اقتصاد

بازارهای پایدار صادرات غیر نفتی فراهم شوند

عضو هیئت رئیسه مجلس با انتقاد از بوروکرواسی اداری پیچیده در زمینه صادرات و واردات گفت: تغییرات پی در پی در بخشنامه ها قانونی مانع از برنامه ریزی جامع برای توسعه صادرات غیرنفتی شده است.
عبدالرضا مصری، درباره چالش های توسعه صادرات غیر نفتی افزود: باید پذیرفت تاکنون در زمینه حمایت از صادرات غیرنفتی عملکرد قابل قبولی نداشته ایم و با صدور

بخشنامهها و دستورالعمل های مقطعی مانع از انجام برنامه ریزی جامع و استراتژیک در توسعه صادرات شده ایم.

نماینده مردم کرمانشاه درمجلس شورای اسلامی ادامه داد: موضوع دیگری که در سال های اخیر در روند صادرات غیر نفتی خلل ایجاد کرد نوسانات شدید ارزی بود، به دلیل اینکه بسیاری از صادر کنندگان را مجبور به تهیه مواد اولیه با ارز چند برابری کرد.

نایب رئیس توسعه فراکسیون صادرات غیر نفتی مجلس افزود: البته برخی صادر کنندگان در یک مقطع زمانی مشخص از نوسانات ارزی سود بردند اما نباید فراموش کرد این کسب سود مقطعی نیز خود عامل از بین رفتن تعادل در بازار عرضه و تقاضای برخی کالاها شد.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی با تاکید بر جلوگیری از نوسانات شدید ارزی گفت: اگر قوانین و مقررات در موضوع صادرات و واردات پایدار باشد فعالین اقتصادی و صادرکنندگان می توانند برنامه ریزی جامع درزمینه توسعه صادرات غیر نفتی انجام دهند از طرفی نباید برقراری ثبات نرخ ارز را به عنوان یک فاکتور حساس در این زمینه فراموش کرد.

لزوم شناسایی بازارهای پایدار برای توسعه صادرات
غیر نفتی

وی در تشریح عوامل موثر دیگر بر توسعه صادرات غیر نفتی گفت: در توسعه صادرات نباید عملکرد شتابزده ای داشته باشیم بطور مثال در حال حاضر حجم صادرات غیر نفتی به عراق از سطح قابل قبولی برخوردار است اما نباید فراموش کرد که این کشور در حال بازسازی است و امکان دارد در سال های آینده به برخی محصولات صادراتی نیازی نداشته باشد بنابراین باید برنامه ریزی استراتژیک در زمینه صادرات داشت.

مصری ادامه داد: وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی اصلی صادرات باید با مطالعه و کار کارشناسی دقیق و رایزنی موثر، بازارهای هدف پایدار را برای صادرات محصولات تولیدی فراهم کند.

انتقاد از عملکرد بانک توسعه صادرات

سخنگوی هیئت رئیسه مجلس گفت: عملکرد فعلی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات در حمایت از بخش صادرات نیز قابل قبول نیست بنابراین باید در این زمینه تاثیرگذارتر عمل کند.

نایب رئیس توسعه فراکسیون صادرات غیر نفتی مجلس یادآور شد: در حال حاضر خدمات فنی مهندسی بخش خصوصی یکی از ظرفیت ها مهم برای توسعه صادرات غیرنفتی است که باید بخش دولتی با رایزنی و تدابیر لازم زمینه استفاده از این بخش را فراهم کند.

https://shoma-weekly.ir/ZREt0g