زنان

این جاسوس نفرت انگیز اما محرم!

ارائه شخصی‌‌ترین تصاویر از خود، برای دیدن عموم در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی این روزها تبدیل به معضلی اساسی شده است‌‌؛ زیرا بعضاً برخی از این تصاویر حتی در آلبوم‌‌های خانوادگی و شخصی ما نیز قابلیت مشاهده توسط افراد آشنا را ندارد چه رسد به اینکه آنها را درست مثل یک تصویر آگهی تجاری در معرض دید دیگران قرار دهیم.

ارائه شخصی‌‌ترین تصاویر از خود، برای دیدن عموم در فضای مجازی و شبکههای اجتماعی این روزها تبدیل به معضلی اساسی شده است‌‌؛ زیرا بعضاً برخی از این تصاویر حتی در آلبوم‌‌های خانوادگی و شخصی ما نیز قابلیت مشاهده توسط افراد آشنا را ندارد چه رسد به اینکه آنها را درست مثل یک تصویر آگهی تجاری در معرض دید دیگران قرار دهیم.

برخی معتقدند ارتکاب اینگونه اعمال ناشی از این است که هنگامی که تکنولوژی وارد ایران میشود؛ رفتار ما در قبال این فرآیند نو مشخص نیست و در حقیقت فرد و یا نهادی به ما آموزش‌‌های لازم برای استفاده از این موهبت دنیای نوین را که بخشی از آن شامل دنیای مجازی میگردد نداده است. اصل اول در استفاده از این شبکهها بهخصوص در شبکههای اجتماعی ایجاد احترام متقابل درست شبیه آنچه که ما در دنیای واقعی با آن مواجه هستیم است، اگر ما به درستی بیاموزیم که این فضا تفاوت چندانی با فضای واقعی ندارد بدونشک رفتارهای نامطلوب از ما در این محیط سر نخواهد زد و با توجه به شعار این سایتها مبنی بر کاربر محوریشان از طریق مدیریت رفتاری خود میتوانیم استفاده مطلوبی از این شبکهها داشته باشیم.

اما متأسفانه با توجه اینکه در ایران اصل آموزش درخصوص فضای مجازی مورد لحاظ قرار نگرفته است بالطبع کاربران این فضا‌‌؛ از آن به درستی استفاده نمیکنند از همینرو است که در حال حاضر با پدیدهای به نام کشف حجاب فیس بوکی در حوزه زنان مواجه هستیم، افراد در این نوع خاص از کشف حجاب عکسهای خود را بر روی صفحه اینترنت خود منتشر میکنند و در معرض دید عموم قرار میدهند.

