اقتصاد

اوراق قرضه مفیدتر از سراب سرمایه گذاری خارجی است

به نظر من با این رفت و آمد ها فقط می خواهند سرگرممان کنند. اگر دولت به دنبال کسب منابع مالی جدید است بهتر است بر انتشار اوراق قرضه تاکید داشته باشد تا امید بستن به سرمایه گذاری خارجی.
اسدالله عسگر اولادی عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران در گفت و گو با سایت اتاق تهران درباره نقش سرمایه گذاران خارجی در بهبود اوضاع اقتصادی ایران گفت: خارجی ها به ما دروغ می گویند. فقط تعارف به سرمایه گذاری می کنند و من پیش بینی نمی کنم که ظرف چهار پنج ماه آینده برای سرمایه گذاری در ایران قدمی بردارند. هیئت های خارجی که به ایران آمدند اعلام کردند که وقتی تحریم تمام شد، کار را شروع خواهند کرد و این هیئت ها تا تحریم ها بطور کامل لغو نشود، اقدامی نمی کنند.

عسگر اولادی، رییس اتاق ایران و چین ادامه داد: هیئت های خارجی به دنبال انرژی و نفت ما هستند یا می خواهند در کارخانه ها و نیروگاه های بزرگ سرمایه گذاری کنند. در مورد صنعت خودرو هم به دنبال واردات خودرو به کشورمان هستند.

عسگر اولادی با اشاره به اینکه کشورهای فرانسه و انگلیس خودشان در گروه تحریم کنندگان ایران بودند گفت: به نظر من با این رفت و آمد ها فقط می خواهند سرگرممان کنند. اگر دولت به دنبال کسب منابع مالی جدید است بهتر است بر انتشار اوراق قرضه تاکید داشته باشد تا امید بستن به سرمایه گذاری خارجی.

رییس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره همکاری با چین و هند در دوره پساتحریم گفت: ما در همکاری با کشورها قید خاصی مد نظرمان نیست. با کشورهایی که بپذیرند با ما خوب مشارکت کنند، کار می کنیم. چینی ها تا اندازه ای این را پذیرفتند. فراموش نکنیم در شرایطی که کسی از ما چیزی نمی خرید، چینی ها با ما معامله کردند اما شرط کردند 60 درصد از مبلغ خرید را کالا بخریم و تنها 40 درصد را نقدا به ایران دادند. هندی ها هم در آن زمان با شرایط خودشان با ما معامله کردند. گفتند نفت را می خریم، نصفش را پول می دهیم و نصفش را کالا ببرید. ما هم چاره ای نداشتیم چون در آن زمان از نظر فروش نفت در مضیقه بودیم. اگر تنگناهای فروش نفت را بردارند، بطور حتم با توجه به منافع خودمان با کشورها معامله خواهیم کرد.

عسگراولادی در ادامه افزود: ما اشتباه کردیم. ما می توانستیم از چین و هند کالاهای بهترین بخریم که کیفیت و استاندارد بالاتر و بهتری داشته باشد. ما می توانستیم بنجل نخریم و کالای کم کیفیت نخریم. این تقصیر ما بود که جنس بی کیفیت چینی وارد می کردیم. وزارت صنایع ما باید دخالت کند تا که ما جنس خوب در قبال نفت بگیریم، سرمایه گذاری مشترک داشته باشیم و سهمی از بازار این کشورها را به خودمان اختصاص دهیم تا تولیدمان رونق بگیرد.

اسدالله عسگراولادی با اشاره به اینکه چینی ها در تجارت به منافع خودشان نگاه می کنند گفت: چین هم برای ما بازار صادراتی خوبی است. ما 55 درصد به چین صادرات داریم و 45 درصد واردات از چین. مشکلی که داریم این است که باید خرید از چین را مدیرتی کنیم تا جنس با کیفیت بخریم. باید تلاش کنیم مواد اولیه برای کارخانه هایمان بگیریم نه اجناس مصرفی.

عسگراولادی در ادامه گفت: تا الان سه هیئت از چین برای مذاکره اقتصادی به ایران آمدند. به هرحال آن هم از نزدیک شدن غرب به ما نگران صدمه خوردن بازار چین در ایران هستند. مذاکرات بسیاری برای سرمایه گذاری مشترک با این هیئت ها انجام شده که امیدوارم بتوانیم با کمک سازمان سرمایه گذاری وزارت اقتصاد و دارایی ایران سرمایه گذاری های مشترکی در چین و ایران داشته باشیم. ضمنا در برنامه ششم توسعه هم سهم واردات از چین کاهش پیدا کرده و بیشتر تمایل به وارات کالاهای سرمایه ای دارد تا چینی.

https://shoma-weekly.ir/iSmok0