ورزش

امسال قهرمان آسیا می شویم

نتایج به دست آمده در رقابت‌های امسال برای ما بسیار حایز اهمیت است. امسال ما به دنبال قهرمانی آسیا هستیم، اما هدف‌گذاری اصلی این است که تیم ملی را برای مسابقات سال آینده سرحال نگاه داریم و تیم ملی قدرتمندی را برای سال آینده راهی مسابقات آسیایی و جهانی کنیم.
گروه ورزشی- انتخابات ریاست فدراسیون کاراته برگزار شد و طبق پیش بینیها علیرضا سمندر ،سرپرست که سابقه ریاست بر این فدراسیون داشت بار دیگر به این سمت انتخاب شد. مردی که به قول اهالی کاراته از جنس کاراته است و انتظار میرود با مدیریت خود تغییرات محسوسی را در این رشته ایجاد کند. در این میان سمندر خود ادعا دارد رسیدن به موفقیتهایی که تاکنون در کاراته کسب نکرده ایم نیاز به یک برنامه ریزی مدون و طولانی مدت دارد تا در نهایت بتوان خروجی ای داشت که جامعه انتظار آن را دارد. در ذیل گفت و گوی «شما» با رییس فدراسیون کاراته را میخوانید:

با رای اعضای مجمع به عنوان رییس فدراسیون کاراته انتخاب شدید و رسماً کارتان را در این فدراسیون آغاز کردید.

البته از همان زمان که حکم سرپرستی من صادر شد ما کار خود را به صورت جدی شروع کردیم اردوهایی که برای تیمهای ملی در نظر گرفته بودیم برگزار میشوند تا ورزشکاران از وضعیت درمانی خود دور نشوند و مربیان عملکرد آنان را زیر نظر داشته باشند.

اما تمرینات ملی پوشان در حالی پیگیری میشد که بازیهای کشورهای اسلامی لغو شد و عملاً تمرین کردن تیمهای ملی سودی نداشت.

نه، ما با لغو بازیهای کشورهای اسلامی اردورا بهم نزدیم، البته یک فاصله ای بین دو تا اردو تا شروع تمرینات به وجود آمد اما هیچ کدام از اردوها را بهم نزدیم بلکه موقعیتی را فراهم کردیم که ملی پوشان با انگیزه تمرینات خود را به شکل مطلوبی پیگیری کنند. ما هم احساس وظیفه کردیم که اجازه ندهیم آنان از اردو دور شوند.

تیمهای ملی کاراته چه برنامه ای را پیش رو دارند و ملی پوشان بعد از برگزاری اردوهای آمادگی قرار است در چه مسابقاتی به میدان بروند؟

ما برای مسابقات ترکیه و رقابتهای جهانی آماده میشویم، مسابقاتی که در نیمه دوم تیرماه یعنی در حدود 20 تیرماه برگزار خواهد شد، برای همین هم تلاش کردیم اردوهایمان بهم نخورد و به صورت فشرده برنامههایمان را ادامه دادیم نباید حضور در رقابتهای آسیایی و همچنین جهانی را ساده بدانیم.

هدف گذاریتان از حضور در این مسابقات چیست؟

ما امسال دور خیز کردهایم که حتماً قهرمانی آسیا را به دست بیاوریم زیرا در همهی بخشها آمادگی کاملی از خود نشان دادیم و در حوزه های مختلف به شکل مطلوبی کار کردهایم ضمن این که برنامه ما از هم اکنون برای مسابقات آسیایی کره جنوبی و جهانی سال آینده است. نتیجه گیری در مسابقات سال آینده برای ما بسیار مهم است.

یعنی مسابقات آسیایی و جهانی امسال برای شما به مثابه تورنمنتهای تدارکاتی برای رقابتهای آسیایی و جهانی سال آینده است؟

بله، البته نتایج به دست آمده در رقابتهای امسال هم برای ما بسیار حایز اهمیت است و همان طور که گفتم امسال ما به دنبال قهرمانی آسیا هستیم، اما هدفگذاری اصلی این است که تیم ملی را برای مسابقات سال آینده سرحال نگاه داریم و تیم ملی قدرتمندی را برای سال آینده راهی مسابقات آسیایی و جهانی کنیم.

واقعیت این است که برای آماده سازی تیمهای ملی باید هزینه های زیادی کرد، آیا این امکان مالی برای شما فراهم است؟

این درست است و ما مشکل هزینه داریم ،اما با این حال تلاش میکنیم برای بازیهای آسیایی و جهانی امسال نفرات بیشتری را در تیم ملی حفظ و اعزام کنیم ،این هم به خاطر این است که ما بازیهای آسیایی سال آینده را جدی گرفتیم و میخواهیم دست پر برگردیم.

