ورزش

ایران با اقتدار قهرمان کشتی آسیا شد

در بیست و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی آسیا که در شهر گومی کره جنوبی انجام شد، غیورمردان کشتی کشورمان افتخارآفرینی کردند و با اقتدار کامل قهرمان آسیا شدند.


امید توکلی
ایران با اقتدار قهرمان بلامنازع کشتی آزاد و فرنگی آسیا شد.
در بیست و پنجمین دوره مسابقات قهرمانی کشتی آزاد و فرنگی آسیا که در شهر گومی کره جنوبی انجام شد، غیورمردان کشتی کشورمان افتخارآفرینی کردند و با اقتدار کامل قهرمان آسیا شدند.
این مسابقات آزمایش خوبی برای کادر فنی تیم‌های آزاد و فرنگی کشورمان است که سرمایه‌های موجود خود را محک زده و با شناخت بهتر جهت حضور در مسابقات انتخابی المپیک برای کسب چند سهمیه باقی مانده آماده شوند.
آزادکاران ایرانی که پس از فرنگی کاران به راحتی قهرمانی در آسیا را جشن گرفتند و با کسب پنج مدال طلا، یک نقره و یک برنز به راحتی به قهرمانی در این رقابتها دست پیدا کردند. پس از ایران که با تصاحب 67 امتیاز در سکوی نخست قرار گرفت، ژاپن، چین، مغولستان، هندوستان و قزاقستان به ترتیب دوم تا ششم شدند.
تیم ملی کشتی فرنگی که در غیبت چند کشتی‌گیر خوب خود پای به رقابتهای قهرمانی آسیا گذاشته بود، توانست با 3 مدال طلا، یک نقره و یک برنز و با شایستگی عنوان قهرمانی آسیا را از آن خود کند.
خورشید کشتی فرنگی در آسیا در حالی طلوع کرد که نفراتی چون: حمید سوریان، امید نوروزی، سعید عبدلی،فرشاد علیزاده، طالب نعمت نور، قاسم رضایی و بشیر باباجان زاده در این رقابتها حضور نداشتند اما جوانانی نظیر: داود گیل ، هادی علیزاده و حبیب الله اخلاقی با تجربه اجازه ندادند غیبت مهره‌های اصلی تیم  ملی احساس شود و این نشان می‌دهد که کشتی فرنگی به خودباوری و اعتماد به نفس رسیده است.
شاید در این میان حضور محمد بنا برترین مربی سال گذشته کشتی فرنگی جهان چندان بی تأثیر نبود. مردی که نشان داده چندان وابسته و متکی به اسم‌ها و ستاره‌ها نیست و به راحتی می‌تواند از یک جوان کم نام و نشان، ستاره‌ای ناب و مدال‌آور بسازد و با شناخت دقیق از کشتی ایران و جهان اقدام به معرفی این کشتی‌گیران در سطح آسیا کرده است.
اگرچه رقابت‌های قهرمانی آسیا با امیدواری‌هایی برای کشتی کشورمان همراه بود ولی نباید از یاد ببریم که برخی اتفاقات تا حد بسیاری ما را به فکر وا داشت. شکست محسن حاجی پور کشتی گیر 55 کیلوگرمی ما که از وی به عنوان جانشین شایسته حمید سوریان یاد می‌شد، بار دیگر این مسأله را به اثبات رساند که تیم ملی کشورمان در غیاب سوریان در این وزن با مشکلات فراوانی مواجه است.
همچنین دریافتیم که برای کسب سهمیه در اوزان 55 کیلوگرم و 96 کیلوگرم باید تلاش بیشتری به خرج داده و با برنامه جلو برویم. چه بسا مسابقات قهرمانی آسیا بیش از همه برای محمد بنا مفید بود تا عیار واقعی برخی‌ کشتی‌گیران دستش بیاید و... به هر حال برای بنا و شاگردانش همواره طلوع، اقتدار و مدال آرزومندیم!


https://shoma-weekly.ir/rBG4wH