اندیشه

انقلاب اسلامی و شش عرصه رویارویی با جهان استکبار

شکل‌گیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مدلی جدید از نیروهای نظامی در جهان که به صورت ترکیبی از مدل کلاسیک نظامی و مدل نبرد چریکی عمل نمود. چنین مدلی از ارتش نظامی در تاریخ جهان بی‌سابقه است.

رویارویی اول: سیاسی

 ماهیت رویارویی:

 فعال، انقلاب اسلامی آغاز کننده رویارویی است.

 هدف انقلاب:

الف) نفی استبداد (کسب آزادی و مردم سالاری دینی، نابودی سلطنت)

ب) نفی استعمار (کسب استقلال سیاسی و قطع ید تاراج منابع اقتصادی و تحقیرهای دیپلماتیک همچون کاپیتولاسیون)

ج) تشکیل حکومت اسلامی

 نتیجه رویارویی:

 موفقیت در هر سه هدف: ابداع نظام سیاسی نوین تحتعنوان «جمهوری اسلامی» با محوریت رهبری مذهبی (ولایت فقیه) و بر اساس مردمسالاری دینی برای اولینبار در جهان.

کشورهای افغانستان و پاکستان هم اکنون به تقلید از ایران مدل حکومت خود را «جمهوری اسلامی» مینامند در حالی که این نام قبل از انقلاب اسلامی ایران هیچ سابقهای در ادبیات سیاسی جهان نداشت.

 

رویارویی دوم: امنیتی با مدل جنگ سرد

 ماهیت رویارویی:

 منفعل، دشمن آغازکننده رویارویی است. (استراتژی پاسخ انقلاب اسلامی: مدل تبدیل تهدید به فرصت)

 هدف دشمن:

اول: تلاش برای نفوذ در ساختار سیاسی کشور با هدف:

 الف) تحقق خواسته مسئولین وابسته به آنان و تغییر در سیاستهای انقلاب (کابینهبازرگان، فروش اطلاعات به دشمن، بنیصدر و سنگاندازی در برابر روند مقاومت در آغاز جنگ و... حمایت از مجاهدین خلق یا منافقین)

ب) ترور (ترور شهیدان رجایی و باهنر توسط یکی از اعضای تأثیرگذار دفتر نخستوزیری)

دوم: تشکلها، احزاب و گروهکهای داخلی با هدف:

الف) ایجاد ناامنی و ترور (مجاهدین خلق یا منافقین، ترور بزرگ ۷۲ تن از مسئولین کشور در حزبجمهوری و جنگهای خیابانی، فرقان و ترور شهیدان آیتالله مطهری، سپهبد قرنی، عراقی و حاج ترخانی)

ب) ایجاد حرکتهای جداییطلبانه و تجزیه ملی (خلق عرب در خوزستان، کومله دموکرات در کردستان، خلق مسلمان در آذربایجان)

ج) ایجاد شبکههای جاسوسی و هدایت اپوزیسیون به سمت کودتا، ناآرامیهای ملی و... (قطبزاده کودتای نوژه، جبهه ملی و نهضت آزادی و برخی اصلاحطلبان ضدنظام، ۱۸ تیر ۷۸، فتنه ۸۸ و انقلاب مخملی)

 نتیجه رویارویی:

 ایجاد قویترین سیستم اطلاعاتی- امنیتی در منطقه از طریق ابداع مدل اطلاعات موازی برای اولینبار در جهان

تبدیل آغاز منفعل به ادامه فعال حضور ردپای سپاهقدس در همه نهضتهای مقاومت اسلامی منطقه (لبنان، فلسطین، عراق، افغانستان، بحرین، عربستان، یمن، و...)

 

رویارویی سوم: نظامی

 ماهیت رویارویی:

منفعل، دشمن آغاز کننده رویارویی است. (استراتژی پاسخ انقلاب اسلامی: مدل تبدیل تهدید به فرصت)

 هدف دشمن:

 نابودکردن انقلاب اسلامی از طریق نبرد تمامعیار نظامی و تصرف پایتخت (اظهارات مشهور صدام در مورد فتح تهران)

 نتیجه رویارویی:

الف: شکلگیری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان مدلی جدید از نیروهای نظامی در جهان که به صورت ترکیبی از مدل کلاسیک نظامی و مدل نبرد چریکی عمل نمود. چنین مدلی از ارتش نظامی در تاریخ جهان بیسابقه است.

ب: شکل گیری ارتش منظم و کلاسیک اما کاملاً انقلابی و متعهد به آرمانهای نظام

ج: شکلگیری عقبه فرهنگی قوی برای انقلاب اسلامی تحتعنوان «فرهنگ دفاع مقدس» که احیاگر روحیه جهاد و شهادت و دفاع تاپای جان از ارزشهای اسلام و انقلاب اسلامی است که دربرگیرنده صدها شعر، کتابهای خاطره و رمان، صدها فیلم و سایر محصولات فرهنگی همچون پوسترها، فلشکارتها و حتی تیشرت و... میگردد و روزانه بر تعداد آنها افزوده میشود.

