زنان

انتشار تصاویر زنانه، آسیب تازه شبکه‌های اجتماعی

اشتباه‌گرفتن این فضای باز عمومی به‌صورت یک فضای بسته خصوصی؛ اما سبب انتشار و گردش بی‌سابقه و تأمل‌برانگیز تصاویر خصوصی برخی دختران و زنان ایرانی شده است که به اسم تبلیغات مد لباس، مو، آرایش و مسائل دیگر در شبکه‌های اجتماعی دست به دست می‌گردند که قطعاً عمده این افراد بدون اطلاع از عواقب آن یا حتی آگاهی از انتشار تصاویرشان درگیر چنین بازی شده‌اند.
مطهره ساداتهاشمی- بعد از انتخابات سال 88 بود که دشمن با تزریق یک سری از شبکههای اجتماعی نظیر فیس بوک، توئیتر و گوگل پلاس تلاش کرد تا وسیلهای برای هدایت آشوبطلبان در اغتشاشات خیابانی دست و پا کند تا از این طریق بتوانند علاوهبر محک این تجربه تازه به نوعی به اهداف پلید خود نیز دست پیدا کنند؛ اما در وانفسای عدم نظارت بر بازار تلفن همراه به یکباره نسخههای تازهای از این شبکههای اجتماعی روی کار آمد که در نهایت، سرعت و کیفیت به شکلی کاملاً رایگان به ارائه خدمات میپردازد و در این میان با ادامه ماجرای همیشگی عدم توجه مسئولین مربوطه، این ابزار بهنسبت سال 88 توسعه فراتری یافته است.

البته شاید به قول خیلیها این روزها دیگر گوشمان از شنیدن آسیبهای احتمالی شبکههای اجتماعی پر و کاسه صبر و حوصله مان از بیان چنین مطالبی لبریز شده؛ اما با تمام این تفاصیل یادآوری این مهم که استفاده از شبکههای اجتماعی در ایران طبق آنچه در چند سال قبل خود را نشان داد، عمدتاً در کنار استفادههای منطقی و معقول، آسیبهای متعددی نیز در حوزههای مختلف از جمله اقتصادی، اخلاقی و حتی امنیتی بهدنبال خواهند داشت و کشور ما نیز از قاعده این آسیبها مستثنی نبوده؛ به طوری که انتشار شایعات مختلف و اخبار ضد و نقیض که در نهایت عدم صحت آنها مورد تأیید مقامات مسئول قرار میگیرد، سبب شده تا حتی زندگی شخصی و عمومی افراد جامعه متأثر از این شبکهها شود؛ به طوری که حالا بسیاری از رسانههای دیداری و شنیداری تلاش میکنند اخطارهایی را در خصوص این شبکهها به کاربران بدهند؛ زیرا در مرحله نخست این شبکهها بهدلیل وارداتیبودن و عدم سنخیت با فرهنگ بومی ما و اعتقادات ملی و مذهبی مردم، بعضاً به شکل صحیح مورد استفاده قرار نمیگیرند. بروز برخی از رفتارهای افراطی، دردسرها و مشکلاتی که در سایه آن ایجاد میشود، تنها یک بخش از این ماجرا است که شاید هیچکدام از مخاطبان این شبکههای اجتماعی، در بدترین شکل ممکن هم خودشان را دچار چنین مشکلاتی نبینند.

اما آنچه در این میان حائز اهمیت است تبدیلشدن این شبکهها به وسیلهای عمومی است؛ اما متأسفانه در کشور ما این نرمافزارها بهدلیل عدم ارتباط رو در رو در ذهن افراد تبدیل به محیطی خودمانی و محرم وار شده است و به همین دلیل گاهی شاهد افراطگریهای بسیار در این محیطها هستیم، انتشار گسترده عکسهای خصوصی بود که باز هم تحت عنوان ادعاهایی مانند آزادبودن افراد، صمیمیت و جمعهای خودمانی و دوستی صورت میگیرد؛ غافل از اینکه جدای از سوءاستفادههای مختلفی که از این تصاویر صورت میگیرد و بارها و بارها اخبار آن در رسانهها منتشر شده است، عدم رعایت برخی ضوابط خصوصیسازی این شبکهها، دردسرهای متعددی از جمله سرقت و تهدید و اخاذی را برای افراد بهدنبال داشته است.

اما وجه تازهای از این سوء استفادهها و حریم شکنیها که به تعبیر امروز دست صورت قبل را از پشت بسته است نیز باعث شده تا حوزه زنان و خانواده تحت تأثیر آسیبهای جدی قرار بگیرد، راهاندازی برخی گروهها، صفحات و بخشهای مدلینگ و آرایشگاههای زنانه، آتلیههای عروس، مزونها و مواردی از این دست است که جدیت بیش از پیش مسئولان نظارتی، انتظامی و قضائی را میطلبد.

بهاشتباهگرفتن این فضای باز عمومی بهصورت یک فضای بسته خصوصی؛ اما سبب انتشار و گردش بیسابقه و تأملبرانگیز تصاویر خصوصی برخی دختران و زنان ایرانی شده است که به اسم تبلیغات مد لباس، مو، آرایش و مسائل دیگر در شبکههای اجتماعی دست به دست میگردند که قطعاً عمده این افراد بدون اطلاع از عواقب آن یا حتی آگاهی از انتشار تصاویرشان درگیر چنین بازی شدهاند. در این بین، اما باید یادآور شویم که همواره استفاده بهینه و سالم و هدفمند از این نرمافزارها، مورد تأکید تمام مسئولان قضائی، انتظامی و دولتی بوده است و وعدههای فراوانی برای راهاندازی فیلترینگ هوشمند داده شده است که متأسفانه تاکنون به مرحله عمل نرسیده است و امروز بیش از پیش لزوم این مهم احساس میشود تا به این وسیله حوزه زنان و خانواده ایمن بماند.

https://shoma-weekly.ir/msGsaR