ورزش

اگر مصالح ملی و اسلامی جای منیّت را بگیرد، موفقیت حتمی است

اگر منیّت در کار نباشد و مصالح ملی و اسلامی در نظر گرفته شود موفقیت حتمی است. داورزنی راهی را که من بعد از 17 سال هموار کرده بودم ادامه داد و موفق شد البته در این راه مربی توانمند و فهیمی چون لوزانو، تلاش خوب قهرمانان و همکاری دیگر دست‌اندرکاران ذیربط دست به دست هم داده تا توانستیم به المپیک برویم.
گفتگومحمدرضا کاظمی - تیم ملی والیبال ایران برای نخستین بار در تاریخ این ورزش جواز حضور در بازیهای المپیک را به دست آورد. 52 سال طول کشید تا رویایی که علاقهمندان و دوستداران این ورزش در سر داشتند به واقعیت تبدیل شود. اینک فرصتی تاریخی پدید آمده تا ایرانیان در یک رشته گروهی تأثیرگذار نیز شانس خود را به بوته آزمایش بگذارند. تردیدی نیست که این موفقیت حاصل سالها تلاش و برنامهریزی بوده و در رسیدن والیبال به این جایگاه دستهای فراوانی در کار بود و زحمات بسیاری کشیده شد.

از جمله چهرههای شاخص و توانمندی که در ارتقاء والیبال به جایگاه کنونی نقش بسزایی داشت «محمد رضا یزدانی خرم» بود. مدیری که طی 17 سال تکیه و اریکه مسئولیت این مجموعه توانست دگرگونی گستردهای در والیبال ایجاد کند. پشتوانهسازی اصولی، تلفیق علم و عمل و بهرهگیری از بهترین شیوههای مرسوم در تعلیم و تربیت ورزشکاران از جمله اقداماتی بود که در زمان یزدانی خرم مورد توجه و دقت نظر قرار گرفت. بر همین اساس فرصتی دست داد تا نظر این مدیر توانمند و پرتلاش را در ارتباط با موفقیت اخیر والیبال و موارد مرتبط دیگر جویا شویم.

از اینکه والیبال بعد از حدود نیم قرن امکان حضور در المپیک را پیدا کرده چه احساسی دارید؟

من هم مانند تمام ایرانیان خوشحالم که این اتفاق مهم در عرصه ورزش کشور و والیبال رخ داده است. غیر از این هم انتظار نداشتیم؛ زیرا طی سالهای طولانی در عرصه والیبال کار شده اکنون زمان آن فرا رسیده بود که پس از موفقیت در آسیا و جهان به المپیک برسیم. امیدوارم بازیکنان خوب ما در برزیل هم شایستگیهای خود را به نمایش بگذارند.

به اقداماتی که طی سالهای طولانی در والیبال صورت گرفته اشاره کردید. خود شما طی 17 سال ریاست، چه راهکارهایی را برای رسیدن به موفقیت پیمودید؟

من طی این سالها از بهترین امکانات و شیوهها برای شکوفایی والیبال بهره گرفتم. از استعدادیابی ورزشکاران بر اساس فاکتورهای علمی و شناختهشده تا استخدام بهترین مربیان، تغذیه مناسب، بدنسازی، مدیریت پویا، بودجه کافی و خلاصه هر چه که لازم بود برای والیبال فراهم کردم.

مگر قبلا از این شیوهها استفاده نمیشد؟

به هیچ عنوان، وقتی من مسئولیت گرفتم، میانگین قدی ورزشکاران تیم ملی 185 بود ما این عدد را به 198 رساندیم. استخدام مربی اختصاصی تغذیه، بدنسازی، روانشناسی، فیزیوتراپ، احداث سالن غذاخوری، سالن اختصاصی تمرین، استفاده از بهترین مربیان خارجی و خلاصه هر امکانی که لازم بود در والیبال ایجاد کردیم تا این ورزش در جهت بزرگی حرکت کند. زمانی در آسیا هم چندان مطرح نبودیم؛ اما وقتی اصولی کار کردیم، ژاپنیها را در خانه خودشان شکست دادیم.

