شهرستانها

انتظاراتی برای زائرین پیاده رضوی

اگر ما جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی و نهادهای متولی، پدیده زائرین پیاده را به عنوان یک واقعیت پذیرفتند می‌بایست زمینه‌های لازم را برای انجام مطلوب آن مهیا کنند.
جواد آرین منش- پدیده زائرین پیاده و شیفتگان ائمه معصومین در دهه اخیر از روندی فزاینده برخوردار بوده است بطوری که در روزهای گذشته شاهد بزرگترین راهپیمایی دلدادگان حسینی در کربلا بودیم وجلوههای این حرکت مقدس را همه ساله در آستانه شهادت امام رضا(ع) در مسیر مشهد مقدس شاهد هستیم.

پدیده زائرین پیاده در شکل و ابعاد کنونی از سابقه دیرینهای برخوردار نیست و عمدتا در دو دهه کنونی از رشد فزایندهای برخوردار بوده است و همه ساله بر کمیت و کیفیت آن افزوده شده است اگر به سفر زائرین پیاده با انگیزهای معنوی در طول سال وجود دارد لاکن نقطه ثقل آن به اعیاد و سوگواری به ویژه در دهه آخر ماه صفر معطوف میشود و خیل عظیم زائرین پیاده با خلوص نیت و تحمل سختیها، عشق و ارادت خود را به نمایش میگذارند.

ویژگیها و خصوصیاتی که میتوان برای پدیده مذهبی و معنوی برشمرد عبارتست از اینکه؛

اولا: این پدیده حرکتی کاملا مردمی، خودجوش و برخاسته از متن جامعه دینی و تفکر شیعی است و دولتها معمولا در شکلگیری و اراده آن نقش چشمگیری ندارند.

ثانیا: اگر چه انگیزههای سفر کاملا زیارتی و معنوی است لکن دربردارنده جنبههای گردشگری، سیاحتی طبیعتگردی و ورزشی تفریحی نیز هست به همین دلیل حرکتی دارای جاذبههای چندوجهی است.

ثالثا: حرکتی است که به دلیل پایین بودن هزینههای آن در برگیرنده طبقات و اقشار گوناگون اجتماعی است و مختص به یک قشر خاص نیست حتی میتوان گفت که اقشار محروم بیشتر از آن استقبال میکنند.

بنده معتقدم که متاسفانه هنوز نگاه تاییدی و حمایتی مناسبی به این پدیده وجود ندارد و هرگز زمینههای مناسب و مطلوب برای توسعه و تداوم این حرکت نظیر آنچه که ما در پیادهروی زائرین کربلا شاهد هستیم وجود ندارد.

اگر ما جامعه و نظام مقدس جمهوری اسلامی و نهادهای متولی، پدیده زائرین پیاده را به عنوان یک واقعیت پذیرفتند میبایست زمینههای لازم را برای انجام مطلوب آن مهیا کنند.

زمینههای لازم عبارتند از تمهیدات نرم افزاری و سخت افزاری زائر پیاده بایستی برخوردار از یک مسیر پیادهروی امن و مناسب، اقامتگاههای بیانراهی مناسب، اورژانس، بهداشت و درمان، تغذیه و امثال آن برخوردار باشد که متاسفانه هرگز چنین چیزی پیشبینی نمیشود. الا موارد محدودی که از سوی آستان مقدس رضوی و نهادهای مردمی در مسیرهای منتهی به مشهد موقتا فراهم میگردد که بسیار ناکافی است.

معتقدم اولا نظام و حاکمیت باید تکلیف خودش را با این پدیده مشخص کند یا نگاه تاییدی وجود دارد یا خیر، مبانی نظری و شرعی قضیه کاملا روشن گردد در صورت تایید موضوع به عنوان یک پدیده اجتماعی مورد بررسی و آسیبشناسی قرار گیرد و سپس یا ضعف آن شناسایی و برطرف گردد.

* خادم آستان قدس و دبیر حزب مؤتلفه اسلامی خراسان رضوی

https://shoma-weekly.ir/YXmMXd