قبول دارید که نتیجه گیری در بازیهای آسیایی کره جنوبی بسیار سخت است، چون تیمهای قدرتمندی در این رقابتها حضور دارند؟

بله من هم قبول دارم، واقعاً کار سختی را پیش رو داریم و انتظار مردم از کاراته زیاد است اما میشود این انتظارات را برآورده کرد.

بحثهای زیادی در خصوص انتخاب کادر جدید برای تیمهای ملی به گوش میرسد خودتان در این باره صحبت کنید؟

برای انتخاب سرمربی تیم ملی بزرگسالان به جمع بندیهایی رسیدیم و آن چیزی که مشخص است برای معرفی کردن او عجله ای نداریم اما برای انتخاب سرمربیان و مربیان تیمهای ملی نوجوانان و جوانان مذاکرات خود را با چند مربی آغاز کردیم و تا تیرماه با نهایی شدن مذاکراتمان نام آنان را اعلام خواهیم کرد.

گویا در جلسه مجمع انتخاب شما به عنوان رییس فدراسیون، دبیر کل معرفی شده از سوی شما هم از اعضای مجمع رای اعتماد گرفته است؟

در مجمع قرار شد دبیر، نایب رییس، خزانه دار و بازرس فدراسیون در مجمع بعدی معرفی شوند و از سوی اعضای مجمع رای اعتماد بگیرند ولی پس از صحبتهای مطرح شده برخی از مسئولان حاضر اعلام کردند در این صورت دبیر فدراسیون تا گرفتن رای اعتماد از اعضای مجمع نمیتواند نامه نگاری فدراسیون را انجام دهد به همین دلیل اعضای مجمع در همان جلسه به دبیر پیشنهاد رای اعتماد دادند تا کارش را انجام دهد اما بقیه اعضا در جلسه آینده مجمع فدراسیون رای اعتماد خواهند گرفت.

مجمع آینده کی برگزار خواهد شد؟

در یک ماه و نیم آینده برگزار میشود ما هم با اعضای مجمع تعامل خوبی داریم.

میتوانید از برنامه های کوتاه و بلند مدت خود در فدراسیون کاراته برایمان بگویید؟

برنامه کوتاه مدت همین مسابقات آسیایی خواهد بود که ما میخواهیم عنوان قهرمانی را تصاحب کنیم و حتی نمیخواهیم نایب قهرمان شویم، تمام تلاش مان را می کنیم تا این بار از سد ژاپن بگذریم اما برنامه دراز مدت ما برای بازیهای آسیایی و جهانی سال آینده است برنامه ریزی لازم را در همین زمینه انجام دادیم و خیلی امیدواریم در این رقابتها سربلند شویم.

برنامه های دیگری هم دارید؟

بله ،تلاش میکنیم ان شاء الله ریاست فدراسیون کاراته غرب آسیا را مجدداً به دست بیاوریم در کنار آن در کنفدراسیونهای آسیا و جهانی کرسیهای خوبی را به دست بیاوریم.

اما، وجود پیگیری های مسئولان ،کاراته المپیکی نشد؟

قرار بود در سال 2020 المپیکی شود و خیلی هم امیدوار بودیم زیرا وعدههایی در این زمینه به ما داده بودند ولی بلافاصله بعد از اعلام این خبر ما نامههایی به فدراسیون جهانی و کمیته بینالمللی المپیک نوشتیم مبنی بر این که کاراته این ظرفیت را دارد که در المپیک حضور داشته باشد و ان شاء الله با تلاشی که انجام می دهیم و برنامههایی که ما داریم اگر در المپیک 2020 حضور کاراته مهیا نشد برای دوره های بعد از آن مهیا شود تا کاراته هم یکی از رشته های حاضر در المپیک باشد.

برای اداره فدراسیون کاراته مشکل مالی ندارید؟

در کل وضعیت اقتصادی کشور نابسامان است و در این اوضاع ما انتظار آنچنانی نداریم ان شاء الله وضعیت بودجه کشور درست شود کاراته هم جای خود را پیدا میکند ما خودمان هم در فدراسیون پیگیر هستیم تا از طریق اسپانسر بخش اعظمی از مشکلات را برطرف کنیم.

https://shoma-weekly.ir/5P26z9