اقتصاد

ایرانی‌ترین فاز پارس جنوبی در مسیر افتتاح

بنا به گفته کار‌شناسان شیب این میدان به نفع قطر بوده و این کشور به راحتی حتی سهم ایران را می‌تواند استخراج کند و کندی فعالیت ایران در استخراج و استحصال گاز از این میدان عملا به نفع قطر خواهد بود و همین موضوع است که ضرورت سرعت بخشی به اجرای پروژه‌های پارس حنوبی را نشان می‌دهد.

بعد از یک دهه از شروع اجرای فاز ۱۲ پارس جنوبی سرانجام این فاز به روزهای بهره برداری خود نزدیک میشود و قرار است به زودی از سوی رئیس جمهور افتتاح شود. فاز ۱۲ پارس جنوبی به دلیل افزایش تحریمهای بین المللی از‌‌ همان ابتدا با مشکلات متعدد مواجه شد و یکی از دلایل مهم این حجم از تاخیر در احداث آن گستردگی تحریمها در رابطه با پرونده هستهای ایران بود، با این حال این تحریمها به هیچ وجه سبب نشد تا این پروژه متوقف شود و همت بالای متخصصان ایرانی آن را به مرحله بهره برداری رساند و از همین رو است که این فاز به ایرانیترین فاز پارس جنوبی لقب گرفت.

آن گونه که مسئولان وزارت نفت اعلام کردهاند میزان سرمایهگذاری در این پروژه ۳/۷ میلیارد دلار بوده و با راهاندازی فاز ۱۲ پارسجنوبی، درآمد شش میلیارد دلاری نصیب ایران میشود.

اما نکته مهم راهاندازی این فاز از پارسجنوبی، مختص بودن پیمانکار پروژه به نام «ایرانی» است. چنانکه در ۱۰سال گذشته شرکت پتروپارس متولی این پروژه بوده که تکمیل آن در یک سال گذشته شتاب بالایی گرفته است.

با توجه به اینکه هماکنون قطریها روزانه ۲۲ میلیارد فوت مکعب گاز از میدان مشترک پارسجنوبی برداشت میکنند، با افزایش تولید گاز در پارسجنوبی به ۱۷ میلیارد فوت مکعب در سال آینده، فاصله ایران و قطر در تولید گاز کاهش مییابد و به پنج میلیارد فوت مکعب میرسد. رقمی که میتواند ایران را برای راهاندازی دیگر فازهای پارسجنوبی تشویق کند.

علیاکبر شعبانپور، مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در مورد دلیل عدم نیل به سقف تولید اعلام شده قبلی به میزان ۱۰۰ میلیون مترمکعب میگوید: «از ابتدا نیز قرار نبود میزان برداشت گاز از فاز ۱۲ به تنهایی به ۱۰۰ میلیون متر مکعب برسد، چراکه برنامه برای سه سکویی که وجود دارد برای ۸۴ میلیون مترمکعب بود. اکنون نیز کارهایی در دست اقدام است که با ۵/۲ میلیارد مترمکعب افزایش برداشت، تا آبان سال آتی، خود را به قطریها نزدیک کنیم. به هر حال برای سال آینده، قطعا این میزان را به ۵/۱۷ میلیارد فوت مکعب خواهیم رساند.» بنا به گفته برخی از مسئولان قطر در حال حاضر روزانه ۲۲ میلیارد فوت مکعب گاز برداشت میکند، اما میزان تولید گاز ایران از پارسجنوبی ۱۵ میلیارد فوت مکعب است که با تکمیل فازهای ۱۲، ۱۵، ۱۶، ۱۷ و ۱۸ و همچنین راهاندازی فاز ۱۹، میزان تولید گاز ایران به ۱۷ میلیاردفوت مکعب افزایش خواهد یافت.»

تاخیر ۱۰ ساله در راه اندازی این فاز اگرچه بسیار طولانی و هزینه بر بود ولی به گفته بسیاری از کارشناسان حضور و مشارکت شرکتهای ایرانی در این پروژه عظیم
نقطه
عطفی در تاریخ صنعت نفت و گاز کشور است بنا به گفته مسئولان اجرایی این پروژه برای طراحی اولیه فاز ۱۲از چند شرکت خارجی استفاده شده است ولی طراحی تفصیلی آن را شرکتهای ایرانی بهطور کامل انجام دادند. مهمترین بخش این فازه بخش دریا بوده که این بخش نیز تنها به دست متخصصان ایرانی انجام گرفته است بخشهای متعدد و بسیار پیچیدهای مانند بخش حفاری، سکوها، جکتها، خطوط لوله به صورت کامل توسط شرکتهای ایرانی انجام شده است.

اهمیت این کار زمانی بیشتر مشخص میشود که فعالیتهای قطر در این میدان گازی مشترک مطالعه شود هم اکنون این کشور در بزرگترین منبع گازی جهان که روی خط مرزی مشترک دو کشور قرار دارد و مساحتی در ۹هزار و ٧٠٠ کیلومترمربع را به خود اختصاص داده است با بیش از ۲۰ شرکت بزرگ بین المللی در حال فعالیت است. این کشور در حدود ۱۶ فاز پارس جنوبی را به مرحله تولید رسانده و میزان تولید آن تقریبا دو برابر سهم ایران است.

نکته قابل توجه در این میدان گازی موقعیت طبیعی آن است به صورتی که بنا به گفته کارشناسان شیب این میدان به نفع قطر بوده و این کشور به راحتی حتی سهم ایران را میتواند استخراج کند و کندی فعالیت ایران در استخراج و استحصال گاز از این میدان عملا به نفع قطر خواهد بود و همین موضوع است که ضرورت سرعت بخشی به اجرای پروژههای پارس حنوبی را نشان میدهد.

نگاهی به برنامههای ایران در این میدان بزرگ گازی به خوبی وضعیت ایران را در این میدان مشترک گازی نشان میدهد میدانی که هر روز تاخیر در اجرای پروژههایش عملا دست قطریها را برای به حراج گذاشتن این ثروت خدادی باز میگذارد
https://shoma-weekly.ir/m1tJdz