شهرستانها

اهداف مورد انتظار اقتصاد مقاومتی محقق نشده است

با توجه به بالا بودن ضریب محرومیت، بیکاری، روبرو بودن با خشک‌سالی، کم‌آبی و اینکه ضریب برخورداری کمتری در حوزه صنعت، کار و اشتغال ایجادشده، برنامه‌ریزی عملیاتی متناسب با استراتژی‌های اعلام‌شده در راستای تحقق اقتصاد علمی، باوجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته لکن پوشش اهداف در حد انتظار اقتصاد مقاومتی محقق نشده است.
دبیر حزب مؤتلفه اسلامی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به بالا بودن ضریب محرومیت، بیکاری، روبرو بودن با خشک‌سالی، کم‌آبی و اینکه ضریب برخورداری کمتری در حوزه صنعت، کار و اشتغال ایجادشده، برنامه‌ریزی عملیاتی متناسب با استراتژی‌های اعلام‌شده در راستای تحقق اقتصاد علمی، باوجود تلاش‌هایی که در این زمینه صورت گرفته لکن پوشش اهداف در حد انتظار اقتصاد مقاومتی محقق نشده است.

رحیم جهانی که با خبرنگار هفته‌نامه شما سخن می‌گفت اظهار کرد: با توجه به اینکه موضوع به این مهمی را نمی‌توان از یک منظر مثبت یا منفی، سفید یا سیاه ارزیابی کرد، به یک معنا می‌توان گفت اقتصاد مقاومتی در سال اقدام و عمل در ساحت‌های مختلف در حوزه اقدام و عمل واردشده و بنا به ظرفیت افراد، نهادها و سازمان‌ها مورد تأمل قرارگرفته است.

وی افزود: به‌نحوی‌که دولت با ارائه فهرستی از مجموعه اقداماتی که برای خود در نظر گرفته در این مسئله ورود پیداکرده است و اگر این موضوع را به‌صورت نسبی مورد ارزیابی قرار دهیم که نوع دوم سنجش به شمار می‌رود می‌توان گفت دولت فعالیت‌هایی را در این حوزه آغاز کرده است.

جهانی عنوان کرد: مسلماً برای ارزیابی میزان تحقق اقتصاد مقاومتی باید به دو مقوله کلی و نسبی توجه شود، شکل‌گیری ستادی به‌عنوان ستاد راهبری و فرماندهی ستاد اقتصاد مقاومتی در دولت حرکت مثبتی بود درحالی‌که انتظارات بیشتری از دولت می‌رفت.

دبیر حزب مؤتلفه استان خاطرنشان کرد: درست است که مقام معظم رهبری فرموندند تحقق اقتصاد مقاومتی در یک سال و دو سال محقق نمی‌شود باید از تمامی ظرفیت‌های کشور اعم از دولتی و غیردولتی برای این مهم استفاده شود؛ اما آنچه مهم است اینکه آنچه رهبر معظم انقلاب در سخنرانی شروع سال 95 فرمودند این بود که ما باید غیر از کلمات مفهومی و بلندمدت‌تر چون مردمی شدن اقتصاد، عدالت بنیان، دانش‌بنیان و درون‌زا و برون‌گرا به یک سری پروژه‌های مشخصی که بسیار حائز اهمیت هستند و در کوتاه‌مدت می‌توانند کمک شایان توجهی به اقتصاد کشور داشته باشند اهتمام بورزیم، باید سؤال کرد که دولت محترم تا چه میزان در این امر گام برداشته است؟

این فعال سیاسی اضافه کرد: مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به مقوله بنگاه‌های کوچک زودبازده، حمایت از تولید و مصرف ملی، حذف مسئله واردات به‌ویژه از سوی بازیگر بزرگی مثل دولت در آغاز سال 95 داشتند. درواقع موضوعات یادشده پروژه محور هستند تا پروسه محور زیرا سیاست‌های کلی و نظام مفهومی اقتصاد مقاومتی بیشتر یک پروسه بلندمدت است لذا آقای رئیس‌جمهور لازم است شفاف‌سازی کند که آیا آمار قابل‌ارائه‌ای در دست دارد؟

جهانی همچنین ادامه داد: در استان آذربایجان شرقی در راستای تبعیت از فرمایشات گهربار مقام عظمای ولایت و عملیاتی نمودن اقتصاد مقاومتی از سوی مسئولین اجرایی استان اقدامات مثبتی انجام‌یافته که می‌توان به تهیه و تنظیم سند تدبیر و توسعه استان اشاره نمود که به‌نوبه خود از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار می‌باشد و می‌بایستی تمام مسئولین اجرایی استان باهمت والا و بهره‌مندی از تمام ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های موجود در این منطقه در تحقق این امر خطیر و در پیشبرد اهداف عالی اقتصاد مقاومتی در حل مشکلات و نیازهای جامعه اسلامی و مردم غیور و شهیدپرور استان گام‌های مثبت و روبه‌جلو بردارند.

https://shoma-weekly.ir/7HrbvP