اندیشه

انفاق راه توسعه عدالت اسلامی

انفاق خرج کردن مال در راه خداوند است
عباس آقایی- واژه انفاق، مصدر باب اِفعال، از ریشه نَفَقه است و در معنای آنچه خرج و مصرف می  شود، به کار می  رود. در اصطلاح، انفاق خرج کردن مال در راه خداوند است؛ چه مستحبی و چه وجوبی. در مقابل این اصطلاح، بُخل قرار دارد. در فرهنگ اسلامی ، از انفاق مستحب تحت عنوان صدقه یاد می ‌شود و در اصطلاح قرآن، انفاق واجب، همان زکات است.

جایگاه انفاق
از تدبّر در آیات قرآن کریم و احادیث اسلامی ، چنین معلوم می  شود که انفاق، یکی از مهم ترین اصول تربیتی در سیاست اجتماعی و مکتب اقتصادی اسلام است؛ اصلی که همه جوانب زندگی آدمی  را در بر می  گیرد، ولی اهمی ّت بیشتر آن، در تأثیر اقتصادیِ تکامل آفرین و حیات بخشِ آن تبلور می ‌یابد زیرا اساس فقر و نیازمندی را از بین طبقات پایین جامعه ریشه کن ساخته، از پیدایش تکاثر و اتراف، که موجب انباشت دارایی و امکانات جامعه در دست سرمایه داران است، جلوگیری به عمل می  آورد.

ارزش انفاق
ارزش و اهمیت انفاق به اندازه ای است که در قرآن مجید ، در بیش از هشتاد آیه بدان پرداخته شده است. قرآن وقتی سیمای پرهیزکاران را بیان می  کند، یکی از اوصاف نیک آنان را انفاق کردن ذکر کرده؛ تا آنجا که در اولین آیات قرآن ، خدواند انفاق را از صفات بارز متقین بیان می کند: (وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ یُنفِقُونَ.) در روایات اسلامی، بر این مسئله تأکید بسیار شده و در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) وارد شده که :"الصدقه تکسر ظهر الشیطان ؛ صدقه کمر شیطان را می  شکند".

فواید انفاق از منظر قرآن
انفاق، مانع هلاکت اجتماع است. (بقره/195). سبب زیادی مال می  شود. (بقره/261). سبب جایگزینی مال می  شود.(سباء/39). روح فداکاری در انسان ایجاد می  کند. (بقره/272). باعث آمرزش گناهان و فزونی مال است. (بقره/268). خداوند به انفاق انسان ها آگاه است. (آل عمران/92). آنچه در راه خداوند انفاق شده، پس داده می  شود. (انفال/60). باعث تقرّب به خداوند است. (توبه/99). انفاق نزد پروردگار ثبت می شود. (توبه/121). نفس را تزکیه می  کند. (توبه/103(

انفاق از چه ؟
قرآن کریم، انفاق به دیگران را یکی از ویژگی های خوب پرهیزکاران ذکر می کند و می فرماید: «پرهیزکاران، کسانی هستند که به غیب ایمان می  آورند، نماز را به پا می  دارند و از آنچه برای آنان روزی کرده ایم، انفاق می  کنند». با دقت در این آیه، در می  یابیم که پرهیزکاران، کسانی هستند که نه تنها از اموال خود، که از آنچه روزی و نصیب آنها شده، مانند علم و دانش، نیروهای جسمانی، موقعیت های اجتماعی و آبرو و حیثیّت در کمک به دیگران استفاده می  کنند.

مدیریت قرآنی انفاق در عصر حاضر
حال که به برکت انقلاب و جان فشانی شهدا و گذشت ایثارگران، دولت و ملت ایران اسلامی  و قرآنی شده اند، جا دارد اندیشمندان مسلمان و مسئولین امر، بخشی از وقت و اندیشه خود را صرف اجرای یکی از مهم ترین تعالیم اقتصادی قرآن یعنی انفاق فی سبیل الله کنند و با انتخاب روش ها و طراحی ابزارهایی نو و متناسب با زمان حاضر، اهداف الهی را تحقق بخشند . سازمان ها و نهادهای دولتی چون کمی ته امداد امام خمینی رحمه الله، سازمان بهزیستی، سازمان حمایت از بیماری های خاص و برخی مؤسسات خصوصی قابل اعتماد مردم می  توانند با طراحی ابزارهای مالی مناسب، انفاق های ریز و درشت مردم نیکوکار کشور اسلامی  را جمع آوری کرده به صورت برنامه ریزی شده و با مطالعه کارشناسی در محل های ضروری و واقعی به شکل آبرومندانه هزینه کنند .

https://shoma-weekly.ir/JuisXo