باشگاه که اکثر قریب به اتفاق آنها با مشکل مالی هم مواجه هستند به تاراج نرود.

راه حل این موضوع چیست؟
 اکثر تیم ها باید مدیر فنی داشته باشند و کار مدیر فنی انتخاب بازیکن استٰ، تیم های ایرانی یا مدیر فنی ندارند یا اگر هم دارد تعریف درستی از این پست را در تیم خود نمی دانند و این افراد به کارهای دیگر مشغول هستند . باید برای کارآیی های پست مدیر فنی فرهنگ سازی شود و این را برای تمام لیگ های برتری و لیگ های پایین تر جا انداخت.

اما سالهاست که لیگ های ایران با همین شکل و منوال ادامه داشته و ادامه خواهد داشت؟
بله متاسفانه این اتفاق سالهاست که گریبانگیر ما شده است و مفری تاکنون برای آن پیدا نشده ، تیم ها بازیکنانی را بدون فکر و برنامه به خدمت می گیرند و زمان بازی نمی توانند در برنامه های خود از این بازیکنان استفاده کنند، این اتفاقی که امسال در لیگ افتاد در حد یک فاجعه است که یک سوم بازیکنان بیکار کنار زمین باشند و پول بگیرند و بازی نکنند. البته 2 تا 3  درصد این تعداد بازیکنانی هستند که نتوانستند خود را از نظر روحی و بدنی با شرایط باشگاه وقف دهند و هماهنگ با سایر بازیکنان تیم پیش روند.

رسانه ها می توانند در این امر موثر باشند؟
مطبوعات می توانند با ارایه گزارشهای گوناگون از سطح کیفی بازیکنان می توانند مدیران فنی باشگاه ها را در انتخاب بازیکن سرحال و آماده برای تیم خود کمک کنند .

بیشترین نقش مخرب در این بین از کجاست؟
 دلال های نقش زیادی در تزریق بازیکنان نا کارآمد به باشگاه ها دارند، آنها با بازیکنانی که حتی در سطح لیگ برتر هم نیستند قراردادهای نجومی می بندند و با توجه به برد مالی خوب برای خود این بازیکنان را با هر شکل ممکن به خورد تیم ها می دهند، البته بهترین مرجع تصمیم گیری در این مورد خود باشگاه ها هستند که باید با چشم باز و درایت از شکل گیری این مساله جلوگیری کنند.
البته نباید فراموش کرد مساله ای که این روزها فوتبالیست های ما را نابود کرده مصرف سیگار و قلیان است .
حق باشماست ، قلیان و سیگار آفت ورزش ایران شده است، اما در این مساله نقش مربیان بسیبار پررنگ است، مربی باید با بازیکنان خود خصوصا در سنین پایه صحبت کند و از مضرات سیگار و قلیان برای آنها بگوید تا بازیکنان از سنین نوجوانی و جوانی هر چه کمتر به سمت قلیان برود ، در این مورد کنترل مربی بر رفتار بازیکن خیلی مهم است و مربی می تواند با دادن اطلاعات درست درباره مضرات قلیان و سیگار ورزشکار را به زندگی سالم خود بازگرداند. بازیکنان باید بدانند اگر می خواهند به درجات بالا برسند باید سالم زنگی کنند.

تربیت فوتبالیست جوانان بسیار حائز اهمیت است به نظر نقش مربیان در این دوره از فوتبال بسیار مهم است؟
بله کاملا درست است تربیت بازیکنان از سنین پایه از اهمیت بالایی برخوردار است و اگر در سنین پایه وقت خوبی برای تربیت و پایه گذاری بازیکنان خود بگذاریم می توانیم در آینده آن را به خوبی برداشت کنیم. در این زمینه نقش کارهای فرهنگی ، پیگیری رسانه ها و خود مربیان می توانند اثر گذار باشند.

کشورهای صاحب فوتبال در این زمینه چه کار می کنند؟
در کشورهای سطح اول فوتبال جهان بعد از تایید نهایی فنی یک بازیکن او را از لحاظ اخلاقی و شخصیتی مورد بررسی قرار می دهند و بعد از یک دوره روانشناسی از بروز معضل های احتمالی آینده جلوگیری می کنند.

