ورزش

المپیکی که می توانست بهتر باشد

نشریه «شما» با نگاهی موشکافانه به مسئولین ورزش – بخوانید دکتر عباسی و مهندس علی آبادی و دوستانشان هشدار داد که در آستانه المپیک منافع شخصی را کنار گذاشته و دست به تغییرات پی در پی در رأس فدراسیونهای ورزشی نزنند!
مهدی یکتا
یکم: چه یادآوری‌هایی که نشده بود؟
خاطرتان باشد یکی دو ماهی پیش از آغاز مسابقات المپیک لندن، نشریه «شما» با نگاهی موشکافانه به مسئولین ورزش – بخوانید دکتر عباسی و مهندس علی آبادی و دوستانشان هشدار داد که در آستانه المپیک منافع شخصی را کنار گذاشته و دست به تغییرات پی در پی در رأس فدراسیونهای ورزشی نزنند!
همچنین بنابر رسالت مطبوعاتی خود به مهندس علی آبادی و دکتر عباسی و همکارانشان یادآوری کردیم که در آستانه مسابقات لندن نباید تغییر و تحول ایجاد کرد و این رفتار شوک بزرگی به ورزشکاران اعزامی به المپیک وارد می‌کند و...
و همانطور که می‌دانید مطالبی که ما در نشریه «شما» و سایر مطبوعاتی‌های دلسوز و ارزشی به رشته تحریر درآوردند به هیچ انگاشته شد و متولیان ورزش با بی اعتنایی محض به انتقادات وارده، راه خود را رفتند و حتی باعث دخالت خارجی‌ها در ورزش کشورمان شده و برخی رشته‌ها را تا آستانه تعلیق پیش بردند!
نمی‌دانیم که دست‌اندرکاران ورزش ایران در لندن چه می کنند و به چه می‌اندیشند؟
آیا ناکامی ورزشکاران رشته‌های دوچرخه‌سواری، قایقرانی، تیروکمان و شنا باعث ناراحتی دوستان شده یا متولیان ورزش کشورمان مثل همیشه راحت و بی خیال روی مبل‌های جایگاه VIP مسابقات لم داده و کماکان به حرف‌ها و انتقادات دلسوزان واقعی وقعی نمی‌گذارند!
یقیناً همین دوستان قبل از شروع مسابقات اسباب ناکامی ورزشکاران ایرانی در رشته‌های یاد شده را فراهم آوردند. کیست که نداند تغییر و تحول عجولانه و بی حساب و کتاب آقایان در فدراسیون‌های دوچرخه‌سواری، قایقرانی، تیروکمان و... موجب چه حواشی و سروصدایی شد و عاقبت شد آنچه نباید می‌شد.
این به راستی مایه تأسف است که سطح فکر بعضی از متولیان ورزش کشورمان و کسانی که قرار است آینده ورزش ما را ترسیم کنند، اینطور باشد.

دوم: گل بود و به سبزه نیز آراسته شد!
می‌بخشید که در بحبوحه مسابقات المپیک لندن‌ ساز مخالفت و انتقاد کوک کرده‌ایم اما ذکر برخی مسائل و اخباری که از این رقابت‌ها به گوش‌ها می‌رسد می‌تواند عذر نگارنده را موجه کند.
بار دیگر تأکید می‌کنیم که این مطالب در کمال بی طرفی نوشته شده و از ته قلب خواهان موفقیت کاروان ورزش کشورمان در لندن هستیم ولی باور کنید نگران هستیم. یکی از این نگرانی‌ها مربوط به رشته مدال آور کشتی است. این روزها شنیده می‌شود که رئیس فدراسیون و دبیرش در اردوی تیم کشتی به یکدیگر پریده‌اند و اگر وساطت سایرین نبود، چه بسا کار به جاهای باریک می‌کشید و... به هر حال این دو مدیر شانس آوردند که خبر درگیری آنها خیلی رسانه‌ای نشد ولی باعث شد تا رسول خادم مدیر تیم‌های ملی قاطعانه دستور بدهد که دیگر هیچ مسئولی حق ندارد پایش را داخل اردوی کشتی‌گیران بگذارد!
حالا باور کردید؟ بگذارید بی پرده بنویسم، این عده از دوستان قرار است در لندن به کشتی‌گیران ایرانی روحیه بدهند؟ باز هم روی کلمه طرز فکر مدیران ورزش کشورمان تاکید کرده و معنی آن را از دوستان می‌پرسیم. هر چند برداشت آنان از این کلمه سالهاست در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.

سوم: کاش همه مثل «سعید» بودند
رقابت‌های دسته 94 کیلوگرم وزنه‌برداری المپیک لندن به رغم آن که مدالی برای ایران به ارمغان نیاورد، اما به خاطر تلاش چشمگیر و جنگندگی سعید محمدپور رضایت تمامی ایرانیان را به دنبال داشت.
جوان 19 ساله اردبیلی که سابقه قهرمانی جوانان جهان و سومی بزرگسالان دنیا را در کارنامه دارد بسیار بهتر از سال گذشته (مسابقات جهانی پاریس) آغاز کرد و حتی در حرکت یک ضرب با وزنه 183 کیلوگرم، دو کیلو بیشتر از پاریس زد و در حرکت دو ضرب نیز شروع خوبی داشت و 219 کیلوگرم را بالای سر برد اما... محمدپور از لحاظ روانی نیز در رقابت‌های سنگین المپیک کم نیاورد اما از بخت بد در محاصره قهرمانان آماده‌ای چون «ایلیا»ی قزاق، «ایوانف» روس و «چیریکو»ی مولداویایی قرار گرفت تا با نهایت بدشانسی عنوان پنجمی المپیک را از آن خود کند.
پس از غافلگیری علی مظاهری و ناکامی مطلق ورزشکاران قایقرانی، شنا، تیروکمان و... عملکرد مطلوب و تعصب فراوان این جوان 19 ساله همه را به تحسین واداشت.
به راستی اگر کاروان ورزش ایران به جای چند تورنمنت، نه ببخشید چند ورزشکار سربار و بی مسئولیت، چند «سعید محمدپور» غیور و دلاور داشت، الان کجای جدول مدال‌ها بودیم؟
جوان اردبیلی وزنه‌برداری است پر قدرت که از نیروی کافی جسمی و کیفیت خوب بدنی برخوردار است ولی بالاتر از آن بسیار با تعصب و غیرتمند است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک و کسب تجربه کافی مدال‌های رنگارنگ جهانی و المپیک را برای کشورمان درو کند. در نظر داشته باشید که محمدپور تنها 19 سال دارد و دلاوری و مبارزه تا آخرین نفس این جوان می‌تواند درس بزرگی برای سایر ورزشکاران ایرانی باشد.

https://shoma-weekly.ir/hW4yy9