از سویی علاوه بر وجود این نوع جهالت ها ما شاهد عکس العمل معکوس از جانب زنانی هستیم که با علم کافی و تسلط بر مباحث دینی سعی در مقابله با این انحرافات داشته و می کوشند در حد توان و وسع خود در مقابل این امر که البته از نشانه های بارز آخرالزمان به حساب می آید بایستند
زهرا بابایی- خط انحراف در ادیان الهی همواره از بدو شکل گیری تاریخ تا به امروز وجود داشته است اما با پیدایش دین مبین اسلام این انحراف شکل تازه ای به خود گرفت پیدایش مکاتب گوناگون و آنچه در حدیث پیامبر اکرم (ص) به آن تصریح شده است اینگونه می فرمایند: (بنی اسرائیل هفتاد و یک فرقه شدند و نصاری هفتاد و دو فرقه و به تحقیق که امّت من به هفتاد و سه فرقه تقسیم می شوند. یک فرقه رستگار و بقیه در دوزخ اند)اما راز این انحرافات و ارتباط آن با حوزه ی زنان امری است که کمتر کسی بدان پرداخته است شکل گیری محافل زنانه و بعضا با وجود زنانی که در هاله ای دروغین از دین خودساخته و خودباور خویش قرار گرفته اند. در محافل زنانه مباحثی در بعد دین مطرح می گردد که می تواند آغاز گر ایجاد یک شبکه مخفی انحراف که خواسته یا ناخواسته و به تعبیر بهتر جاهلانه یا عامدانه صورت می گیرد، باشد. در این گونه محافل که در خوشبینانه ترین حالت می توان جهل را عامل عمده آن نامید بحث هایی پیرامون علوم خفیه با اتکا بر قطبی غیر مذهبی که عموما ناشی از اتصال به شبکه های بیگانه و ضد دین ماهواره ای و یا شبکه های مجازی است تلاش می شود زنانی را مجذوب خود نمایند و این عقیده که می توان از آن با عنوان شرک خفی نام برد را به واسطه زنانی که اینک پیرو فرقه ای ضاله شده اند در جامعه تسری دهند البته اساسی ترین بحث در این زمینه مبحث ظهور منجی است که به دلیل باور ما شیعیان بر زنده و حی بودن حضرت حجت(عج) گاها دستخوش این تحریف ها می گردد و بخش وسیعی از این تحریف ها در حوزه زنان و به واسطه جلسات زنانه صورت می گیرد. گواه این امر ادعاهای گوناگون نظیر ادعای دیدار حضرت ،ادعای نواب خاص بودن ایشان در دوران غیبت کبری و مانند آن که در این جلسات مطرح شده است، اما از سویی علاوه بر وجود این نوع جهالت ها ما شاهد عکس العمل معکوس از جانب زنانی هستیم که با علم کافی و تسلط بر مباحث دینی سعی در مقابله با این انحرافات داشته و می کوشند در حد توان و وسع خود در مقابل این امر که البته از نشانه های بارز آخرالزمان به حساب می آید بایستند و در این بین نهادهای متولی نظیر رسانه ها اعم از رسانه های دیداری و شنیداری،حوزه علمیه و دانشگاه به عنوان دو بازوی تولید دانش در جامعه ی شیعی میتوانند بدون اتکا بر دیانت و علم پاسخگوی شبهات جامعه ی تشنه ی دانستن باشند.
*کارشناس علوم و معارف اسلامی
*کارشناس علوم و معارف اسلامی