شهرستانها

ایجاد منطقه آزاد هرمز عمده محرومیت‌های آن را رفع می‌کند

طرح راه اندازی منطقه آزاد تجاری هرمز از استان هرمزگان و الحاق آن به منطقه آزاد تجاری قشم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار داد.
طرح راه اندازی منطقه آزاد تجاری هرمز از استان هرمزگان و الحاق آن به منطقه آزاد تجاری قشم در دستور کار مجلس شورای اسلامی قرار دارد. لذا هفته نامه «شما» با قائم مقام دبیر حزب موتلفه اسلامی استان هرمزگان مصاحبهای به شرح ذیل انجام داده است:

هرمز چه قابلیت های بالقوه طبیعی و خدادادی دارد؟

هرمز نام جزیره اى کوچک در آب هاى جنوبى ایران است. جزیره اى زیبا در نقطه اى استراتژیک که نامش بر تنگه هرمز و استان پهناور هرمزگان نیز نشسته است. هرمز را به خاک سرخش مى شناسند. خاکى مرغوب که در صنایع کاشى، سرامیک و رنگ سازى مصرف دارد و آوازهاش به ینگه دنیا هم رسیده است. وقتى بر خاک هرمز پاى مىگذارى، جادوى رنگها رهایت نمى کنند. خاک جزیره در هر گوشه به رنگى است. یک گوشه زرد، یک گوشه سرخ، یک گوشه سبز و یک گوشه سفید. از این روست که هرمز را «بهشت زمینشناسان» لقب دادهاند. جزیره هرمز، نگین خلیج فارس و کلید طلایی تجارت منطقه جزیرهای که رونق اقتصادی، اشتغالزایی معادن خاک سرخ و نمک، رفت و آمد لنجهای تجاری و باربری برای بارگیری خاک سرخ و نمک این جزیره به کشورهای حوزه خلیج فارس و سایر کشورهای اروپایی، آفریقایی و آسیایی زبانزد خاص و عام است.

در حال حاضر چه مشکلاتی باعث شده تا این منطقه آن گونه که باید رشد نکرده است؟

امروزه سایه شوم بیکاری و رکود اقتصادی آن مردم این جزیره را از پا درآورده است. ارائه خدمات باید به کسانی که حافظان مرز عقیدتی، جغرافیایی و غیره هستند بیشترباشد..

این جزیره از هر جهت برای دولت دارای اهمیت است، یکی به لحاظ تاریخی بودن و دوم به دلیل استراتژیکی بودن این جزیره است که در زمان انقلاب و دفاع مقدس نقش بسیار بالایی داشته است. آمار بالای شهدای این جزیره نشان از وفاداری و پایبندی این مردم به نظام و انقلاب دارد که بر همه مسئولان روشن است و باید در خدمات رسانی به مردم این جزیره کوتاهی نکنیم. امروز باید انقلاب و مسئولان نظام از حقوق این مردم دفاع کننداگر پس از ۳۵ سال هر سال یک مشکل از مشکلات مردم حل میشد اکنون مردم این جزیره مشکلی در خصوص اشتغال و معیشت نداشتند. اکنون که دولت تدبیر و امید بر سر کار است امید است با تدبیر مشکلات مردم این جزیره حل و با امید به آینده بتوانند در این جزیره به کار و تلاش خود ادامه دهند.

اعلام جزیره هرمز به عنوان منطقه آزاد تجاری چه منافعی برا ی اهالی خواهد داشت؟

الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم حق طبیعی این جزیره میباشد، اگر خیری از منطقه آزاد قشم به مردم قشم میرسد باید به مردم هرمز هم برسد. با این اقدام زمینه رشد و توسعه جزیره فراهم و علاوه براین با حاکم شدن قوانین مرتبط با مناطق آزاد درجزیره هرمز امکان استقرار واحدهای تولیدی، خدماتی و صنعتی ممکن میشود. با توجه به نزدیکی هرمز به سرزمین مادری و زیباییهای کم نظیر طبیعی و تاریخی و همچنین موقعیت جغرافیایی مناسب، این جزیره میتواند به منطقهای آزاد و همتراز با جزیره کیش تبدیل شود و متطقه آزاد قشم از انحصاری بودن خارج میشود و نوعی رقابت مثبت بین این دو ایجاد خواهد شد و نه تنها در کارایی قشم اثر منفی ندارد، بلکه مانند بازوانی پرتوان به آن کمک خواهد کرد. بنابراین با تحقق این برنامه بخش زیادی از مشکلات جزیره رفع شده و با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی، جزیره هرمز متحول میشود.

با راه اندازی منطقه آزاد تجاری هرمز به چه میزان بار بیکاری از استان سبک میشود؟

هر چند جزیره هرمز از نظر تقسیمات کشوری زیر مجموعه شهرستان قشم است، ولی متاسفانه از امتیازات منطقه آزاد برخوردار نیست. مسئولین جزیره، بحث الحاق بخش هرمز به منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی و استفاده و بهرهمندی از مزایای آن را مهمترین خواسته مردم هرمز میدانند. اکثر جزایر حوزه خلیج فارس از نعمات اقتصادی برخوردار هستند ولی اهالی جزیره هرمز و بومیان و جزایر دیگر، با فقر و تنگدستی دست به گریبان هستند؛ به گونهای که درصد چشمگیری از جمعیت این جزایر زیر خط فقر هستند در صورتیکه در سفر اول دولت نهم به استان هرمزگان موضوع الحاق هرمز به منطقه آزاد قشم یکی از مصوبات این سفر بوده ولی تاکنون اجرایی نشده است.

چه اقدامات دیگری برای رفع محرومیت در این منطقه می توان برداشت؟

با جذب سرمایه گذارانى از گوشه و کنار کشور، هرمز را میتوانیم به مردم کشور بهتر بشناسانیم و در وضع مردم جزیره نیز تغییر ایجاد نماییم. الحاق هر چه سریعتر هرمز به منطقه آزاد قشم نیز مى تواند تجارت در منطقه را رونق داده و در زندگى مردم نجیب آنجا اعم از شیعه و سنى که در همزیستى کامل زندگى میکنند، گشایشى ایجاد کند. به نظر میرسد اگر امکانات جزیره هرمز از جهت جذب گردشگران تقویت شود و امکانات اقامتی ایجاد گردد و منطقه بکر و مناظر طبیعی آن مورد حفاظت قرار گیرد و فضا سازی زیست محیطی ایجاد گردد، قطعا برای مردم بومی و سایر شهرهای همجوار مفید ودرآمد زا خواهد بود. باید بیشتر روی منطقه گردشگری تاکید گردد و تجاری بودن آن نیز اگر به طبیعت بکر آنجا صدمه نرساند، بیشتر میتواند در تقویت معیشت وخروج از خط فقر کمک نماید.

https://shoma-weekly.ir/EKgyw9