اقتصاد

این دلارهای سیاستمدار!

اخبار حاکی است در همین ساعات اندکی که تا لحظه نگارش این مطلب از قطعی شدن رد صلاحیت نامزد‌ مورد اشاره می گذرد ، قیمت دلار مجدداً سیر صعودی گرفته است لذا همانگونه که طراحان این سناریو از ما انتظار دارند نتیجه می‌گیریم که گرانی دلار هیچ ربطی به تحریم‌های بانکی و نفتی و کاهش ورود ارز به کشور نداشته و صرفاً تابعی از میزان حضور سیاسی یک فرد خاص در اداره کشور بوده است !

سیدمحمد صادق  شیرازی- هفته گذشته شاهد این بودیم که با ثبتنام یک نامزد خاص در انتخابات ریاست جمهور سیر نزولی قیمت دلار آغاز شد و البته اگرچه این سیر نزولی چند ساعتی بیشتر به طول نینجامید اما موج تبلیغاتی آن کشور را درنوردید که فلانی آمد و دلار ارزان شد! در این زمینه ذکر چند نکته ضروری است؛ اول اینکه به قول قدما بر همگان واضح و مبرهن است که بازار ارز ایران بازار آزادی نیست که صددرصد متأثر از افکار عمومی و رفتار آحاد اقتصادی  باشد بلکه همواره متأثر بوده از جریانات تأثیرگذار دولتی (بانک مرکزی و سایر بانکها ) و همچنین جریانات غیردولتی که از آنها به مافیای ارز هم تعبیر میشود.لذا در چنین شرایطی باید پرسید چه کسانی از آمدن آن نامزد خاص سود میبردند که آمدنش دلارهایشان را سرازیر بازار و قیمت را نازل کرد؟ این سناریو البته برای هوشمندان عرصه سیاست تکراری است زیرا دقیقاً در سال 1384 نیز به هنگام اعلام نامزدی همین فرد خاص روزنامه ها نوشتند که شاخص بورس تهران صعودی شد و چند واحد جهش داشت و ... و کیست که نداند صرفاً با هجوم هماهنگ شده چند سرمایهدار کلان در روز ثبتنام فرد مورد نظر به بورس میتوان شاخص بورس را صعودی کرد و البته همان روزنامه ها چند هفته بعد نوشتند با رأی نیاوردن فلانی شاخص بورس تهران 40 واحد نزولی شد که به احتمال زیاد به دلیل فروش همزمان همه سهام های خریداری شده توسط همان چند کلان سرمایه دار مذکور بوده است و لاغیر! اما این بار سناریوی تکراری بورس جواب نمی داد و صد البته که دلار بسیار هم موضوع جذابتری میتوانست باشد چرا که طی سالهای اخیر بالاخره گرانی دلار خیلی ها را به ستوه آورده بود و حقیقتاً برخی سادهلوحان باورشان شد که آمدن فلانی دلار را ارزان کرد!

و چه دلارهای فهیمی که شرایط سیاسی- اقتصادی کشور را درک می کنند و با پایین آوردن خود پیام می دهند به مردم که به فلانی رأی بدهید و البته ملت ایران هم که یک بار در سال 84 پاسخ چنین سناریویی را داده، باز هم آماده بود تا آن را تکرار کند که خوشبختانه شورای نگهبان وارد عمل شد و از هدر رفتن همه امکانات کشور برای بار دوم در یک سناریوی تکراری با نتیجه مشخص جلوگیری کرد تا انتخابات رقابتی باشد سالم بین نیروهای جوان انقلاب و به جهان نشان بدهد که جمهوری اسلامی ایران رجالی شایسته ریاست جمهوری در این سالها ساخته است و همواره مدار گرد پاشنه 40 سال پیش نمیگردد.

  اکنون دو سؤال علمی- اقتصادی هم پیش می آید:

اول اینکه اصولاً چند صد هزار دلار باید در یک آن به بازار ارز تزریق کرد تا بتوان قیمت دلار را در آن برای چند ساعت به صورت نزولی نگاه داشت یا چند میلیارد تومان باید به صرافان محترم داد تا علیرغم ضرر برای چند ساعت قیمت دلار را پایین تر از آنچه که هست عنوان کنند؟دوم اینکه وقتی همه متخصصین امور اقتصادی معتقدند گرانی نرخ ارز سبب رشد تولیدات داخلی میشود (سیاستی که چین سالها آن را دنبال کرد و به دومین اقتصاد دنیا تبدیل شد) اگر نامزدی با آمدن خود به صورت غیر مستقیم پیام ارزانی ارز را بدهد آیا هدفی جز عوام فریبی دارد؟البته اخبار حاکی است در همین ساعات اندکی که تا لحظه نگارش این مطلب از قطعی شدن رد صلاحیت نامزد مورد اشاره می گذرد ، قیمت دلار مجدداً سیر صعودی گرفته است لذا همانگونه که طراحان این سناریو از ما انتظار دارند نتیجه میگیریم که گرانی دلار هیچ ربطی به تحریمهای بانکی و نفتی و کاهش ورود ارز به کشور نداشته و صرفاً تابعی از میزان حضور سیاسی یک فرد خاص در اداره کشور بوده است ! و در پایان  تشکر از این دلارهای فهیم و پیامرسان. برای بار هزارم از مسئولین محترم خواهش میکنیم تا اندکی نظارت هم بر این بازار بیصاحب ارز داشته باشند که این گونه مستمسک سوءاستفاده های سیاسی و اقتصادی برخی دوستان قرار نگیرد و اقتصاد کشور و آرامش اقتصادی مردم را بیش از این دچار تلاطم نکند.

https://shoma-weekly.ir/HvFvag