ورزش

المپیک نزدیک است و راه دشوار

کشتی‌گیرانی که باید رودرروی هم قرار می‌گرفتند فروکوفتند تا شانس خود را برای پوشیدن پیراهن تیم ملی به بوته آزمایش بگذارند. چنین بود که برخی از نامداران در عین ناباوری شکست خوردند و البته عده‌ای خوشحال از پیروزی و اینکه به احتمال فراوان جواز حضور در المپیک را دریافت کردند.
محمدرضا کاظمی- مرحله نهایی رقابتهای انتخابی تیم ملی کشتی آزاد و فرنگی جهت حضور در بازیهای المپیک در حالی برگزار شد که همزمان دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال تهران نیز سابقهای حساس و نفسگیر را در ورزشگاه آزادی برگزار کردند به برتری 4 بر 2 پرسپولیس منجر شد. به عبارت دیگر همزمانی شهرآورد بزرگ پایتخت و انتخابی کشتی آزاد و فرنگی که با حضور جمعی از چهرههای شاخص و مدالآوران جهان و المپیک در سالن 13 هزارنفری برگزار شد پای جمع کثیری از علاقهمندان فوتبال را به سالن مذکور کشانید. به این ترتیب مسابقات کشتی طعم فوتبال به خود گرفت و دوستداران فوتبال فرصتی یافتند تا قبل از شهرآورد دو تیم آبی و قرمز به تماشای کشتی بنشینند.

شکست و پیروزی بزرگان کشتی

کشتیهای انتخابی امسال به سبب در پیش بودن بازیهای المپیک از حساسیت ویژهای برخوردار بود. بر همین اساس مطابق فرآیندی که از سوی فدراسیون تعریف شده بود جمعی از نامداران کشتی آزاد و فرنگی پای در میدان گذاشته بودند. بر همین اساس برترینهای اوزان 65،74، 86،125، کیلوگرم آزاد و 85 کیلوگرم فرنگی پنجه در پنجه هم انداختند؛ اگر آسیب دیدگی دقیقه 90 رضا یزدانی و قاسم رضایی در کار نبود باید نفرات برتر این دو وزن آزاد و فرنگی هم کشتی میگرفتند، اما این امر میسر نشد و به احتمال فراوان مصدومین یاد شده و نمایندگان اوزانی که هنوز سهمیه المپیک را بدست نیاوردهاند به همراه مدعیان سنگین وزن آزاد در زمان دیگر و احتمالاً به شیوه ای متفاوت مورد آزمون قرار خواهند گرفت. در هر حال کشتیگیرانی که باید رودرروی هم قرار میگرفتند فروکوفتند تا شانس خود را برای پوشیدن پیراهن تیم ملی به بوته آزمایش بگذارند. چنین بود که برخی از نامداران در عین ناباوری شکست خوردند و البته عدهای خوشحال از پیروزی و اینکه به احتمال فراوان جواز حضور در المپیک را دریافت کردند. در چنین گیروداری قهرمانانی چون احسان لشگری، احمد محمدی، حبیب اخلاقی، میثم مصطفی جوکار، مصطفی حسین خانی شکست خوردند تا حسن یزدانی، علیرضا کریمی، میثم نصیری، حسین نوری و مسعود اسماعیلپور پیروز شوند؛ هر چند این کشتیگیر آخری در وزن 61 کیلوگرم مسابقه داد؛ که المپیکی نیست اما به احتمال فراوان از اسماعیلپور در جام جهانی آمریکا که قبل از المپیک برگزار میشود استفاده خواهد شد.

ابهاماتی که همچنان پابرجاست

رقابتهای نهایی انتخابی کشتی برگزار شد اما به نظر میرسد ابهامات تیم ملی هنوز بطور کامل برطرف نشده و چه بسا با این شیوه همچنان پابرجا خواهد ماند مگر اینکه شورای فنی و فدراسیون به گونهای دیگر نفرات نهایی را جهت حضور در المپیک انتخاب کنند. به عنوان مثال در وزن 65 کیلوگرم احمدی محمدی دارنده دو سال جهانی دوباره به حریف مستقیم خود میثم نصیری باخت در حالی که همگان میدانند محمدی اگر آسیب دیده نبود بعید بود چنین اتفاقی رخ دهد. اما فدراسیون کشتی عذر محمدی را موجه ندانست در نتیجه احتمالاً حضور در یک تورنمنت برون مرزی تکلیف ملی پوش المپیکی این وزن را روشن خواهد کرد. وضعیت وزن 85 کیلوگرم کشتی فرنگی نیز چنین است. یعنی جایی که اخلاقی عنواندار جهانی به جوان تازهکاری به نام مهدی نوری بازنده شد! مسابقه دوم این دو با حساب 4-4 پایان یافت و داوران دست نوری را بالا بردند.

حاصل کلام اینکه عملکرد کشتیگیران شرکت کننده در میدان انتخابی به صورتی بود که به جز معدودی از کشتیگیران هیچکدام در قد و قامت المپیک ظاهر نشدند. میدانی که بزودی فرا خواهد رسید و ما باید در ریو2016 برزیل از موقعیت و جایگاه کشتی کشورمان دفاع کنیم. کشتی ایران که در المپیک 2012 بهترین کارنامه را از خود بر جای گذاشت و جهانی 2015 حتی یک مدال طلا به دست نیاوردیم؛ این در حالی است که همه میدانند در میدان المپیک مدالی که اهمیت دارد طلاست و اعتبار مقام اول با عناوین دوم و سوم هرگز قابل مقایسه نخواهد بود.

https://shoma-weekly.ir/UBghCM