نقش الگوهای رفتاری در بین فوتبالیست ها هم می تواند بسیار مهم باشد؟
 کاملا موافق هستم،بازیکنان سرشناس کاملا زیر ذره بین هستند و در جامعه ورزشی از آنها الگوبرداری می شود، آنها باید ارتباطات خوبی داشته باشند و بدانند که در سطح لیگ برتر، لیگ آزادگان و رده های جوانان  و نوجوانان همواره چشم بازیکنان دیگر به آنها خواهد بود. در باشگاه هایی مثل رئال و بارسا مدیران این تیمها بازیکنان بزرگ و ستاره خود را هر2 هفته یکبار بین بازیکنان امید خود می برند تا جوانان از شخصیت و رفتار این ستارگان الگوبرداری کنند.

به نظر شما ما هم می توانیم از این الگو استفاده کنیم و این در رفتار بازیکنان ما تاثیر خواهد داشت؟
تا بخشی از رفتار فوتبالی بازیکنان به باشگاه ها برمی گردد اما بخشی از شخصیت فوتبالی هر بازیکن به شخصیت خانوادگی و تربیت او در خانواده بر می گردد ، جایی که دیگر باشگاه ها هیچ نقشی در آنها ندارند ونمی توانند کاری از پیش ببرند، همانطور که در جامعه می بینید فوتبالیست های با اخلاق برای مردم مهم تر و ارزشمند تر هستند، وقتی اتفاق بدی برای یک فوتبالیست خوش اخلاق و با شخصیت می افتد همه جامعه فوتبالی و هوادران درگیر آن می شوند و برای این شخص ناراحت خواهند شد.

 اگر بخواهید به یک الگوی داخلی خوب برای جوانان اشاره کنید چه کسی را مثال می زنید؟
الگوی خوب که زیاد داریم اما مثلا مهدوی کیا. ما باید امثال مهدی را به جوانان جویای نام کشورمان بشناسانیم چرا که امثال مهدوی کیا سالم زندگی کرده اند و می توانند الگوی مناسبی برای بازیکنان ما باشد، متاسفانه الگوسازی برای جوانان ما کم شکل می گیرد، افرادی که در جامعه فوتبالی ما سالم زندگی می کنند و بی حاشیه هستند بعد از دوران بازیگری خود بی سرو صدا از جامعه فوتبال خداحافظی می کنند و کسی از آنها حرفی نمی زند.

در این زمینه چه باید کرد؟
 باید بیشتر و بیشتر کار کرد، باشگاه های ما فقط اسم فرهنگی را با خود یدک می کشند اما کمتر کارهای فرهنگی انجام می دهند، از اقدامات خوب می توان به کار بزرگی که باشگاه پرسپولیس  برا ی تقدیر از پیشکسوتان دهه 40 و 50  خود انجام داد اشاره کرد. باشگاه های دیگر هم باید از این رفتار خوب رویانیان الگو بگیرند وقتی جوانان ما این جور مسایل را می بینند روی رفتار و اعمالشان تاثیر خواهد گذاشت، باید بپذیریم شرایط فوتبال هم نسبت به گذشته تغییر کرده است.

منظورتان چیست؟
این باید در بین همه اهالی فوتبال فرهنگ سازی شود که فوتبال  فقط نتیجه گرفتن نیست و در بخش ارایه بازی زیبا و بازیکن سازی هم باید فعالیت داشته باشیم و زمانی که تیم بازی زیبا داشته باشد نتیجه هم خواهد گرفت. مانند آژاکس هلند که چندین بار هم قهرمان اروپا شده است هر ساله به فکر تولید بازیکنان با اخلاق و کیفت خوب است که شاهدیم این بازیکنان به کشورهای دیگر تراسفر می شوند، ماهم باید به این سمت حرکت کنیم .اما باید صبر و حوصله داشت و برای پیشرفت برنامه ریزی های بلند مدت نیاز است.

آخرین صحبت ؟
آرزوی من پیشرفت فوتبال کشورم است و اینکه به عنوان بهترین تیم آسیا معرفی شویم و باردیگر مثل گذشته های نه چندان دور قدرت اول آسیا باشیم چرا که شایستگی این را داریم.

https://shoma-weekly.ir/6WqyBk