د: پایان اولین جنگ تمامعیار نظامی ایران در ۳۰۰ سال گذشته که حتی یک وجب خاک از ایران در آن جدا نشد و با عزت تمام برای ایران و شناختهشدن دشمن در عرصه بینالمللی به عنوان متجاوز و الزام آن به پرداخت غرامت.

 

رویارویی چهارم: فرهنگی

 ماهیت رویارویی:

منفعل، دشمن آغازکننده رویارویی است. (استراتژی پاسخ انقلاب اسلامی: مدل تبدیل تهدید به فرصت)

 هدف دشمن:

 تهاجم فرهنگی و جنگ نرم برای کمرنگشدن ارزشها و غالبشدن سبک زندگی غربی با هدف کاهش پایگاه مردمی انقلاب اسلامی و کاهش قدرت نرم انقلاب و در نتیجه موفقیت هرچه بیشتر دشمن در براندازیهای آرام و مخملین مانند فتنه ۸۸.

 نتیجه رویارویی:

رویارویی در حال تداوم جدی است، نتایجی که انقلاب اسلامی در مدل تبدیل تهدید به فرصت تاکنون بهدست آورده است:

الف: احساس وظیفه دلسوزان انقلاب در عرصه فرهنگی و رویآوردن جدی آنان به کارهای فرهنگی و تربیت نیروهای مؤمن و انقلابی

آیتالله مصباح یزدی (کادرسازی برای انقلاب) آیتالله جوادی آملی (تدوین ابزار فرهنگی لازم مفاتیح الحیات و...) و سایر فضلای حوزه و دانشگاه...

ب: شکلگیری کانونهای جنگ نرم اعم از مجازی و حقیقی توسط جوانان انقلابی در زمینههای مختلف مثل سیاسی، ادبی، فرهنگی

ج: گسترش روزافزون تعداد رسانههای مکتوب و غیرمکتوب (مجازی) و همچنین وبلاگهای حامی انقلاب اسلامی

نتیجه مطلوب انقلاب برای پیروزی در رویارویی:

تدوین و جاری ساختن سبک زندگی اسلامی بهخصوص در سطح رابط جمعی کشور و عرضه آن به عنوان الگوی زندگی اجتماعی- اسلامی به جهان اسلام

 

  رویارویی پنجم: اقتصادی

 ماهیت رویارویی:

منفعل، دشمن آغاز کننده رویارویی است. (استراتژی پاسخ انقلاب اسلامی: مدل تبدیل تهدید به فرصت)

 هدف دشمن:

 نابودی انقلاب اسلامی و تسلیم شدن جمهوری اسلامی در برابر خواستههای آنان با افزایش فشار اقتصادی به مردم و نابودی اقتصاد کشور از تطریق تحریم

  مکانیسمهای عملکرد دشمن:

الف- تحریم علمی: ممنوعیت ورود آن دسته از کالاهای استراتژیک که توان علمی یا فنی تولید آن در ایران نیست مثل قطعات پیشرفته صنعت نفت و سایر صنایع.

روش پاسخ: جهاد علمی برای تولید داخلی به عنوان نمونه خودکفایی بنزین که در مراحل اولیه است.

ب- تحریم بانکی و تحریم نفتی با هدف جلوگیری از ورود ارز به ایران برای کاهش توان اقتصادی ایران در تأمین کالاهای مورد نیاز خارجی و ایجاد خلل در روند واردات.

روش پاسخ: بهرهگیری از گرانی نرخ ارز - حاصل از کم بود ارز در داخل- برای احیای تولید در کشور، بهخصوص احیای کشاورزی و دامپروری به عنوان کالاهای استراتژیک و استفاده از افزایش مزیت صادراتی محصولات ایران به دلیل کاهش ارزش ریال و ارزانتر شدن قیمت محصولات صادراتی ایران به کشورهای دیگر بهخصوص کشورهای همسایه.

 نتیجه رویارویی:

هنوز مشخص نیست! این رویارویی در آغاز راه است و هماکنون اوج کانون مبارزات غرب علیه انقلاب اسلامی به این حوزه منتقل شده است.

 انقلاب اسلامی نیازمند حرکتی همهجانبه در عرصه اقتصاد برای کاهش بار اقتصادی دولت و افزایش قدرت بخش خصوصی با روآوردن به اقتصاد مردمی است.

بخشی از مکانیسم پیروزی انقلاب اسلامی در رویارویی:

قطعاً مؤلفههای این جهاد بزرگ اقتصادی برای دستیابی به اقتصاد تولیدی و موفق به عنوان الگویی در جهان اسلام را میتوان چنین ارزیابی کرد:

۱-کاهش تصدی دولت در اقتصاد و سپردن امور به بخش خصوصی حقیقی، نه بخش عمومی که توسط دولت مدیریت میشود. یعنی عمل صحیح به مفاد و مندرجات ابلاغیه اصل ۴۴ مقام معظم رهبری

2 - ایجاد ارتباط بین دانشگاه و بخش خصوصی در تجاریسازی یافتههای دانشگاهی و صنعتیسازی علوم و ایجاد ثروت از تولید دانش

3 - ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت به طور خاص برای رفع نیاز صنایع کشور در موارد تحریمی از طریق تولید کالای تحریم شده در داخل و گسترش مرزهای دانش در داخل کشور.

