اقتصاد

اما و اگرهای یک ادعای شتابزده

برای بیان چنین ادعایی به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا خروج از رکود شاخص‌هایی دارد که بررسی آن‌ها اظهار نظر دولتمردان را تایید نمی‌کند.
«هدف دولت این است که خروج غیرتورمی از رکود داشته باشد» این جملهای است که به تازگی نقل محافل شده است و وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و سخنگوی دولت بارها آن را طی سال گذشته تکرار کردهاند.

ولی هفته گذشته شخص رئیس جمهور در اجتماع مردم مشهد خبر از آغاز رونق اقتصادی و توقف رشد منفی اقتصادی داد که اگر این سخن صحیح و مبتنی بر آمار علمی باشد میتوان از بازگشت تدریجی رونق اقتصادی به کشور بعد از نزدیک به سه سال سخن گفت.

اینکه شاخصهای رونق اقتصادی و بازگشت آن به کشور چیست و معیار بررسی این موضوع چگونه است میان کارشناسان و فعالان اقتصادی اختلاف نظرهای متعددی وجود دارد.

 این کار در کوتاهمدت غیرممکن است

ابراهیم هادیان اقتصاددان در این باره به «شما» میگوید: خروج از رکود در کوتاهمدت با هیچ منطق اقتصادی سازگار نیست و اگر این خروج همراه با جلوگیری از افزایش تورم باشد که مدت زمانی بسیار زیادی را طلب میکند. آموزههای علم اقتصاد میگوید برای خروج از رکود راهی جز رونق تولید وجود ندارد و برای رونق تولید هم باید به بنگاههای اقتصادی کمک مالی کرد.

وی معتقد است: از زمان شروع تولید تا زمان عرضه‌‌ همان محصول در بازار و تاثیرگذاری آن بر شاخصهای کلان اقتصاد دست کم ۲ سال زمان نیاز است، بنابراین در بهترین حالت باید ۲ سال صبر کنیم تا نشانههای خروج از رکود را شاهد باشیم. برای رونق تولید باید سرمایه در گردش به آن تزریق کرد که همین امر باعث ایجاد تورم خواهد شد، بنابراین تولید در کوتاهمدت حتما بر نرخ تورم میافزاید زیرا هرگونه سرمایهگذاری جنبه تقاضا را تحریک میکند و افزایش تقاضا هم در شرایطی که عرضه به اندازه کافی نیست، تورم را بیشتر میکند، بنابراین نمیتوان گفت که برنامه خروج غیرتورمی از رکود در کوتاهمدت پاسخگو است.

 کمک به تولیدکننده میتواند راهگشا باشد

سید ناصر موسوی لارگانی نماینده مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه تولیدکنندگان کشور با کمبود شدید نقدینگی روبهرو هستند، میگوید: رکود به معنای کاهش تولید است و طبیعتا با رونق تولید، رکود از بین میرود، اما راه رونق تولید هم این است که به تولیدکننده بها بدهیم، مثلا سهم تولید از هدفمندی یارانهها را بپردازیم و هنگام نیاز، به او کمک مالی کنیم، نه اینکه تولیدکننده را در پیچ و خم اداری بانکها گرفتار کنیم. علاوه بر این با نرخهای ۲۵ و یا ۳۰ درصدی تسهیلات بانکی رونق به بخش تولید بازنخواهد گشت.

حجت الله عبدالملکی، دکتری اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق با تاکید بر شاخصهای رونق اقتصادی معتقد است که هنوز زمان ارزیابی خروج از رکود اقتصادی فرا نرسیده است ولی میتوان با توجه به شاخصهای رونق اقتصادی وضعیت اقتصاد کشور را ارزیابی کرد.

وی تاکید میکند: بازگشت رونق به بنگاههای تولیدی و افزایش تولید، افزایش تقاضای کالا در جامعه، تولید کالاهای اساسی، رشد نقدینگی در بنگاههای تولیدی، افزایش صادرات، افزایش ظرفیت تولیدی کارخانهها و کارگاهها تنها بخشی از شاخصهای رونق اقتصادی است که به نظر میرسد هنوز تغییر چندانی نسبت به دو سال پیش در آنها ایجاد نشده است.

 شاخصهای اقتصادی ادعای دولت را تایید نمیکنند

محمدرضاپور ابراهیمی نیز که از نخستین افرادی بود که در گفتگو با خبرگزاری مهر به ادعای رئیس جمهوری در رابطه با خروج از رکود واکنش نشان داد در گفتگو با هفته نامه «شما» میگوید: برای بیان چنین ادعایی به زمان بیشتری نیاز داریم زیرا خروج از رکود شاخصهایی دارد که بررسی آنها اظهار نظر دولتمردان را تایید نمیکند.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید میکند: هنوز لایحه خروج از رکود دولت در مجلس بررسی و تصویب نشده است بنابراین میتوان گفت که دولت فعالیت اساسی خود را در این زمینه هنوز آغاز نکرده است اگرچه تا به امروز اقدامات خوبی در رابطه با کنترل و کاهش تورم انجام شده ولی تا خروج از رکود به نظر راه درازی در پیش است.

https://shoma-weekly.ir/M8JwiQ