ورزش

انتظار مردم از کشتی در سال جدید

اکنون تنها حدود 5 ماه تا المپیک 2016 ریو برزیل باقی مانده، زمان نه چندان طولانی که طی آن آزمون نهایی عملکرد چهار ساله رسول خادم به عنوان رئیس فدراسیون و تفکرات وی در مقام شخص اول فنی و اجرایی تشکیلات یاد شده، فرا خواهد رسید. خادم عملا از دوره سرپرستی مرحوم خطیب سکاندار امور فنی فدراسیون خصوصا در کشتی آزاد بود واکنون بیش از چهار سال از آن زمان سپری می‌شود.
محمدرضا کاظمی- سال، سال المپیک است و چشم همه علاقهمندان ورزش به عملکرد دلاورانی دوخته شده که بتوانند در این آوردگاه بزرگ به مدال و افتخار دست پیدا کنند. درجمع رشتههای ورزشی کشورمان که قرار است به بازیهای المپیک اعزام شوند، حکایت کشتی و کشتیگیران، حکایت دیگری است چرا اغلب مردم انتظار بالایی از قهرمانان این رشته ورزشی دارند. کسب موفقیت شگرف در المپیک 2012 لندن و درخشش ستارگانی چون حمید سوریان، قاسم رضایی، امید نوروزی، کمیل قاسمی، صادق گودرزی و احسان لشگری تاریخ ورزش و کشتی را دگرگون کرد. این پیروزی درخشان حاصل مدیریت «محمدرضا یزدانی خرم» و تلاشهای کادر فنی زمان وی بود که پس از قریب 6 سال به بار نشست، هر چند در واپسین ماههای قبل از المپیک یاد شده و عین ناباوری زمام امور فدراسیون از دست این مرد کهنهکار و با تجربه خارج و به دست امواج خروشان روزگار متلاطم سپرده شد. در نتیجه این اقدام نابهنگام و نادرست و تغییر کادر فنی کشتی آزاد امکان کسب مدال طلا در این رشته فراهم نشد، اما فرنگی کاران به همت «محمد بناء» ثبات مدیریت چند سال گذشته فدراسیون سه طلای تاریخی کسب کردند. زمان بسیار زود سپری شد و اکنون تنها حدود 5 ماه تا المپیک 2016 ریو برزیل باقی مانده، زمان نه چندان طولانی که طی آن آزمون نهایی عملکرد چهار ساله رسول خادم به عنوان رئیس فدراسیون و تفکرات وی در مقام شخص اول فنی و اجرایی تشکیلات یاد شده، فرا خواهد رسید. خادم عملا از دوره سرپرستی مرحوم خطیب سکاندار امور فنی فدراسیون خصوصا در کشتی آزاد بود واکنون بیش از چهار سال از آن زمان سپری میشود.

بنابر این طبیعی است که بازیهای المپیک پیش رو را آزمون نهایی وی قلمداد کنیم.

موقعیت حال حاضر تیمهای کشتی

نگاهی به ترکیب و موقعیت تیم های کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان کشورمان و جمع ا ردونشینان بیانگر این واقعیت است که تمامی سرمایه های کنونی هر دو رشته در میدان حضور دارند و به احتمال فراوان استخوانبندی تیمهای اعزامی به ریو برزیل را نیز همان چهرههایی تشکیل خواهند داد که در المپیک 2012 لندن به میدان رفتند. البته هنوز مسابقات انتخابی مرحله آخر برگزار نشده و پیش از آن باید در مرحله نخست گزینشی المپیک سه سهمیه فرنگی و یکی سهمیه کشتی آزاد را که در جهانی لاس وگاس به دست نیامد از آن خود کنیم. بدیهی است در صورتی که نتوانیم سهمیهها را در مرحله اول و به میزبانی قزاقستان کسب کنیم باید در دو مرحله بعدی به این مهم دست پیدا کنیم تا کشتی آزاد و فرنگی با ترکیب کامل راهی بازیهای المپیک شود.

در جهانی 2015 چه کردیم؟

رسم معدل آن است که تیمهای اعزامی کشورها به بازیهای المپیک، سال قبل از این مسابقات و در آوردگاه جهانی موقعیت و توان خود را به معرض نمایش میگذارند. این مهم نخست به سبب کسب حداکثر سهمیه المپیک و در درجه دو سنجش توانایی کشتیگیران است تا مربیان بتوانند به فاصله حدود شش ماه باقی مانده تا المپیک ترمیمهای لازم را در برخی اوزان ضعیف انجام دهند. به زبان سادهتر، جهانی قبل از المپیک چشماندازی است رو به سوی المپیک و طی آن تا اندازه زیادی عیار تیمها و قهرمانان به دست میآید. در چنین شرایطی بود که ما توانستیم چند مدال نقره و برنز را در جهانی لاس وگاس به دست آوریم، اما دستمان به طلا نرسید. این در حالی است که ارزش طلا در بازیهای المپیک بسیار فراتر از نقره و برنز است. البته در جهانی 2015 محمد بنا کنار تیم فرنگی نبود و امیدواریم در بازیهای المپیک برگ برنده ما در برزیل باشد.

بی پولی و مشکلات؟

رسول خادم ابتدای سال 94 سخن از بودجه یکصد میلیاردی به میان آورد و با تکیه برآورد هزینههای فدراسیون در این سال چنین رقمی را نشان میدهد. اواخر سال هم طی نامهای به رئیس جمهور از مشکلات و بی پولی فدراسیونهای المپیکی گله کرد. اینکه وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک، بانک پاسارگاد، بیمه رازی و دیگر مؤسسات حامی ورزش اول نیز چه اندازه به فدراسیون کشتی کمک کردهاند بر ما روشن نیست، اما یقین داریم در سال 95 و به خاطر در پیش بودن بازیهای المپیک کمکهای قابل توجهی به فدراسیونهای المپیکی خواهد شد. با این وجود چنانچه انضباط مالی در میان نباشد و دخل و خرج با یکدیگر همخوانی نداشته باشند هر اندازه که پول به بدنه یک رشته ورزش تزریق شود کفاف نخواهد داد! فکرنکردهایم که زمان یزدانی خرم فدراسیون تنها باچند میلیارد دریافتی از سازمان ورزش و بخشی که رئیس وقت فدراسیون از منابع دیگر تهیه میکرد اداره میشد. اکنون دهها میلیارد در فدراسیون هزینه میشود اما هنوز هم از بی پولی گلایه داریم؛ البته هیچکس با تزریق بودجه و امکانات به کشتی مخالفت ندارد به شرطی که در یک فضای همدلی و اتحاد با دستگاه ورزش درخواستها از طریق مراجع ذیربط پیگیری شود. حاصل کلام آنکه هنوز چند ماه تا آوردگاه المپیک زمان داریم و در این فرصت میشود کم و کاستیها را از میان برداشت و قهرمانان را با انگیزه و نشاط به مصاف حریفان جهانی فرستاد.

*عضو کار گروه ورزش حزب مؤتلفه اسلامی

https://shoma-weekly.ir/naWxFH