4 - عمل به متن قوانین چهارم و پنجم توسعه در مورد الزام دولت به افزایش نرخ ارز متناسب با افزایش تورم که سبب افزایش قدرت رقابتپذیری تولیدکنندگان داخلی میگردد.

۵- برقراری مالیات سنگین بر کلیه درآمدهای غیرتولیدی (کاذب) مانند خرید و فروش ارز، خرید و فروش سکه و شمش طلا، خرید و فروش مسکن و ملک دقیقاً مانند همه کشورهای تولیدی جهان

۶- عدم حمایت دولت از صنایعی که تنها با حمایتهای دولت به بقای خود ادامه میدهند و مانع شکلگیری رقبای خصوصی برای خود نیز هستند، مانند ایران خودرو و سایپا.

7 - عدم تخصیص ارز با نرخ ارزان به هیچ نوع واردات حتی کالاهای ضروری، این خلأ با دادن یارانه به کالاهای ضروری که توسط هر واردکنندهای وارد شود حل میگردد و دیگر کسی به بهانه واردات دارو یا... ازدلار ارزان دولتی برای واردات خودرو و... استفاده نمیکند.

8 - حذف بروکراسی طویل اداری و مالیاتی از برابر تولیدکنندگان حتی در صورت غیرممکن بودن. میتوان از ایجاد مناطق آزاد تولیدی مانند مناطق آزاد تجاری استفاده کرد که در آنها تولید از برخی محدودیتهای اداری و قانونی فارغ باشد.

 

رویارویی ششم: صدور انقلاب

 ماهیت رویارویی:

فعال، انقلاب اسلامی آغاز کننده رویارویی است. (استراتژی دشمن: مدل تبدیل تهدید به فرصت) هدف انقلاب اسلامی:

الف) ایجاد بیداری در جهان اسلام نسبت به ماهیت دولتهای وابسته اسلامی و استعمار نوین و تهاجم فرهنگی غرب به سبک زندگی اسلامی و حقانیت جبهه مقاومت اسلامی در برابر استکبار و صهیونیزم در یک تلاش سیاسی- فرهنگی سی و چند ساله

ب) فعال شدن این بیداری و تبدیل آن به انقلابهایی با سویه ضداستکباری و ضدصهیونیستی

ج) تشکیل حکومتهایی غیروابسته و متمایل به اسلام بهجای حکومتهای وابسته

د) تقویت جبهه مقاومت در برابر اسرائیل و تحمیل شکستهایی به او برای اولینبار در تاریخ شصت و چند ساله این رژیم غاصب

ه) اتحاد کامل جهان اسلام در مبارزه با استکبار و صهیونیزم

  واکنش دشمن:

 تلاش برای تبدیل تهدید به فرصت از طریق ایجاد جریانهای بدل برای جبهه مقاومت اسلامی و ساخت گروههای مبارز اسلامگرای افراطی ظاهراً علیه آمریکا و اسرائیل و در حقیقت علیه جمهوریاسلامی و جبهه مقاومت (بالاخص سوریه) و اتحاد در جهان اسلام.

بخش زیادی از انرژی آزاد شده توسط مردم تحقیر شده مسلمان کشورها که در اثر بیداری حاصل از تلاش انقلاب اسلامی محقق شده، در این گروهها به هدر رفته و صرف ضربهزدن به جهان اسلام میشود. القاعده، صحابه، گنجور، طالبان و... از این دستهاند که هیچ کمکی به مبارزه مسمانان علیه اسرائیل نمیکنند اما در قتل شیعیان بیشتر از قتل آمریکاییها جسارت دارند.

نتایج محقق شده برای جبهه مقاومت:

  تحقق کامل هدف:

 الف) امروز آمریکا منفورترین حکومت در کل جهاناسلام است، حال آنکه ۴۰ سال قبل اینچنین نبود

  تحقق بخش اعظم هدف:

 ب) سرنگونی رژیمهای وابسته به شرق (قذافی- لیبی) و غرب (مبارک مصر و بنعلی تونس) و حاکمیت گروههای ملی و اسلامگرا و ضدصهیونیستی در همه این کشورها و در حال انجام بودن انقلابات در برخی از کشورهای وابسته به غرب مانند عربستان سعودی، بحرین و یمن و افزایش نارضایتیها در کشورهایی چون کویت، اردن

  تحقق هدف:

 ج) در مورد انقلاب مصر، تونس و تا حدودی لیبی

  تحقق هدف:

 د) در لبنان بهطور کامل و در فلسطین به طور نسبی و اثر انکار ناپذیر آن در افکار عمومی جهاناسلام

https://shoma-weekly.ir/HV9iuX