شهرستانها

ایجاد منطقه تجاری در محرومیت‌زدایی استان مؤثر است

بیکاری زمانی کاهش می‌یابد که سرمایه گذاری افزایش یابد تغییرات آن تابع سرمایه گذاری است و اگر سرمایه گذاری بیشتر باشد بیکاری کاهش می یابد دوم اینکه محیط کسب و کارباید مناسب باشد تا سرمایه گذاری در آن صورت گیرد همچنین باید نگرش مردم و دولت به سرمایه‌گذاری مثبت باشد و این بدین معنی است که سرمایه گذاران را باید خادم مردم بدانیم .
گفتگو: عباس پناهی- در راستای اهداف اقتصادی کلان کشور یکی از مواردی که در دستور کار برخی دولت های گذشته و از جمله دولت فعلی قرار داشته و دارد، ایجاد مناطق آزاد تجاری است و یکی از آنها که به تصویب کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی رسید ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان اردبیل است که به همین منظور با آقای توحید مجیدی دبیر حزب مؤتلفه اسلامی استان اردبیل گفتگو کردیم.

ارزیابی شما از ایجاد منطقه آزاد تجاری چیست ؟

منطقه آزاد تجاری معمولا محدوده حراست شدهای است که از شمول برخی از مقررات جاری کشور خودش خارج بوده و با بهره گیری از مزایایی مثل معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، و یا مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه سرزمین اصلی کمک می نماید .

منطقه آزاد بیشتر با هدف ایجاد اشتغال تاسیس می شود تا بتوان محرومیت زدایی کند و باعث ارتقاء وتوسعه فعالیت های کشاورزی وتولیدی با جهتگیری صادراتی توسط سرمایهگذاریهای خارجی و سرمایههای سرگردان داخلی شود و برای استفاده از مشاغل جنبی در مناطقی که استعداد ایجاد در آن وجود دارد ایجاد می گردد .

محاسن ومضرات ایجاد منطقه آزاد تجاری را بیان کنید

محاسن مناطق آزاد عبارت از؛ آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و فراهم بودن مقدمات جهت ایجاد صنایع تبدیلی ، بسته بندی و فرآوری محصولات کشاورزی در منطقهآزاد با مشارکت سرمایه گذاری خارجی و همچنین تضمین کامل سرمایههای خارجی و سود حاصل از آنها .

یکی دیگر از محسنات، معافیت از پرداخت هرگونه حقوق گمرکی و سود بازرگانی برای واردات مواد اولیه ، ماشین آلات و قطعات یدکی جهت تولید کنندگان منطقه . و معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه آزاد به داخل کشور به میزان ارزش افزوده هم یکی دیگر از محسنات به شمار می رود.

امکان ترانزیت و صدور مجدد کالا بدون محدودیت - امکان مشارکت سرمایهگذاری داخلی و خارجی - معافیت گمرکی برای ورود کالاهای ساخته شده در منطقه به داخل کشور - امکان ورود کالا بدون پرداخت عوارض گمرکی و سود بازرگانی منطقه - امکان ورود اتباع خارجی از طریق مبادی ورودی و خروجی مجاز مناطق ،بدون نیاز به صدور روادید قبلی - فروش و اجاره زمین به سرمایه گذاران داخلی و اجاره زمین به سرمایه گذاران خارجی هم در زمره محسنات قرار دارند.

اما این امر مضراتی هم دارد. از آنجا که در این منطقه حجم وسیعی از رفت و آمدهای تجاری و گردشگری وجود دارد موجب تاثیر پذیری فرهنگی در مردم منطقه میگردد که این امر طبیعتا مشکلاتی را به بار خواهد آورد .

و از طرفی احتمال وجود قاچاق کالا ، عدم وجود نظارت کافی در ورود و خروج کالاهای مجاز و غیر مجاز درمنطقه ‌‌‌، ورود کالاهای لوکس و غیر ضروری به منطقه ، درگیری سرمایه گذاران با تجارت و عدم توجه به سرمایه گذاری صنعتی و پایه جزء مضرات مناطق آزاد هستند.

به نظر شما با ایجاد چنین فضای باز تجاری چه تغییرات قابل ملاحظه ای در اقتصاد کشور و همچنین استان اردبیل پدیدار خواهد شد ؟

تسریع در انجام امور زیر بنایی، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی استان - سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی، ایجاد اشتغال سالم و مولد، تنظیم بازار کار و کالا- حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه ای، تولید و صادرات کالاهای صنعتی و ارائه خدمات عمومیَ - محرومیت زدایی منطقه ای و استفاده از انواع پیوندها و ارتباط های مفید با اقتصاد ملی - صدور محصولات و تولیدات کشاورزی و صنعتی به کشورهای همسایه و سایر کشورها - توسعه و گسترش فعالیتهای اقتصادی عام المنفعه و ایجاد شرایط مناسب جهت اشتغال زایی و تلاش در راستای کاهش نرخ بیکاری - توسعه بخش گردشگری و جذب گردشگران خارجی، داخلی، و طبیعت گردی و... - کمک به ایجاد و توسعه بستر های موجود برای منطقه آزاد اردبیل از قبیل : دو فرودگاه در اردبیل - راه آهن اصلاندوز ، جلفا - اتوبان تبریز ، اردبیل و ... اموری هستند که زمینه برای ایجاد و توسعه آنها بیشتر فراهم خواهد شد.

بیکاری زمانی کاهش مییابد که سرمایه گذاری افزایش یابد تغییرات آن تابع سرمایه گذاری است و اگر سرمایه گذاری بیشتر باشد بیکاری کاهش می یابد دوم اینکه محیط کسب و کارباید مناسب باشد تا سرمایه گذاری در آن صورت گیرد همچنین باید نگرش مردم و دولت به سرمایهگذاری مثبت باشد و این بدین معنی است که سرمایه گذاران را باید خادم مردم بدانیم .
https://shoma-weekly.ir/85IaZB