ورزش

بازیکنان خارجی باید با کیفیت باشند

باشگاههای ایرانی باید شأن و منزلت خود را بشناسند و هر جنس بنجل خارجی و از گرد راه رسیده‌ای را جذب نکنند.

مهدی یکتا - سالهاست که می‌نویسیم باشگاههای ایرانی باید شأن و منزلت خود را بشناسند و هر جنس بنجل خارجی و از گرد راه رسیده‌ای را جذب نکنند. سالهاست که می‌گوییم آقایان مدیر عامل دست دلالان و شبکه‌های فاسد آنان را از باشگاههای خود کوتاه کنید و اجازه ندهید سودجویان، از پولهای بیت‌المال جیب‌های خود را پر کنند. و سالهاست که این نوشته‌ها و این گفته‌ها به چاپ می‌رسد ولی هیچ یک به جایی نمی‌رسدو گوش شنوایی پیدا نمی‌شود و...
اما به نظر می‌رسد در لیگ یازدهم اتفاق جدید و خوشحال کننده‌ای، حداقل در لیگ برتر رخ داد. یک نگاه سطحی به رقابت‌های لیگ یازدهم به ما نشان می‌دهد که بازیکنان خارجی در فصل تازه به اتمام رسیده نقش تأثیری‌گذاری در تیم‌های خود داشتند.«فونیکه سی» مهاجم نفت آبادان تا روز آخر و در رقابتی شانه به شانه عنوان آقای گلی را به کریم انصاری فر واگذار کرد اما با گل‌های خود  توانست تیم خوزستانی را به رغم تمامی مشکلات فنی در لیگ برتر نگه دارد.از طرفی «فلاریولوپز» و «رودریگوتوزی» نیز تأثیر بسزایی در نایب قهرمانی تراکتورسازی داشتند و ازطرفی دیگر «بردتوسزار» ، «جواهیر سوکای» و «فابیوجان واریو» ستاره‌های سپاهان در راه قهرمانی بودند. شاید شواهد دیگری لازم نباشد تا ما بخواهیم سپاهان اصفهان و تراکتورسازی تبریز را در لیگ یازدهم الگویی خوب و مناسب برای سایر تیم‌های ایرانی در جذب بازیکن خارجی بدانیم.این در حالی است که طبق قانون از فصل آینده تیمهای لیگ برتری می‌توانند حداکثر 5 بازیکن خارجی را استخدام کرده و در هر بازی از سه تن از آنان بهره ببرند.بر همین اساس به مسئولان سازمان لیگ برتر و فدراسیون فوتبال پیشنهاد می‌کنیم تدابیری بیندیشند و نظارت‌هایی انجام دهند تا افراد سودجو و دلالان نتوانند بازیکن بی‌کیفیت خارجی به فوتبال کشورمان قالب کنند.
از سوی دیگر به دست‌اندرکاران باشگاهها نیز هشدار می‌دهیم مراقب نزدیک شدن دلالان و مافیای کثیف این فوتبال به باشگاههای متبوع خود باشند و جلوی زیاده‌خواهی واسطه‌ها را بگیرند.و باز تکرار می‌کنیم این امر میسور و ممکن نمی‌شود مگر با تصویب قوانینی که بدون دخالت شبکه‌های فاسد دلالی، پای بازیکنان خارجی با کیفیت از نوع برونوسزار، فونیک سی، جان واریو... را به فوتبال ایران باز کند. شاید این فیلتر مخصوص بتواند سد راه زیاده‌خواهان شود... شاید!

https://shoma-weekly.ir/NJvAEy