ورزش

این‌بار بهتر است به جوانان اعتماد شود

در المپپک 2008 من نفر اول وزن خود شدم اما به دلیل اینکه برخی معتقد بودند که من جوانم، دباغی راهی رقابت‌های المپیک شد و نتوانست مدالی کسب کند. اگر من به جای او می‌رفتم هم در بدترین حالت چنین اتفاقی رخ می‌داد و نهایتا ایران مدالی نمی‌گرفت اما برای من کسب تجربه جدیدی رخ می‌داد. به نظرم این‌بار بهتر است به جوانان اعتماد شود و کسانی که از سوی شورای فنی انتخاب شده‌اند با شرکت در بازی‌های المپیک شانس خود را بیازمایند. شاید عملکرد بهتری هم داشته باشند.

گفتگو: علیرضاحاجی میرزابابا- تیم ملی کشتی آزاد زودتر از تیم فرنگی موفق شد سهمیه‌های خود را برای حضور در المپیک کسب کند. حسن رحیمی که توانست اولین سهمیه ایران را در راه المپیک قطعی کند این روزها آماده‌تر از همیشه تمرینات خود را در اردوهای تیم ملی سپری می‌کند تا با حداکثر قدرت بتواند در بازی‌های المپیک برای ایران روی تشک برود.


قرار است در رقابت‌‌های جام جهانی آمریکا پیش از حضور در المپیک روی تشک بروی، درخصوص آمادگی خودت در این روزها با توجه به حضور در این تورنمنت برای خوانندگان ما توضیح بده؟

با وجود اینکه اردوهای بسیار خوبی را برای حضور در مسابقات جام جهانی پشت‌سر گذاشتم اما ضرب‌خوردگی هر دو زانوی چپ و راستم باعث شده تا کمی نگران باشم. امیدوارم به خوبی خود را تقویت کنم تا‌با حداکثر آمادگی روی تشک بروم و خدای ناکرده اتفاق بدتری رخ ندهد. هدفم این است که در آمریکا با کشتی‌های خوبی که می‌گیرم با حداکثر آمادگی برای حضور در المپیک آماده شوم. در حال حاضر من چندین عنوان و مدال رنگارنگ در رقابتهای جهانی و آسیایی دارم و هم اکنون به تنهایی چیزی که می اندیشم کسب مدال در المپیک است.

شرایط کشتی آزاد ما در الپیک ریو به چه شکل است ؟

المپیک جای بهترین‌هاست و نفراتی در آن مدال می‌گیرند که در شرایط مناسب‌تری نسبت به سایر رقیبان خود قرار داشته باشند. یکی از انتقاداتی که به تیم ما می‌شود این است که بیشتر نفرات تیم ملی جوان هستند احتمال موفقیت این تیم کم است. به نظرم این موضوع کاملا اشتباه است. تمامی نفرات منتخب با شرکت در رقابت‌های انتخابی تیم ملی موفق شدند از سوی کمیته فنی انتخاب شوند.

یعنی حسن رحیمی با این جوانگرایی که قرار است در المپیک انجام شود کاملا موافق است؟

در المپپک 2008 من نفر اول وزن خود شدم اما به دلیل اینکه برخی معتقد بودند که من جوانم، دباغی راهی رقابت‌های المپیک شد و نتوانست مدالی کسب کند. اگر من به جای او می‌رفتم هم در بدترین حالت چنین اتفاقی رخ می‌داد و نهایتا ایران مدالی نمی‌گرفت اما برای من کسب تجربه جدیدی رخ می‌داد. به نظرم این‌بار بهتر است به جوانان اعتماد شود و کسانی که از سوی شورای فنی انتخاب شده‌اند با شرکت در بازی‌های المپیک شانس خود را بیازمایند. شاید عملکرد بهتری هم داشته باشند.

درباره رقبای اصلی ات در المپیک بگو؟

مسلما رقبایم از گرجستان، روسیه، ‌آمریکا، کوبا و کره‌شمالی نفراتی هستند که می‌توانند راه را برای رسیدن به مدال سخت کنند. رقبایی که تا به امروز بیشتر آنها را شکست دادم و یکی دو باری هم به برخی از آنها باخته‌ام. آنچه در المپیک بسیار اهمیت دارد این است که هیچ حریفی برای باخت به برزیل نمی‌‌آید و تمامی رقبا با حداکثر توان خود روی تشک می‌آیند تا نتیجه می‌گیرند. به نظرم جریان مسابقه و شرایطی که در روز بازی‌ها کشتی‌گیران دارند برای تعیین قهرمان خیلی تاثیر دارد.

رنگ مدال حسن رحیمی در المپیک چه رنگی است؟

قطعا تمام تمرکزم بر روی کسب مدال طلا در برزیل خواهد بود. در مدت زیادی که تمرینات را زیر نظر کادرفنی انجام دادیم بر روی ایراداتم بسیار کار کرده‌ام تا ان‌شاءالله دیگر در المپیک این اشتباه را تکرار نکنم و مقابل رقبا به برتری برسم. امیدوارم مشکل خاصی برایم به وجود نیاید و بتوانم به خوش رنگ‌ترین مدال دست یابم.

جدیدا مدعیان زیای را از کشورهایی که تا به حال کشتی خوبی نداشتند، می بینیم . این می تواند برای ما که صاحب سبک هستیم در کشتی خطرساز باشد؟

یکی از دلایلی که باعث شده ما چندین بار مغلوب نمایندگان اروپایی شویم بحث برتری آنها نبوده است. متاسفانه در لحظاتی که کشتی‌گیران ما در آستانه پیروزی هستند بر اثر یک غفلت کوچک نتیجه را به نفع خود عوض می‌کنند. خوشبختانه قوانینی که در 2 سال اخیر توسط اتحادیه جهانی کشتی تصویب و اجرایی شده راه پیروزی آنها را بسته است. چرا که این کشتی‌گیران بارها از کشتی‌گرفتن فرار می‌کنند و با اتلاف وقت سعی در برهم زدن تمرکز کشتی‌گیری دارند که هدفش اجرای فنون و کشتی جوانمردانه است. حال با قوانین جدید انها ناچارند کشتی بگیرند و فرار نکنند و اگر به‌غیر از این باشد امتیاز از دست می‌دهند.

چقدر در کشتی‌های خود به دنبال اجرای فنون قدیمی هستی؟

از آنجایی که من در سبک وزن کشتی می‌گیرم برای اجرای فن‌های مختلف باید با توجه به نوع کشتی حریفم فن‌هایم را پیاده کنم. اگر حریف گارد پایین گرفته باشد معمولا فنونی که با گرفتن مچ پا انجام می‌شود را نمی‌توان پیاده کرد اما اگر گارد خود را بالا گرفته باشد رسیدن به پاهای او ساده است. به نظرم باید با تمرکز با حریفانم مبارزه کنم تا بتوانم به طلای المپیک برسم. هر چند قابل پیش بینی نیست.

برگ برنده ما در برزیل و اردوهای قبل از المپیک چیست؟

یکی از نقاط قوت تمرینات اردوی تیم ملی، وفاق و همدلی و همچنین روحیه و انگیزه بالای بچه‌هاست که این موضوع مسیر کادر فنی و کشتی گیران برای رسیدن به هر موفقیت و افتخاری را هموار می کند.

https://shoma-weekly.ir/eJawmc