اقتصاد

امیدوار در پسابرجام نگویند به جای طلب کالا بخرید

آقای اوباما اعلام کرد این پول حدود 115 میلیارد دلار است، ولی نباید فراموش کرد که همه این پول برای دولت نیست در واقع همه این پول قابل لمس و مصرف نیست، زیرا خیلی ها از دولت طلب دارند و دولت تنها 30 میلیارد دلار سهم دارد. البته امیدوار هستیم نگویند پول را نمی دهیم و کالا بخرید.
اسدالله عسگراولادی در برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" رادیو گفت‌گو به دولت پیشنهاد داد که این پول های آزاد شده را برای واردت هزینه نکند و اظهار داشت: اگر هم می خواهیم برای واردات هزینه کنیم، برای کالاهای سرمایه ای باید هزینه کنیم.

برنامه "گفت‌وگوی اقتصادی" با موضوع اولویت های دولت در هزینه کرد پول های آزاد شده و اولویت های اقتصادی پسابرجام و با حضور اسدالله عسگراولادی رئیس اتاق مشترک ایران و چین و دکتر یوسف حسن پور کارسالاری رئیس پژوهشکده مطالعات اقتصادی و توان رقابتی موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی روانه آنتن شد.

اسدالله عسگراولادی با بیان اینکه درباره مبلغ پول های آزاد شده اختلاف نظر است، گفت: حدودا 100 میلیارد دلار که ممکن است ده درصد اختلاف وجود داشته باشد، پول های بلوکه شده است که قرار آزاد شود.

عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی خاطرنشان ساخت: این پول تقسیم می شود و همه اش برای بانک مرکزی و دولت نیست. قسمتی از آن به صندوق ارزی برمی گردد، قسمتی بدهی بانک ها است و قسمتی هم صاحبان صنایع و تجار که با غرب کار می کردند یا شرکت های بزرگ دولتی و خصوص که همکاری داشتند، از این پول سهم دارند. در واقع حدود 30 میلیارد دلار برای بانک مرکزی است که قرار بود 5 میلیارد آن دیروز به حساب بانک مرکزی برود و 25 میلیارد هم ظرف دو هفته اخیر آزاد شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با طرح این پرسش که باید با این پول چه کرد، بیان داشت: ابتدا باید دین دولت را به بانک ها، شرکت های بازرگانی و صنعتی پرداخت شود. تقریبا 50 درصد از بانک های ما به دلیل اینکه از دولت طلب دارند، باید از این پول سهم ببرند. بخش دیگری از این بدهی، مربوط به بدهی دولت به موسسات دولتی است مانند بیمه های اجتماعی. قسمت دیگری از این پول را باید به واحدهای تولیدی که ارزآوری دارند، کمک شود.

عسگراولادی به دولت پیشنهاد داد که این پول های آزاد شده را برای واردت هزینه نکند، اظهار داشت: اگر هم می خواهیم برای واردات هزینه کنیم، برای کالاهای سرمایه ای باید هزینه کنیم مانند ماشین آلات صنعتی یا خرید هواپیما، یا لوکوموتیو، بنابراین نباید برای کالاهای مصرفی پول وارد شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین تصریح کرد: البته این پول را هم نباید به دیگر کشورها برای قرض داد، زیرا خودمان بیشتر نیاز داریم و هنگامی که فروش نفت مان بیشتر شد، به کارهای دیگرمان بپردازیم.

وی به اختلاف ارقام اعلام شده اشاره داشت و بیان کرد: آقای اوباما اعلام کرد این پول حدود 115 میلیارد دلار است، ولی نباید فراموش کرد که همه این پول برای دولت نیست در واقع همه این پول قابل لمس و مصرف نیست، زیرا خیلی ها از دولت طلب دارند و دولت تنها 30 میلیارد دلار سهم دارد. البته امیدوار هستیم نگویند پول را نمی دهیم و کالا بخرید.

در ادامه دکتر یوسف حسن پور کارسالاری با بیان اینکه نمی توان در خصوص رقم دقیق این مبلغ صحبت کرد، اظهار داشت: بدهی دولت در سیستم اقتصادی مان مشخص نیست، البته وزیر اقتصاد خیلی تلاش کرده است که میزان بدهی های دولت را مشخص کند، ولی بخشی از بدهی دولت که انباشته است به نظام بانکی و بخش خصوصی، صندوق بازنشستگی و تامین اجتماعی است که فشار زیادی هم وجود دارد.

وی افزود: دولت به دلیل کاهش درآمدهای نفتی دارای معوقات بانکی است که این بدهی باعث شده تسهیلات دهی بانک ها نیز کاهش پیدا کند و بنگاه های ما دچار مشکل شوند. یک بخش از بدهی ها هم مربوط به پیمانکارها بوده است و احتمالا دولت برای تحرک در اقتصاد بخشی از این پول هایی که وصول می شود را صرف پرداخت پیمانکارها و دیگر طلب کارها می شود.

رئیس پژوهشکده مطالعات اقتصادی و توان رقابتی موسسه مطالعات پژوهش های بازرگانی به مسئله فساد در اقتصاد اشاره داشت و گفت: دولت با اینکه می داند ممکن است در برخی قسمت ها فساد ایجاد شود، مجبور است بی تفاوت باشد! از جمله این بخش ها نرخ ارز است. سیستم ارز ما دوگانه است و ممکن است این موضوع فساد ایجاد کند و دولت می تواند از این فرصت استفاده کند و با پول هایی که می گیرد، سیستم تک نرخی ارز را در دستور کار قرار دهد که اگر این موضوع تحقق یابد، می تواند بخشی از فسادهایی که به دلیل نرخ های دوگانه ایجاد می شود را کاهش دهد.

حسن پور کار سالاری ادامه داد: شاید این مبلغ خیلی زیاد نباشد ولی فضا را می تواند فراهم کند که سیستم تک نرخی را ایجاد کند.

در ادامه عسگراولادی با بیان اینکه پرداخت طلب ایران ممکن است به صورت پول یا کالا باشد، اظهار داشت: اگر پول بیاید، در سیستم ذخیره بانک مرکزی قرار می گیرد. اگر هم کالا بیاید، باید دید چه نوع کالایی وارد می شود، اگر کالای سرمایه ای وارد شود، مشکلی نخواهد بود اما ورود کالای مصرفی مشکل ساز خواهد بود.

وی به مسئله نرخ ارز اشاره داشت و تاکید کرد: بدون تردید نرخ ارز باید تک نرخی شود اما باید گفت نرخ فعلی ارز عدد مناسبی نیست و باید تغییر کند و نرخ دلار که الان حدود سه هزار تومان است را باید بالا ببرند و در واقع دو عدد آزاد و دولتی را به هم نزدیک کنیم.

وی اشاره داشت: هیچ کس ارز سه هزار تومانی نمی گیرد و بعد کالایش را با همان نرخ سه هزار تومان بفروشد و این باعث فساد می شود. این پولی که قرار است بیاید، حتی اگر به صندوق ذخیره ارزی هم برود کار درستی است زیرا این صندوق پشتوانه بانک مرکزی است و اشکالی به آن وارد نیست.

رئیس اتاق مشترک ایران و چین با اشاره به طلب بانک ها از دولت بیان داشت: اگر بانک ها طلب شان را بگیرند، دست و بالشان باز می شود و راحت تر می توانند تسهیلات پرداخت کنند. در حال حاضر بنگاه ها نمی توانند از بانک ها استفاده کنند، زیرا پولی ندارند که پرداخت کنند.

https://shoma-weekly.ir/vtMT3d