ورزش

امیدوارم این نگاه منفی را از بین ببریم!

متاسفانه یکی دو اتفاق در کشتی ایران که ناخواسته با دوپینگ کشتی‌گیران کشورمان مواجه شد نگاه دقیق و موشکافانه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) را به دنبال داشته است. این کمیته با فشاری که روی کمیته مبارزه با دوپینگ ایران(نادو) آورده باعث شده حضور افسران مبارزه با دوپینگ بیش از حد باشد و این موضوع روی عملکرد ما تاثیر منفی بگذارد. امیدوارم بتوانیم این نگاه منفی را از بین ببریم.

گفتگو: علیرضا حاجی میرزابابا- تیم ملی کشتی آزاد این روزهای اردوهای پرفشاری را برگزار می‌کند تا ضمن کسب مابقی سهمیه‌های المپیک 2016 ریودوژانیرو با قدرت در این رقابت‌ها حاضر شود. یکی از آزادکارانی که به واسطه مصدومیت یک هفته‌ای است جای خالیش در تمرینات تیم ملی دیده می‌شود، مسعود اسماعیل پور است که سابقه حضور در المپیک لندن را دارد و تلاش می‌کند باردیگر در المپیک حضور داشته باشد، اسماعیل پور یکی از نماینده های کشتی آزاد ایران در ریو خواهد بود؛ گفتگوی شما را با این ملی پوش ایرانی بخوانید.

گویا مصدومیت جزیی در تمرینات پیدا کردید که یک هفته ای شما را خانه نشین کرد؟

از ناحیه کشاله پای چپ دچار آسیب دیدگی هستم. به خاطر اینکه این ناحیه از پایم به خاطر فشار تمرینات کش آمده، خودم در حال درمان آن هستم تا با قدرت به مسابقات برگردم و بدون شک بعد از تمام شدن دوران مصدومیت با قدرت و صلابت بیشتر به تمرینات تیم ملی باز می گردم.

قصد دارید یک وزن بالاتر بیاید تا برای حضور در المپیک ریو با سید احمد محمدی در 65 کیلوگرم به رقابت بپردازید یا خیر؟

فعلا کمی زود است که بخواهم در ارتباط با این موضوع تصمیم‌گیری کنم. احتمال هر کاری وجود دارد چرا که رسول خادم با دقت تمرینات تیم را پیگیری می‌کند تا برترین‌ها را راهی مهم‌ترین رقابت ورزشی جهان کند. من قصد دارم پس از رفع مصدومیتم به تمریناتم ادامه دهم و ببینم تصمیم کادر فنی تیم ملی کشتی آزاد درباره این وزن چیست.

یعنی اینکه تو در چه وزنی کشتی بگیری به نظر کادر فنی بستگی دارد؟

بله دقیقا همین طور است. من تابع کادرفنی هستم و هدفم این است که آزادکارانی که در حال تمرین با هم هستیم بدون دغدغه به دنبال موفقیت کشتی ایران در المپیک باشیم. وظیفه دارم که با تمام وجود تمرین کنم و برای حضور در المپیک در هر وزنی که بگویند در رقابت‌های انتخابی کشتی بگیرم. اگر موفق بودم که حریفانم را شکست دهم و کادرفنی همه جوره مرا مورد تایید قرار داد با همه وجود تلاش می‌کنم تا در المپیک مدال بگیرم و یکی از عناصر موفقیت کشتی و ورزش ایران در المپیک باشم.

انتخاب وزن کشتی گیران اولین بار است که توسط کادر فنی انجام می گیرد؟

نه اولین بار نیست و قبلا هم این اتفاق افتاده است. می توانم مثالی هم بزنم.

بگو لطفا؟

در آستانه المپیک آتن هادی حبیبی که خودش سهمیه تیم ملی را به دست آورده بود با تصمیم کادرفنی جای خود را به مهدی حاجی‌زاده داد. همین اتفاق 4 سال بعد در پکن افتاد و این بار قاسمی به جای حاجی‌زاده به پکن رفت. در انتخابی کشتی سهمیه را به یک وزن اختصاص می‌دهند و مثل ورزش‌هایی نظیر تکواندو به فرد نمی‌دهند.

این موضوع خوب است یا بد؟

خوب است . به واسطه این انتخاب ها ما باید همیشه در بهترین شرایط خود باشیم تا برای حضور در المپیک از سوی کادرفنی تایید شویم. طبق تصمیمی که کادرفنی تیم ملی گرفته است نفرات طی یک فرآیند انتخاب می‌شود که این فرآیند موارد مختلفی را از جمله حضور منظم در تمرینات، پیروزی در رقابت‌های انتخابی،‌ بی حاشیه بودن و ... تشکیل می‌دهد. هر لحظه احتمال آن وجود دارد که نفرات جای‌شان عوض شود. کسی نمی‌تواند از الان بگوید که حتما نماینده کشتی آزاد در المپیک خواهد بود.

چند صباحی است که کمیته مبارزه با دوپینگ جهان نظارت دوچندانی به ورزشکاران ایرانی دارد، این موضوع شما و دیگر ورزشکاران ما را آزار نمی دهد؟

متاسفانه یکی دو اتفاق در کشتی ایران که ناخواسته با دوپینگ کشتی‌گیران کشورمان مواجه شد نگاه دقیق و موشکافانه سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) را به دنبال داشته است. این کمیته با فشاری که روی کمیته مبارزه با دوپینگ ایران(نادو) آورده باعث شده حضور افسران مبارزه با دوپینگ بیش از حد باشد و این موضوع روی عملکرد ما تاثیر منفی بگذارد. امیدوارم بتوانیم این نگاه منفی را از بین ببریم.

خادم تمرینات بسیار سخت و دشواری را برای آزادکاران به مرحله اجرا در آورده، یکی از مضرات این تمرینات همین مصدومیت تو می باشد، ملی پوشان مشکلی با این فشردگی تمرینات ندارند؟

به هرحال رقابت‌های المپیک از اهمیت بالایی برخوردار است و کشتی‌گیران باید آماده‌تر از هر زمانی در مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان حاضر شوند. او از من و تمامی بچه‌ها با خواسته مصدومیت‌‌های قدیمی که دارند کنار بیایند و تلاش کنند تا تیم ملی قدرتمندتر از همیشه به برزیل برود تا مدال‌های خوشرنگی نصیب کاروان ورزشی ایران شود.

https://shoma-weekly.ir/JcfJGh