اقتصاد

ایران می تواند سهمی از بازار چین در منطقه را تأمین کند

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی گفت: در دوران تحریم در حالی که تمام کشورها سعی برکاهش مبادلات تجاری ایران داشتند، ما سعی کردیم معاملات خود را با چین افزایش دهیم. در حال حاضر در دوران پسا تحریم آمادگی داریم در سال 2016 حجم مبادلات تجاری خود را با شریک تجاری ردیف اول خود به مرز 70 میلیارد دلار برسانیم.
 اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران- چین با بیان اینکه روابط اقتصادی ایران با دنیای غرب شکل تازه ای پیدا کرده است؛ اظهار داشت: در این شرایط آمد و رفت هیات های تجاری مختلف از کشورهای غربی و همچنین شرق آسیا به ایران زیاد شده و الان فرصت خوبی است که درک کنیم واقعا دوران پسا تحریم آغاز شده است.

عسگراولادی با اشاره به رابطه دو هزار ساله ایران و چین گفت: در قدیم در قاره آسیا دو کشور قوی یکی در شرق آسیا خاقان چین و دیگری در غرب آسیا ایران بود و سومی در قاره اروپا امپراطوری روم بود که با همدیگر سه ظلع مثلث جاده ابریشم را بنها نهادند.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی افزود: در دوران تحریم در حالی که تمام کشورها سعی برکاهش مبادلات تجاری ایران داشتند، ما سعی کردیم معاملات خود را با چین افزایش دهیم. در حال حاضر در دوران پسا تحریم آمادگی داریم در سال 2016 حجم مبادلات تجاری خود را با شریک تجاری ردیف اول خود به مرز 70 میلیارد دلار برسانیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین عنوان کرد: به اعتقاد رئیس جمهور ایران، غرب به سراغ ما آمده ولی ما به روابط خود با چین پایدار و دراز مدت نگاه می کنیم.

وی توصیه کرد: خرید و فروش کالاهای مصرفی در طوفان اقتصادی صدمه می بیند ولی تنها چیزی که در این شرایط آسیب نمی بیند، سرمایه گذاری مشترک است که با این کار مشترک می توانیم روابط اقتصادی خود را تضمین و معتبر کرده ایم.

عسگراولادی با تاکید بر گسترش همکاری ها و سرمایه گذاری های مشترک اقتصادی بین دو کشور ادامه داد: ایران مکانی امن در قلب خاورمیانه و همچنین پل ارتباطی شرق به غرب و شمال به جنوب است که منابع انرژی فراوان، نیروی کار تحصیل کرده ارزان و کارآفرینان مسلط به مسائل روز اقتصاد جهانی دارد.

وی ادامه داد: ما از چین سهم ریالی نمی خواهیم بلکه سهمی از بازار را می خواهیم و اینکه با استفاده از تکنولوژی چین و ظرفیت های ایران در منطقه تولید مشترک داشته باشیم و سهمی از صادرات چین را به بازار منطقه 400 میلیون نفری بفرستیم. تولید مشترک مانند میخی بر زمین است که در طوفان اقتصادی اثر گذار خواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/YYIFfn