اقتصاد

الزامات بهینه سازی مصرف آب در کشاورزی

ما در کشور با کمبود آب مواجه هستیم و متأسفانه آب در بخش های مختلف مخصوصا بخش کشاورزی به شکل بی رویه ای مصرف می شود. باید در رابطه با کشاورزان دو اقدام حمایت و هدایت را به کار بگیریم تا این مصرف کم شود
اشاره: موضوع صرفهجویی مصرف آب، چند سالی است که به یکی از دغدغه های اصلی تبدیل شده است، تا جایی که هفته اول تابستان را به «هفته صرفه‏ جویی در مصرف آب» نام گذاری کرده اند. آمار هدر رفت آب در ایران نشان می دهد یکی از اصلی ترین نقاط چالش برانگیز که حتی منجر به خشک شدن زاینده رود شده است، اشتباهات در مصرف کشاورزی است؛ از انتخاب محصول کشت گرفته تا شیوه آبیاری. با سید علی اصغر رخ صفت؛ عضو شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی این موضوع را بررسی کرده ایم. ماحصل این گفتگو را در ادامه می خوانید.

وضعیت مصرف آب در کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟

ما در کشور با کمبود آب مواجه هستیم و متأسفانه آب در بخش های مختلف مخصوصا بخش کشاورزی به شکل بی رویه ای مصرف می شود. باید در رابطه با کشاورزان دو اقدام حمایت و هدایت را به کار بگیریم تا این مصرف کم شود؛ یعنی هم آنها را کمک بکنیم و هم آنها را تعلیم بدهیم. متأسفانه آنطور که باید و شاید برای قطره ای کردن کشاورزی به کشاورزها کمک نمی شود. به عنوان مثال، الان بنده مزرعه ای دارم که قصد دارم به روش قطره ای، در آن کشاورزی انجام دهم؛ اما مسئولین می گویند چون سند به نام شما نیست، نمی توانید. متأسفانه قانون های دست و پا گیر از یک طرف و جدی نبودن مسئولین از طرف دیگر، مشکلاتی را ایجاد کرده است. الگوی مصرف ما مشکل دارد؛ با اینکه در روایات آمده است که برای غسل کردن و وضو گرفتن باید در مصرف آب دقت کنید، اما متأسفانه می بینیم کسی که می خواهد وضو بگیرد به اندازه پنجاه بار وضو گرفتن آب مصرف می کند؛ این در حالی است که بزرگان ما می گفتند ما با یک لیوان می توانیم غسل کنیم و با یک استکان وضو بگیریم. متأسفانه این موضوع تبدیل به عادت ما شده است.

در بخش کشاورزی باید چه اقداماتی صورت بگیرد تا از هدررفت آب جلوگیری شود؟

مسئولین مربوط به بخش کشاورزی باید کشاورزها را کمک کنند تا مصرف آنها را کاهش دهند؛ دولت مسئول است که کشاورزها را تشویق، تعلیم و راهنمایی کند برای این کار. همین گلخانه هایی که زده می شود، هم محصول خوبی را به بار می آورد و هم از مصرف زیاد آب جلوگیری می کند. کشاورزها باید به مسیر درستی هدایت بشود تا آب را هدر ندهد.

چقدر از روش های نوین کشاورزی در کشور انجام می شود؟ و استفاده از این روش ها چه تأثیراتی در کاهش مصرف آب دارد؟

این یک کار حیاتی است که باید انجام بشود. ما متأسفانه به شکل سطحی به این قضیه نگاه می کنیم؛ باید به عمق مسئله برویم؛ زدن چاه های بی رویه و استفاده بی رویه از آب؛ همه این کارها هم به اصل زمین خسارت وارد می کند و هم عوارض فراوانی برای مملکت و جامعه دارد.

جدای از اقداماتی که دولت باید انجام دهد، وظیفه خود کشاورزها در کاهش مصرف آب چیست؟

این موضوع دو طرفه است؛ یعنی هم خود کشاورز باید به مسئله صرفه جویی اهتمام داشته باشد و هم مسئولین دولتی. هر دو باید در این خصوص وظایف خود را انجام دهد. این موضوع باید برای کشاورزها تبدیل به یک فرهنگ بشود و دولت مسئول این ترویج فرهنگی است. کشاورز باید به این باور برسد که این آب مربوط به خودش نیست، مربوط به جامعه است و مثل نفت و گاز می ماند. ما مگر می توانیم نفت و گاز را بی رویه مصرف کنیم؟! آب هم همینگونه باید باشد. متأسفانه ملت ایران جزء پرمصرف ترین کشورهای دنیا در انرژی است؛ مصرف نفت، گاز و آب ما چند برابر ممالک پیشرفته دنیا است؛ مصرف ما در برخی موارد از کشور چین با آن همه جمعیت و امکانات بیشتر است. به نظر بنده، ریشه اقتصاد مقاومتی همین مسائلی است که عنوان شد؛ یعنی کم مصرف کردن، بد مصرف نکردن و... یکی از راه های تحقق اقتصاد مقاومتی، صرفه جویی در مصرف آب است که باید آن را قدر بدانیم و بی رویه مصرف نکنیم.

https://shoma-weekly.ir/NqjhB9