شهرستانها

امر به معروف و ضیافت الهی

از منظر قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر از شئون الهی و پیامبری است.
سید علی موسوی- از منظر قرآن کریم امر به معروف و نهی از منکر از شئون الهی و پیامبری است. ذات اقدس الهی در قرآن کریم انسان را امر و نهی می نماید: اِنَّ اللهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ و الاِْحْسانِ و ایتایَ ذِی الْقرْبی وَ یَنْهَی عَنِ الفحشاءِ و المُنْکَرِ وَ الْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرونَ؛ سوره مبارکه نحل آیه 90. همچنین در قرآن پیامبر اکرم (ص) حاکمان صالح گروهایی از مردم و مجموعهای از امت مأمور به انجام این دوفریضه الهی هستند. بنا بر این از دیدگاه قرآن کریم امربه معروف و نهی ازمنکر دارای اهمیت فوق العاده و از فرایض است که از ذات پاک خداوند صادر شده است. امام خمینی رضوان الله تعالی علیه در این خصوص می فرمایند: «باب امربه معروف و نهی ازمنکر از وجهه رحمت رحیمیه است پس ، بر آمربه معروف و ناهی ازمنکر لازم است که به قلب خود از رحمت رحیمیه بچشاند  و نظرش در امر و نهی خودنمایی و خود فروشی و تحمیل امرو نهی خود نباشد.»

اینک مسلمانان در یک اردوی معنوی یک ماهه رمضان استارت انجام تمام خوبیها را می زنند و با رهایی از قید مادیات و توجه به افق های تعالی غبارروبی از دل ها را با هم تجربه  می نمایند و با آرامش قلبی و طمأنینه و بهجت  لذت آسمانی شدن را چشیده، بر خواهشهای نفسانی غلبه نموده و با پرواز از عالم خاک به سوی بی کران های ملکوت و خدایی شدن پرواز می کنند. در این ماه شریف مجال مانور وسوسه و تظاهر و ریاکاری از شیطان گرفته می شود و نشاط و صفای عبادت و اخلاص در جامعه تجلی می یابد. لذا با آرزو قبولی طاعات و عبادات توفیقات و تأییدات شما خواهران محترمه و برادران گرامی از خداوند متعال در این ماه شریف و مبارک نکاتی چند به استحضار شما عزیزان میرسانم. 

1- همگی به ندای رهبر معظم انقلاب در خصوص سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی لبیک گفته، در این امر مهم مشارکت نماییم و با بهره گیری از امکانات مادی و معنوی موجبات تعالی و ترقی کشور عزیز و رضایت خداوند متعال را فراهم سازیم.

2- با شکرگزاری از نعمت های الهی در انجام امور خیر؛ دستگیری از فقرا و ضعفا و ایتام صدقه و افطاری دادن و پرداخت حقوق واجب همچون خمس ، زکات و فطریه در پایان ماه مبارک از هم سبقت گرفته و محرومین جامعه را مورد حمایت قرار دهیم.

3- با قرآن انس و الفت بر قرار نموده و با قرائت و تدبّر در مفاهیم آن پیام حق را به گوش جان بشنویم.

4- از هرگونه اسراف و تبذیر در این ماه پرهیز نموده و دیگران را نیز در این خصوص نهی از منکر نماییم.

5-  با احترام و ادب کسانی را که در این ماه رمضان رعایت شئونات اسلامی را نمی نمایند، امر به معروف و نهی از منکر نموده و آنان را از تظاهر به روزه خواری و انجام منکرات بر حذر داریم.

*  معاون امر به معروف و نهی ازمنکر حزب مؤتلفه اسلامی استان بوشهر

https://shoma-weekly.ir/FWRUk3