زنان

انتفاضه سوم و حضور پررنگ زنان فلسطینی

دور سوم انتفاضه به دلیل بالارفتن میزان آگاهی ساکنین حقیقی فلسطین از دشمن غاصب، با موفقیت بیشتری توام خواهد بود؛ زیرا در این مقاومت حضور زنان و دختران به‌عنوان یکی از ارکان اصلی نبرد می‌تواند علاوه بر افزایش قدرت مقاومت پیام آنها را به سایر نسل‌ها انتقال دهد، با این حال در میان تمام خوی درندگی اسرائیل زنان و دختران فلسطینی با حفظ روحیه مقاومت و با سلاح سنگ در برابر گلوله و در برابر سکوت جامعه جهانی و فعالینی نظیر احمد شهید که به دروغ داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند، ایستاده‌اند و برای تحقق آرمان فلسطین آزاد جهاد می‌کنند.
مطهره سادات هاشمی- شکلگیری و تقویت جبهه مقاومت در سرزمینهای اشغالی باعث شد تا قدرت رژیم صهیونیستی روزبهروز به افول خود نزدیک گردد، انتفاضه برای فلسطینیها دیگر مانوری سیاسی یا شعار مبارزاتی صرف نیست؛ اکنون جریان مبارزه و جهاد با حداقلیترین امکانات موجود، یعنی سنگ در حال سپریکردن دوران انتفاضه سوم است.

آنچه این مرحله از مقاومت را از دو مرحله قبل متفاوتتر میکند حضور و مشارکت جدی زنان و دختران فلسطینی در میدان مبارزه است. این حضور البته زمانی چاشنی رعب و وحشت را به رژیم اشغارگر قدس تزریق میکند که آنها بیش از پیش از حضور در فلسطین احساس ناامنی میکنند؛ افزایش میزان عملیاتهای شهادتطلبانه و شمار جانباختگان صهیونیست که سبب ایجاد ترس مضاعف در میان سران رژیم اشغالگر شده است و اکنون قرارگرفتن زنان مبارز در کنار مردانشان باعث شده تا باوجود سانسور شدید خبری عدهای از فعالان رسانهای اسرائیلی نتوانند وحشت خود را از این مشارکت جدی زنان نادیده بگیرند؛ به طور مثال یوآف شاحام یکی از تحلیلگران اسرائیلی پایگاه اینترنتی المصدر که تلاش میکند چهره منفی اسرائیل را در دنیا زیبا کند؛ اما هنوز هیچ توفیقی برایش حاصل نشده است در مقالهای که روز یکشنبه هفته قبل در این رسانه منتشر کرد، گفت در گزارشی که هفته جاری از اردوگاه آوارگان منطقه شعفاط منتشر شده اوهاد حمود گزارشگر اسرائیلی شبکه دوم تلویزیون اسرائیل گفته است که آن چه جالب توجه بوده شمار استثنایی زنان شرکتکننده در اعتراضها و مشارکت آنها به شکل موثر در رویاروییها است. این زنان که در نوک جبهه قرار میگیرند به سمت نیروهای اسرائیلی سنگ پرتاب میکنند. حمود به ویژگیهای زنانی که خطر میکنند و جان خود را با مشارکت فعال در رویاروییها با نیروهای صهیونیستی به خطر میاندازند چنین اشاره میکند: دارای آگاهی سیاسی باز هستند و دیدگاه خاص خود را دارند و بر آن اصرار میکنند. برخی از آنها محجبه هستند و برخی نیز نه. علاوه بر آن برخی به نقش زنان مدافعی اشاره میکنند که در اطراف مسجدالاقصی از سالها پیش قرار دارند. بهرغم آنکه حضور زنان در مسجد الاقصی سمبلیک است و به فریادهای «الله اکبر» بر سر یهودیهایی خلاصه میشود که وارد منطقه حرم قدسی شریف میشوند؛ اما احساسات قوی که مسجدالاقصی در میان فلسطینیها برمیانگیزد باعث میشود که این زنان که بیشتر آنها مسن هستند، تبدیل به سمبل مبارزه شوند. این تحلیلگر اسرائیلی در ادامه گفت که برخی بر این باورند که عمر پدیده مقاومت زنان زیاد است همانند عمر کل مقاومت فلسطینی و نامهایی مانند «دلال المغربی»،«لیلی خالد»، «تغرید البطمه» و «شادیه ابوغزاله» را بهعنوان نمونههایی برای این پدیده ذکر میکنند که در طول مبارزه فلسطینیها برای داشتن کشور مستقل وجود داشتند.

هرچند این تحلیلگر اسرائیلی برای جبران حرف خود پشت پرده مشارکت زنان در انتفاضه دوم را ناشی از اجبار مردان مسلمان مقاومت نسبت به آنها میداند؛ اما با این وجود وحشت اسرائیل از حضور پررنگ زنان و دختران در انتفاضه سوم را نمیتوان نادیده گرفت.

بدون تردید دور سوم انتفاضه به دلیل بالارفتن میزان آگاهی ساکنین حقیقی فلسطین از دشمن غاصب، با موفقیت بیشتری توام خواهد بود؛ زیرا در این مقاومت حضور زنان و دختران بهعنوان یکی از ارکان اصلی نبرد میتواند علاوه بر افزایش قدرت مقاومت پیام آنها را به سایر نسلها انتقال دهد، با این حال در میان تمام خوی درندگی اسرائیل زنان و دختران فلسطینی با حفظ روحیه مقاومت و با سلاح سنگ در برابر گلوله و در برابر سکوت جامعه جهانی و فعالینی نظیر احمد شهید که به دروغ داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند، ایستادهاند و برای تحقق آرمان فلسطین آزاد جهاد میکنند.

https://shoma-weekly.ir/WcPurM