اقتصاد

بازار طلا افت بیشتری را تجربه می‌کند

حال حاضر شرایط سرمایه گذاری بر روی طلا مطلوب نیست و زیان خواهد داد ولی بازارهای دیگر مثل بازارهای بورس و اوراق بهادار باتوجه به رشدی که داشته است، مطلوب‌تر و بهتر است
مسئله نوسانات قیمت طلا ایران و جهان به عنوان یکی از مهمترین مسائل اقتصاد جهانی مطرح است. بسیاری از سرمایهداران با توجه به ارزش طلا و همچنین میزان پایداری قیمت آن رو به سوی این فلز ارزشمند آورده اند. در ایران نیز به طور سنتی خانوادهها سرمایههای خود را به طلا تبدیل میکنند تا طی افزایش تورم ارزش سرمایهآنها حفظ شود و گاهی به سودی نیز دست یابند و از سوی دیگر سرمایه خود را در طول مدت حفظ کنند. اما به نظر میرسد با روی کار آمدن دولت یازدهم بازار طلا پس از نوسانات شدیدی که در دولت دهم تجربه کرد، رو به کاهش است و در این زمینه بازار طلا نیز ره به رکود نهاده است. برای اطلاع بیشتر از آینده وضعیت بازار طلا و نوسانات و عوامل تاثیرگذار بر روی قیمت طلا با محمد کشتیآرای؛ رئیس اتحادیه کشوری طلا و جواهر به گفتگو نشستهایم که در ادامه میتوانید خواننده گفتگوی ما با وی باشید.

چه شاخصهایی بر کشف قیمت طلا در بازار جهانی تأثیر دارد؟

پنج عامل اصلی است که در این زمینه اثرگذار است. یکی افزایش قیمت انرژی در جهان یا قیمت نفت است. دوم افزایش بحرانها و بیثباتی اقتصادی در جهان، سوم افزایش تقاضا با توجه به رشد اقتصادی کشورها، چهار تبدیل ذخایر مالی کشورها به طلا و پنجم نیز ایجاد جاذبه سرمایه گذاری بر روی طلا که اینها عواملی هستند که باعث رشد قیمت طلا میشوند. همین عوامل میتواند در مسائل دیگر نیز بسط و گسترش یابند به این شکل که بحرانها میتواند به مقدار زیادی در بیثباتی کشور و باثبات بودن اقتصاد آن کشورتاثیر گذارند و این عوامل نیز میتواند تاثیرگذار باشد.

نوسانهای قیمت طلا با نوسانهای قیمت نفتخام و ارز چه ارتباطی دارد؟

نوسانات قیمت طلا هم با توجه به قیمت نفت خامی که دارد تاثیر میگذارد و این طبیعی است. افزایش قیمت نفت به دو عامل وابسته است یکی هزینه تمام شده نفت است که افزایش انرژی طبیعی است که به علت قیمت تمام شده است که افزایش مییابد و دوم نقش قیمت انرژی باعث کاهش ارزش دلار میشود و در بازارهای مالی کاهش ارزش دلار برابر است با افزایش قیمت طلا.

از گذشتهها تا کنون بسیاری از مردم برای حفظ ارزش داراییهای خود، به خرید طلا به صورت سکه، شمش یا مصنوعات آن روی آوردهاند؟ به نظر شما در شرایط حاضر کدام شیوه خرید طلا بهتر است؟

خیلی از مردم در گذشته برای حفظ پولشان با توجه به شرایط فیزیکی که طلا دارد، معمولا سرمایهشان را تبدیل به طلا میکنند و به دو دلیل این کار انجام میگرفته است. یکی اینکه از تورم به دور باشند و بحث دیگر این است که با توجه به حجم کم و با ارزش بودن طلا ترجیج میدهند که سرمایههایشان را به طلا تبدیل کنند و به عنوان یک ذخیره داشته باشند. این مسئله در سالهای گذشته در زندگی مردم و حتی خیلی از حکومتها حاکم بوده است و نشان داده که میتواند چقدر بر بحث روانی و پشتوانه بودن طلا به عنوان یک کالای با ارزش در اقتصاد کشور تاثیر بگذارد.

خیلیها در گذشته سرمایه خود را به طلا تبدیل کردهاند و در مقطعی نیز سود سرشاری نصیب آنها شده است و میبینیم که در طی سال ۲۰۱۳ قیمت طلا یک چهارم ارزش خود را از دست میدهد و این کاهش ارزش قیمت طلا سبب میشود که مردم آن انگیزه را که برای
سرمایه
گذاری بر روی طلا داشتند را این روزها از دست بدهند. بنابراین انگیزه سرمایه گذاری یا عدم سرمایه گذاری بستگی به شرایط خاص اقتصادی کشورها دارد که به این نتیجه برسند که در چه مقطعی این کارها به صلاح و سود ده است و چه زمانی نیز زیان میدهد.

نوسان قیمتها در بازار طلا و سکه را تا پایان امسال و در سال آینده چطور پیشبینی میکنید؟

در حال حاضر در این شرایط سرمایه گذاری بر روی طلا مطلوب نیست و زیان خواهد داد ولی بازارهای دیگر مثل بازارهای بورس و اوراق بهادار باتوجه به رشدی که داشته است، مطلوبتر و بهتر است و کسانی که در زمینه طلا میخواستند سرمایه گذاری کنند، آن انگیزه را از دست دادهاند. بحث دیگر در این زمینه بالا و پایین رفتن قیمتها و شاخصها با توجه به این نوساناتی است که این روزها هست آن پنج عاملی که ما مطرح کردیم در زمینه افزایش قیمت طلا در کاهش قیمت طلا نیز تاثیرگذار هست. یعنی اگر ما پنج عامل را به طور برعکس داشته باشیم، سبب کاهش قیمت طلا میشوند.

با توجه به شرایط فعلی اقتصاد کشور که رو به بهبود است و یکی از شاخصههای آن نیز تثبیت قیمت ارز است، سبب میشود سرمایه گذاری بر روی طلا به آن شکل انگیزه خود را از دست بدهد.

قیمت طلا در بازارهای داخل از چه عواملی سرچشمه می گیرد و آینده بازار طلای داخل را چگونه ارزیابی میکنید؟

قیمت طلا از دو عامل اصلی قیمت ارز و قیمت طلا تعیین میشود. این دو شاخص تاثیر ویژهای در زمینه قیمت طلا در داخل کشور دارند و بنابراین امروز در دولت آقای روحانی شاهد ثبات قیمت ارز هستیم و یکی از پنج محور اقتصادی دولت آقای روحانی تثبیت قیمت ارز است که امروز آقای روحانی توانسته این کار را انجام دهد. بحث دیگر قیمت جهانی است که نشان داده است که طی سال گذشته بیشترین تاثیر را بر روی قیمت طلا گذاشته بعید به نظر میرسد که آن رشد لجام گسیخته را بر روی قیمت طلا داشته با شد.

قیمت طلا بیشتر در ثبات پیش خواهد رفت و اقتصاد دنیا هم نشان داده است که در آن بحران و بیثباتی که در سال گذشته شاهد بودیم و اوضاع از رکود خارج خواهد شد و رو به بهبود است و بنابراین اگر این شرایط به این شرایط بهتر بشود، احتمال کاهش هم بیشتر خواهد شد.

https://shoma-weekly.ir/lr0afL