 وبگاه فیس بوک در حال حاضر بیش از هشتصد میلیون کاربر دارد و هماکنون به ۴۰ زبان از جمله فارسی قابل دسترسی بوده و ۷۰ درصد از کاربران آن در خارج از ایالات متحده هستند. محیط فیسبوک در واقع مجلسی از دوستان و آشنایان یک کاربر بهشمار میآید. فیسبوک با ارائه امکان عضوگیری در تعداد بالا، به کاربران اجازه میدهد تا در هر لحظه دوستان جدیدی را به مجموعه دوستان خود اضافه کنند. کاربران در فیسبوک دارای یک صفحه شخصی هستند. میتوانند گروه تأسیس کنند و یا در گروههای دیگر عضو شوند. کاربران میتوانند برای خود آلبوم عکس انتخاب کنند و افرادی را به لیست دوستانشان اضافه کنند. کاربران میتوانند برای یک هنرمند یا یک وبگاه و یا وبلاگ شخصی خود و شاید هم برای کالایی که تولید میکنند صفحهای جداگانه طراحی کنند تا دیگران هم در آن صفحات عضو شوند و پیشنهادها و انتقادهای خود را ارائه دهند. جولیان آسانژ مؤسس وب سایت ویکی لیکس میگوید: «فیس بوک تنفر آمیزترین ابزار جاسوسی است که تاکنون ایجاد شدهاست. هرکس که نام و مشخصات دوستان خود را به شبکه اجتماعی فیسبوک اضافه میکند باید بداند که به شکل رایگان در خدمت دستگاههای اطلاعاتی آمریکاست و این گنجینه اطلاعاتی را برای آنها تکمیل میکند.» به گفته وی فیسبوک یک گنجینه اطلاعاتی بسیار بزرگ از نام و پیشینه افراد است که کاربران آن را به شکل داوطلبانه در اختیار این شبکه اجتماعی قرار میدهند ولی این ابزار توسط دستگاههای امنیتی و اطلاعاتی آمریکا مورد بهره‌‌برداری قرار میگیرد. دسترسی این دستگاههای اطلاعاتی به اطلاعات ذخیره شده در فیسبوک آن را به یک ابزار خطرناک بدل کرده است. در پی سیاستهای تحریم ایران، وبگاه فیسبوک اجازه انتخاب ایران به عنوان کشور محل سکونت را نمیدهد، این موضوع در کنار فیلتر بودن فیسبوک در ایران باعث شده آمار دقیقی از تعداد کاربران فیسبوک در ایران وجود نداشته باشد و برآوردهای مختلفی در این مورد به عمل آید از جمله ۲ میلیون کاربر حرفهای و ۱۲ میلیون کاربر گذری که تا  حدود۲۷ میلیون کاربر هم به نظر میرسد و فیلترینگ فیسبوک تأثیر محسوسی بر استفاده از آن در ایران نداشتهاست. به هر روی فیس بوک با وجود این محدودیتها توانسته است تعداد زیادی از زنان و دختران کشور ما را در سطوح مختلف جذب خود نماید و در کوتاه مدت خود را تبدیل به محرم این افراد نموده به گونهای که نه تنها اطلاعات شخصی خود را بر روی این ابزار جاسوسی قرار میدهند بلکه از ارائه تصویر خود بهصورت عریان و یا نیمه عریان ابایی ندارند و در مجموع میتوان با یک حساب سرانگشتی در بین ۱۰۰ کاربر فیسبوک دختر از ایران دریافت که بیش از ۵۰ درصد آنها عکسهای بیحجاب خود را در آلبوم‌‌های عکس خود قرار دادهاند و تصویر پروفایل آنها بدون حجاب است.

عکس‌های خانوادگی و مهمانی‌‌های مختلط و جشن تولد‌ها و گشت و گذار‌‌های گروهی را نیز می‌توان به مجموعه عکس‌های این گروه اضافه کرد که همگی بدون حجاب و هیچ حد و مرزی است. حدود ۴۵ درصد از این گروه ۱۰۰ نفره، نیز گرچه عکس‌های کاملاً بی‌حجاب خود را در فیس بوک قرار نداده‌اند، اما از قراردادن عکس‌های شخصی و خانوادگی خود ابائی ندارند و پروفایل‌‌های این گروه هم نیز زننده است.  اما می‌ماند ۵ درصد که کسانی هستند که یا عکس‌های گل، انیمیشن‌ها و تصاویر اشخاص دیگر را برای پروفایل خود انتخاب کرده‌اند و عده  بسیار کمی هم عکس‌های کاملاً با حجاب خود را در فضای مجازی قرار داده‌اند که البته این گروه به تازگی در فضای مجازی شروع به فعالیت کرده‌اند که تعداد آنها اندک است و این در حالی است که کشور ما سرزمینی با آمیزه‌های عمیق مذهبی است که متأسفانه در اثر عدم شناخت و درک صحیح از چگونگی استفاده از این فضای نو‌ظهور زنان و دخترانش در معرض آسیب جدی اجتماعی و در بُعدی گسترده‌تر صدمات سیاسی می‌شوند.


https://shoma-weekly.ir/pLvC5y