گفته میشود شما به هر دو بعد جسم و روح ورزشکاران توجه داشتید و همین امر در رشد آنان تأثیر بسزایی بر جای گذاشت.

همینطور است در هر دو فدراسیون والیبال و کشتی علاوه بر اینکه از بهترین نیروهای دانشگاهی استفاده میکردیم. از معلم دینی و روحانی هم جهت برپا داشتن نماز و انتشار مطالب دینی بهرهمند شدیم. همین امر موجب شده بود تا ورزشکاران علاوه بر تقویت بنیه جسمانی از روحیه اعتقادی و دینی کافی هم برخوردار باشند.

گویا این امر مهم مورد توجه مسئولین و حتی مقام معظم رهبری هم قرار داشت.

البته که پرداختن به امور معنوی و واجبات مورد توجه مسئولین نظام قرار دارد. قطعا در این رابطه مقام مظعم رهبری هم حساسیت و دقت نظر داشته و دارند. یادم میآید یکبار خدمت مقام معظم رهبری رسیده بودم، فرمودند: ورزشکاران ما با تکیه بر تواناییهای جسم و روح و پیروی از تعالیم اسلامی در همه رشتههای ورزشی موفق باشند به شرطی که تعداد رشتهها را از نظر کیفی تقویت کنیم، نه کمیت. (نقل به مضمون) از جمله افتخارات دوران خدمت من در ورزش دعوت از روحانیت برای حضور در اردوهای ورزشکاران جهت تعالیم قهرمانان بود.

الان که والیبال به این نقطه رسیده جهت تداوم مسیر موفقیت چه اقداماتی لازم است؟

خوشبختانه بعد از اینکه من از والیبال به کشتی رفتم مسیری را که هموار کرده بودیم، ادامه پیدا کرد. داورزنی را خودم به رئیس سازمان تربیت بدنی معرفی کردم. هر آنچه که لازم بود نیز به وی گوشزد کردم. خوشبختانه ایشان هم به درستی کار را ادامه داد تا اکنون والیبال به اینجا رسیده. اگر در فدراسیون کشتی هم چنین روش ادامه مییافت و آقایان کادر فنی آزاد را در آستانه المپیک 2012 لندن برکنار نمیکردند، حداقل دو، سه طلا هم آنجا میگرفتیم. همانطور که کشتی فرنگی با کمک محمد بنا جان گرفت. این مثال را زدم تا به این نتیجه برسیم که اگر منیّت در کار نباشد و مصالح ملی و اسلامی در نظر گرفته شود موفقیت حتمی است. داورزنی راهی را که من بعد از 17 سال هموار کرده بودم ادامه داد و موفق شد البته در این راه مربی توانمند و فهیمی چون لوزانو، تلاش خوب قهرمانان و همکاری دیگر دستاندرکاران ذیربط دست به دست هم داده تا توانستیم به المپیک برویم.

سخن پایانی

23 سال حضور در عرصه مدیریت ورزش به ما آموخته که ما میتوانیم موفق باشیم. در همین رابطه مقام معظم رهبری هم فرمودندکه جوانان ایرانی توانایی پیروزی و موفقیت در عرصههای مختلف علم و عمل را دارند. بنابراین اگر امروز در والیبال توانستیم راهی المپیک شویم تعجببرانگیز نیست؛ زیرا در این راستا سالها کار و فعالیت صورت گرفته و طبیعی است وقتی همه امکانات فراهم باشد جوانان ایران زمین میتوانند لیاقت خود را به جهانیان ثابت کنند. در دیگر رشتهها هم میشود چنین پیروزیهایی را به دست آورد به شرطی که مسیر درست طی شود.

https://shoma-weekly.ir/PLHLdE